Paneel deurtjes voor de keuken

erwin21

Nieuw lid
7 apr 2014
6
0
Hallo,

Ik heb nog niet zo veel ervaring met houtbewerking maar ik hou wel van een uitdaging dus ik ben van plan zelf houten deurtjes te maken voor mijn nieuwe keuken.

Het idee is om een paneel deurtjes te maken die er ongeveer zo uit zien:

Schmidt_MARYVILLE_Bleu-Gris_G.jpg

Ik heb al contra profiel freesjes besteld voor de stijlen te frezen.

12247_m.jpg

Maar ik twijfel nog over welke hout ik hiervoor zal gaan gebruiken, zelf dacht ik aan multiplex omdat het dan makkelijker is om een recht en vlak resultaat te krijgen, is dit de juiste keus of zijn er betere alternatieven?

Andere tips zijn ook welkom, alvast bedankt!
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik zal voor een massieve houtsoort gaan, bijvoorbeeld populier. Voor het paneel zelf volstaat mdf.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik kan me volledig aansluiten bij Renault.
Zeker MDF voor panelen, want dit werkt niet.
Ik werk meer met Ayous/Abachi. Dit is ook zacht, niet duur en het heeft praktisch geen krimp en vervorming.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Stijlen en lade front kan ook van droge eik of beuk. de oppervlakken zijn niet groot vermoed ik en zal werking ook minimaal zijn
 

erwin21

Nieuw lid
7 apr 2014
6
0
Super dank je wel allemaal, ik ga binnenkort is kijken bij de hout handel.

Maar waarom zou multiplex niet werken? of grenen met triplex panelen, want volgens mij zijn de paneel deuren in mn jaren 30 huis ook zo opgebouwd als ik me niet vergis, of is dat lastiger te bewerken?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ah, dan is het wel mooi wat authentieker te blijven en kan je ook voor grenen met triplex gaan, dat geeft geen problemen. In ieder geval de stijlen en regels niet van multiplex gaan maken. Kops multiplex is nogal lastig om netjes te verwerken.
 
A

Athanor

Guest
Ik zal voor een massieve houtsoort gaan, bijvoorbeeld populier. Voor het paneel zelf volstaat mdf.

Voor stabiel hout is Yellow Poplar (tulpenboomhout) aan te bevelen, al vaker hier op het forum gemeld als een stabiel goed te schilderen houtsoort die weinig werkt.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.