Padouk tafelbladen

tuoh

Oud hout
Padoek is één van de stabielste houtsoorten op de markt, het werkt heel weinig, scheuren hoef je dus nauwelijks te vrezen als het hout de tijd krijgt om te drogen.
Denk er wel aan dat je de kleur van Padoek niet kan vasthouden, het hout gaat altijd verkleuren naar vaal bruin, eender wat je erop smeert.
 
P

Pel

Guest
Het kan nogal eens wat tegendraads zijn, maar is een mooie houtsoort om te bewerken, met schuren zeker een masker opzetten.

Groet Pel.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
@pel: is padouk een agressieve houtsoort voor je longen? los van dat ik altijd een masker opzet uiteraard. Ik ben aan het overwegen om mijn volgende gitaar van padouk te maken, maar vanwege gezondheid problemen probeer ik de wat "ongezondere" houtsoorten een beetje te mijden.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
@pel: Ik ben aan het overwegen om mijn volgende gitaar van padouk te maken.
Uitsluitend wanneer je een akoestische gitaar wilt bouwen, zou ik de keuze voor padouk in heroverweging nemen. Na eeuwenlang zoeken, uitproberen en testen zijn de nu toegepaste houtsoorten voor instrumentbouw het best gebleken voor de klankvorming.
Rob
 
P

Pel

Guest
@Paul, of het fijnstof van padouk agressiever is als andere hardhout soorten zou ik niet weten, maar het rode spul kruipt overal in, en het is net of de stofdeeltjes fijner zijn. Het hout schuurt zich wel spiegelglad, alleen jammer dat de kleur niet behouden blijft, wat tuoh al zei het verkleurd vaal donker bruin, en in de buitenlucht wordt het grijs.

Groet Pel.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik heb ooit eens een afsluiting gemaakt in Padouk en bij het zagen en schuren zonder masker had ik
s ’avonds een bloedneus, dan maar een masker gebruikt en het was al veel beter.
Maar de geur tijdens het verwerken is ook niet aangenaam.
Zo ziet het er nu uit zonder behandeling.
fred01.jpg
 

Bijlagen

  • 004.jpg
    004.jpg
    94 KB · Weergaven: 138

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.