Passende opening en deksel

WannesTal

Nieuw lid
23 mei 2018
4
0
Hallo, ik moet dit maken: een opening in een houtblok en een perfect passend 'deksel'. Zijn er trucks om dat netjes te maken, of ben ik aangewezen op puur handwerk? Als voorbeeld een schets hieronder die aangeeft welke soort (vorm) opening het is (de grootste afmeting is +/- 12 cm).
Ik heb een bovenfrees ea.
Graag hoor ik welke stappen jullie zouden ondernemen om dit te bewerkstelligen op de eenvoudigste manier.
Mvg, Wannes


1708019168713.png
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
283
128
55
Luzy Saint Martin
Ik neem aan dat dit een lesopdracht is voor school ?
Moest het mijn opdracht zijn dan zou ik een mal maken van MDF. (Mal 1) Met de decoupeerzaag zo netjes mogelijk uitzagen en met een spindel schuurmachine zo strak mogelijk maken. (Als je niet ter beschikking hebt kun je ook nog handmatig schuren)

Vervolgens neem je de bovenfrees en plaatst er een kopieerring op en zet je een rechte frees in je bovenfrees.

De mal klem of plak je dan met dubbelzijdig tape op het “blok hout “ en je freest de vorm uit. Stap voor stap, een millimeter of 5 diepte per freesgang.

De over gebleven binnenkant kun je dan met beitel en hamer weghakken (ik weet niet wat de diepte moet zijn?)

Voor de deksel maak je een nieuwe mal, (mal 2) uitgaande van de eerste mal. Maar nu trek met een potlood de eerste mal na. Precies zodat de maat 1 mm kleiner is dan de opening die je net in het blok hebt gefreesd. Uiteraard rekening houdende met het feit dat je met een kopieerring hebt gewerkt!!

Deze mal gebruik je met een rechte frees waar een kopieerring in de vorm van een lager op gemonteerd is. (Aanlooplager)

Ook deze mal schroef of plak je maar nu op het stuk hout wat de deksel moet gaan worden en dan frees je die uit door de aanlooplager tegen de mal te laten geleiden.

Als al deze termen en beschreven technieken je doen duizelen zou ik even raad vragen bij je docent of een andere (betere) opleiding kiezen.

Succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.