Parijs, top cursus houtsnijden: école Boulle, sculpture sur bois.

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo allen ,

het gaat het over de opleiding houtsnijden (FR sculpture sur bois) aan het école Boulle in Parijs (in NL : Boulle school uitspraak: Boelle).

Omdat ze hun opedeurdag niet konden houden door Corona, maakte ze een reportage over hun opleiding op die dag.


Het filmpje is in het Frans, maar bij bijna elke Youtube film kan je een ondertiteling vragen in de taal naar keuze. Soms helpt dat, maar erg precies is het niet.
Een tweede aspect is dat de Franse taal " wat ruim is" en dus niet de meest geschikte taal is om zich altijd heel precies uit te drukken.
Zelfs al is de taal een barrière, dan is het kijken alleen al heel interessant . Gelukkig is het Frans voor mij geen probleem.

Een derde aspect is: hoe zit dat onderwijs in elkaar. Waar staan al die afkortingen voor?

Ik begrijp dat er twee niveaus zijn van elk 3 jaar. Afgaande op de leeftijden van de studenten zal het secundair en hoger onderwijs zijn. Er is doorstroming mogelijk en dan doet men dus 6 jaar.

Wat er te begrijpen valt: alle studenten krijgen samen praktijkles. 12 uur per week. Er zijn 15 studenten per groep ( jaar of cyclus? ), maar men spreekt ook over in totaal van 40 studenten , maar ook daar is het voor mij onduidelijk of het over het hoger onderwijs gaat of over de twee cycli samen? Te zien aan het aantal aanwezige studenten en werkbanken gok ik op het laatste.

Ze huldigen het principe dat tekenen, boetseren en snijden,een drie-eenheid is, onlosmakelijk met elkaar verbonden voor de houtsnijder. Nou ja, dat is natuurlijk ook altijd al zo geweest, beproefd recept.

Om er binnen te geraken moet men een héééeeel sterk dossier kunnen voorleggen : een sterke schoolcarrière en vooral een overtuigend , plastische portfolio.

Er zijn jaarlijks ongeveer 3000 (drieduizend!) aanvragen, dossiers, om er binnen te kunnen! En ze nemen er dus maar een handje vol (of twee) aan. En de studenten zullen heel overtuigende prestaties moeten neerzetten. En niet treuzelen maar heel hard moeten doorwerken . Spijbelen? Vergeet het !!!!

Hun studenten vinden later ook steeds werk: voor onderhoud en herstel van het patrimonium, decors in theaters en film , als prothese makers, speciale effecten, als kunstenaars, overschakelen naar een andere materie zoals steen kan ook enz....
link naar de opleiding in Parijs:






groeten
Ornament

film houtsnijden.jpg
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Soms denk je dan dat zo'n exclusieve school , met zijn opleidingen op wereldtopniveau, en waar je bijna onmogelijk binnen raakt om er te studeren, een dure privéschool moet zijn.

Niet dus: het is gewoon staatsonderwijs en gratis voor hun afdelingen secundair onderwijs.

groeten
Ornament
film houtsnijden.jpg
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.