Paneeldeur restaureren

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik ben een paneeldeur aan het restaureren. (120 jaar oud)
De panelen rammelden en waren niet gecentreerd. En de verbindingen waren los.
Ik heb de hele deur uit elkaar gehaald en oude verf verwijdert.
Nu ik de deur weer in elkaar wil zetten zoek ik een oplossing om de panelen gecentreerd te houden.
Ik wil de panelen niet opsluiten maar wat bewegingsvrijheid geven zodat er niets gaat scheuren in de tijd.

Hoe kan ik dat het beste doen?

Groet John
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
De panelen zijn dusdanig gekrompen dat ze niet meer klemmen in de breedte? Doorzagen en er ongeveer een cm tussen lijmen. Als ook de sierrandjes waar het paneel tussen geklemd hoort te zitten zijn uitgebogen, kan je nieuwe maken en die dan met een ondiepe mes en groef vastzetten. De sierrandjes werden dan in de groef voor het paneel met koploze nagels vastgezet.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik weet niet hoe het 120 jaar geleden er uit zag, maar voor ik de deur uit elkaar haalde waren de panelen naar beneden gezakt en ontstond er aan de bovenzijde een naadje van 1mm waar je door kon kijken. Paneel lag onder in de sponning.
Nu wil ik eigenlijk zorgen dat het paneel niet meer tot onderin kan zakken maar in het midden van de sponning blijft zonder dat ik het paneel fixeer.🤔
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Bij een paneeldeur zat het paneel oorspronkelijk geklemd tussen de sierrandjes. Als die hun klemkracht verloren hebben moet je dus als je het wil herstellen, nieuwe randjes aan het deur hout maken. Dan rammelt het paneel ook niet meer. Als je het paneel alleen wat omhoog wil zetten kan je een houtje in de onderste sponning leggen. Aan de bovenkant van het paneel het midden vast zetten met twee dotjes acrylaatkit. Dan blijft je paneel wel op zijn plaats, maar de naden zijn dan vaak zo groot, dat je ze met schilderen niet dicht krijgt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.