Paneel niet te dik maar wel zonder doorbuigen en kromtrekken

Walter van Dijk

Nieuw lid
2 mei 2022
19
1
Oud Beijerland
Ik moet een paneel maken om op te schilderen met olieverf.
Het paneel moet niet te zwaar zijn maar ook niet kromtrekken bij het prepareren van het paneel met een aantal lagen primer en bij het beschilderen en na het (verticaal) ophangen.
De afmetingen zijn 100 bij 180 cm en daarom moet dit paneel versterkt worden met een frame van latjes om het kromtrekken en buigen van het paneel te voorkomen.

Ik had gedacht om het paneel te maken als volgt:
- Of massonite hardboard (3 mm) of MDF (6 mm).
- Het frame van latjes lijmen op het paneel (geen schroeven en spijkers).
- Na droging van de lijm het paneel met een kantenfrees precies pas maken met het frame van de latjes.

Vragen :

- Ik heb wel hout en MDF gefreesd maar geen hardboard. Gaat dat net zo makkelijk zonder rafelige randen ?
- Ik dacht aan latjes van ongeveer 3 cm hoog om de buiging van het paneel tegen te gaan, lijkt dat voldoende ?
- Is de constructie van het frame met latjes hieronder OK of kan ik dat beter anders doen ?



paneel.jpg
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
971
310
Rosmalen
Mag het niet in een lijst?
Dan kan het paneel beschilderd worden, en daarna in een lijst gemonteerd worden die wel stijf genoeg is, met een aantal steunlatten aan de achterkant om doorzakken te voorkomen.
Als je namelijk alleen wil lijmen zou ik daar op de lange termijn een beetje benauwd voor zijn. In een lijst sluit he hem rondom op zodat ie nergens naartoe kan.
 

Walter van Dijk

Nieuw lid
2 mei 2022
19
1
Oud Beijerland
Mag het niet in een lijst?
Dan kan het paneel beschilderd worden, en daarna in een lijst gemonteerd worden die wel stijf genoeg is, met een aantal steunlatten aan de achterkant om doorzakken te voorkomen.
Als je namelijk alleen wil lijmen zou ik daar op de lange termijn een beetje benauwd voor zijn. In een lijst sluit he hem rondom op zodat ie nergens naartoe kan.
Bedankt. waarschijnlijk doe ik het paneel ook nog in een lijst maar het probleem is dat zodra ik het paneel ga prepareren met een behoorlijk aantal lagen primer dat het paneel al gaat kromtrekken en het moet dus versterkt worden voor het preparen van het paneel en niet erna.

Het lijmen van latten op plaatmateriaal lijkt me geen probleem want het is me nog nooit gelukt om houten latjes los te trekken van plaatmateriaal op de lijnmverbinding zelf en je trekt dan eerder het plaatmateriaal kapot. Ik meen dat de lijnverbinding sterker is dan het plaatmateriaal zelf.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.829
2.654
Gaanderen
Masonite is watervast hardboard. Volgens mij zit het dichter bij hdf dan mdf. Ik heb masonite vroeger veel gebruikt voor vloeren in duivenhokken. Dus gefreesd heb ik het nooit maar ik denk niet dat dat een probleem geeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Walter van Dijk

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
543
320
Ik heb eens een paneel moeten maken waar een bloemstuk op moest.
Moest lichtgewicht zijn, maar toch perfect rechtop kunnen staan.... Uiteindelijk uitgekomen bij een simpele binnendeur van een paar tientjes. Stijf, en lichtgewicht.

WhatsApp Image 2022-05-11 at 8.06.38 PM.jpeg

Paneel was in dit geval 90x200cm
Hardhouten frame aan de onderzijde gemaakt met sleuven waar het paneel zo inschuift.
 

Walter van Dijk

Nieuw lid
2 mei 2022
19
1
Oud Beijerland
Waarom prepareer je het paneel niet eerst?, maar aan beide kanten de primers opbrengen, dat gaat je al behoorlijk schelen als het gaat om werking.
Bedank, en ja aan twee kanten primen scheelt zeker maar dan nog heb je verbuiging in de grotere panelen dus denk toch dat eerst versterken tegen kromtrekken en dan pas primen toch de betere volgorde is.
 

Walter van Dijk

Nieuw lid
2 mei 2022
19
1
Oud Beijerland
Ik heb eens een paneel moeten maken waar een bloemstuk op moest.
Moest lichtgewicht zijn, maar toch perfect rechtop kunnen staan.... Uiteindelijk uitgekomen bij een simpele binnendeur van een paar tientjes. Stijf, en lichtgewicht.

