Parket instructies?

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Zelf geen (werk)ervaring mee...maar een familielid heeft om onze hulp gevraagd (kan, mag niet teveel kosten) bij het leggen van een lamelparket en ik loop een beetje vast.

Het is lamelparket welke zwevend gelegd wordt, dus snelle houtlijm en niet teveel delen in een keer. Het is de bedoeling om de woonkamer, keuken, hal en gang doorlopend te leggen

CB5C342F-951A-4B3D-9C42-0666EFB225D4.jpeg

Ik dacht ik begin aan de lange muur onderbroken door de schoorsteen...maar ja oud huis alles schots en scheef en nu wil ik om de schoorsteen heen leggen en je raadt het al een kleine afwijking in de muur links tov rechts van de schoorsteen. Afijn eerst 3 rijen rechts gelegd en nu voor de schoorsteen langs en dan daar aansluiten en naar de muur leggen. Hier zijn vast veel slimmere methodes voor.

PS dit draadje had ik moeten starten voor ik begonnen was :oops:
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
755
Enschede, Twente
Normaliter zet je de eerste ononderbroken strook uit, dus nog voor de schoorsteen, waarbij je probeert zo haaks mogelijk uit te komen. Niet vastgelijmd, maar los neergelegd. Die lijn leg je vast (inktlijn, schietdraad of rechte delen tijdelijk vastzetten) en dan ga je van daaruit meten en delen op maat maken tot de wanden en dus om de schoorsteen heen.
Vervolgens leggen vanuit de wanden tot je bij de lijn bent en van daaruit kun je verder. Om de zoveel banen checken of je nog rechtuit gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: rolandvs

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Normaliter zet je de eerste ononderbroken strook uit, dus nog voor de schoorsteen, waarbij je probeert zo haaks mogelijk uit te komen. Niet vastgelijmd, maar los neergelegd. Die lijn leg je vast (inktlijn, schietdraad of rechte delen tijdelijk vastzetten) en dan ga je van daaruit meten en delen op maat maken tot de wanden en dus om de schoorsteen heen.
Vervolgens leggen vanuit de wanden tot je bij de lijn bent en van daaruit kun je verder. Om de zoveel banen checken of je nog rechtuit gaat.
De delen die ik al gelegd heb vormen 3 breed straks hopelijk een rechte lijn, alleen vanuit die lijn naar de muur kom ik net wat tekort aan de linkerkant...wel oplosbaar maar kost een hoop extra tijd en of het mooi wordt...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.248
2.650
Je zet een lijn parallel aan de lange zijde. Van uit die lijn ga je eerst kijken hoe je overal uit komt. Je wil het liefst nergens smalle strookjes. Als je een goede verdeling hebt gevonden, kan je de passtukken langs de muur op maat maken. Die zet je met stukjes laminaat op zijn kant of wigjes als afstandhouder in een rechte lijn. dan kan je van daar uit de rest van de vloer er in leggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte en j1eke
J

j1eke

Guest
De delen die ik al gelegd heb vormen 3 breed straks hopelijk een rechte lijn, alleen vanuit die lijn naar de muur kom ik net wat tekort aan de linkerkant...wel oplosbaar maar kost een hoop extra tijd en of het mooi wordt...
Denk dat je je niet teveel zorgen moet maken over het feit dat je maar een smal strookje hebt aan de rand. Dat zie je heel erg bij het leggen, omdat dat de plekken zijn waar je het meest mee bezig bent, maar als de meubels er straks weer zijn dan komt daar waarschijnlijk een kast of een dressoir of iets dergelijks en zie je dat nooit weer. En zelfs als dat niet het geval is zul je het waarschijnlijk moeten aanwijzen voordat mensen het zien.
Meestal als mensen het zelf niet kunnen dan kijken ze ook niet met timmermansogen. Van nature hebben houtbewerkers altijd de neiging om alle kleine foutjes of probleemgebieden aan te gaan wijzen, zelfs bij kadootjes of gunsten, maar het merendeel van de mensen ziet dat niet.
Als het strak ligt zonder kieren, dan is het gewoon netjes gebeurd. De rest zijn schoonheidsfoutjes en leerpunten.
Ik zou alleen ingrijpen als de eerste rij niet recht blijkt te zijn, daar kun je echt niet op verder bouwen.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.