Ik heb meer ideeen dan tijd maar werk nu, op papier, aan een parasol met houten lamellen.
De inspiratie komt van onderstaande foto, waar de lamellen uit fenol gemaakt zijn. Maar met een prijs van 2,5k€ dacht ik: "dan kan ik ook, maar uit hout"
Randvoorwaarden:

Volgende overwegingen (zie ook schetsen)
De inspiratie komt van onderstaande foto, waar de lamellen uit fenol gemaakt zijn. Maar met een prijs van 2,5k€ dacht ik: "dan kan ik ook, maar uit hout"
Randvoorwaarden:
- totale diameter van ongeveer 160cm,
- lamellen moeten kunnen draaien (om in de winter op te ruimen)
- liefst zou ik de parasol ook kantelbaar willen maken

Volgende overwegingen (zie ook schetsen)
- om het geheel niet te zwaar te maken maar toch enige stevigheid te geven, dacht ik voor de lamellen aan 2 dunne latten van 2 à 3 mm dik, op elkaar gelijmd, elk ongeveer 80cm lang en iets van 10cm breed aan het uiteinde (om gewicht te sparen wil ik ze taps maken, in het centrum iets van 5 cm)
- aan elke lamel verlijm ik een kort stukje stalen strip (koud gewalst, 2mm dik, 25mm breed, lengte ?) om deze zo op de staander te kunnen bevestigen
door bv een gleuf van 1mm diep in de dunne latten te frezen waar dan de stalen strip in verlijmd wordt en aan het andere uiteinde een gat boren voor de bevestiging aan de staander - bij een lamel breedte van 10cm aan de omtrek kom ik op circa 50 lamellen in totaal. Met aan elke lamel zo'n stalen strip van 2mm, kom ik aan 10cm opbouwhoogte aan de bovenkant vd staander waar dan de lamellen ronddraaien. Ik kan natuurlijk ook één metalen strip voor 2 lamellen nemen, dat reduceert die hoogte naar 5cm.
- voor de staander neem ik dan iets van een stang met een M10 draaduiteinde of zo
- enig idee waar ik zo'n kantelmechanisme kan vinden (gewicht van 50 strippen en lamellen ?)
- wat vinden jullie van de bevestiging van de lamellen aan de staander ? stevig genoeg ?
- zijn de lamellen, met 2 x 3mm gelamineerde latten, stevig genoeg ? Gaan ze niet doorbreken of doorhangen (iets doorhangen mag wel, is ook wel mooi) ?