Bekijk bijlage 122857

Paneel was in dit geval 90x200cm
Hardhouten frame aan de onderzijde gemaakt met sleuven waar het paneel zo inschuift.
Ik denk eigenlijk dat een binnendeur zoals jij beschrijft ongeveer hetzelfde is omdat die ook hol is met verstevigingslatjes tussen de (in dat geval) 2 panelen waarvan ik er maar 1 nodig heb. Met 1 paneel zal hij toch lichter zijn dan met 2.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.817
763
Enschede, Twente
Masonite is watervast hardboard. Volgens mij zit het dichter bij hdf dan mdf. Ik heb masonite vroeger veel gebruikt voor vloeren in duivenhokken. Dus gefreesd heb ik het nooit maar ik denk niet dat dat een probleem geeft.
Volgens mij zit het verschil tussen hardboard en pdf erin dat hardboard gemaakt zonder kunsthars en dergelijke, maar gewoon van houtpulp dat onder hoge druk en stoom gecomprimeerd wordt.
Ik heb jaren geleden eens een wrakkige vloer 'mooi' gemaakt met platen hardboard & weet uit ervaring dat het rafelig wordt bij zagen en na insnijden afbreken. Met een vlijmscherp freesje moet het wel lukken om een strak resultaat te krijgen.
Ik heb trouwens een schilderij hangen dat iets kleiner is dan wat TO wil, geschilderd op triplex, op een kruisvormig latten-stelsel verlijmd. Zit geen spatje vervorming in (is wel acryl, geen olieverf, maar dat zal niet uitmaken).
Tip: gebruik echte gesso uit de kunsthandel voor het primen.
 

Walter van Dijk

Nieuw lid
2 mei 2022
19
1
Oud Beijerland
Volgens mij zit het verschil tussen hardboard en pdf erin dat hardboard gemaakt zonder kunsthars en dergelijke, maar gewoon van houtpulp dat onder hoge druk en stoom gecomprimeerd wordt.
Ik heb jaren geleden eens een wrakkige vloer 'mooi' gemaakt met platen hardboard & weet uit ervaring dat het rafelig wordt bij zagen en na insnijden afbreken. Met een vlijmscherp freesje moet het wel lukken om een strak resultaat te krijgen.
Ik heb trouwens een schilderij hangen dat iets kleiner is dan wat TO wil, geschilderd op triplex, op een kruisvormig latten-stelsel verlijmd. Zit geen spatje vervorming in (is wel acryl, geen olieverf, maar dat zal niet uitmaken).
Tip: gebruik echte gesso uit de kunsthandel voor het primen.
Interessant, hoe dik is het triplex (want wordt ook behoorlijk zwaar als het dikker is) ? En hoe ziet dat kruisvormig lattenstelsel eruit dat erop verlijmd is ? Ik prime wel met spul van de kunsthandel maar gebruik acrylic primer a.k.a. acrylic gesso (andere samenstelling dan echte gesso wat ik in het verleden ook wel heb gebruikt).
 

Walter van Dijk

Nieuw lid
2 mei 2022
19
1
Oud Beijerland
Door te primen, ga je juist de buiging tegen omdat beide zijden gelijk werken...toch?
In theorie misschien wel maar als je een "dunnere" grotere plaat primed ook al doe je dat om en om aan beide zijden dan nog krijg je werking en kromtrekken die wel veel minder is dan wanneer je aan 1 kant primer aanbrengt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.817
763
Enschede, Twente
Nominaal 5 mm. Ik denk dat het populier triplex is van de Hubo of iets dergelijks (zo'n beetje de lichtste soort plex). Heb de achterkant even bevoeld en het lijkt op latten van 18*ca100 mm.
Liggend formaat schilderij 92*142,5 cm; inclusief zijden vier verticale latten en inclusief zijden drie horizontale latten. Gewoon ingekeept verbonden.
D'r zit niet veel gesso op want je ziet nog wat houtstructuur, maar dat is een specifiek geval & keuze van de kunstenares.
 

Walter van Dijk

Nieuw lid
2 mei 2022
19
1
Oud Beijerland
Nominaal 5 mm. Ik denk dat het populier triplex is van de Hubo of iets dergelijks (zo'n beetje de lichtste soort plex). Heb de achterkant even bevoeld en het lijkt op latten van 18*ca100 mm.
Liggend formaat schilderij 92*142,5 cm; inclusief zijden vier verticale latten en inclusief zijden drie horizontale latten. Gewoon ingekeept verbonden.
D'r zit niet veel gesso op want je ziet nog wat houtstructuur, maar dat is een specifiek geval & keuze van de kunstenares.
Bedankt voor de info !
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
740
290
RegioRotterdam
Als je paneel niet symmetrisch is, dus met een plaat voor en achter moet je zorgen dat alles goed geacclamatiseerd is voordat je het in elkaar zet.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.835
398
39
Enkhuizen
Mijn vader schildert op 9mm masonite.
Voorkant licht opschuren met een schuurpad en afnemen Daarna 3x met gesso
achterkant 1x met gesso.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.