Padoek afwerken

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
Ik heb een kistje gemaakt van Padoek hout. Wat een fijn hout om mee te werken!

Ik vraag me af wat de beste manier is om het hout af te werken?
Het liefst zou ik de mooie rode kleur zo lang mogelijk behouden. Wat is hiervoor de beste manier?
Welke vernis / lak raden jullie me aan?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mahonie op boten kleuren we ook om het verkleuren tegen te gaan, zoiets zou met padouk toch ook mogelijk moeten zijn. Ik heb wel wat liggen, is wel een experimentje waard.

jaap
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Ik heb dit een paar keer gebruikt. Werkt uitstekend. Oplossen in water en dan heb ik het met een keukensponsje opgebracht.door het nog een keer op te brengen krijg je het donkerder. Ik heb het laatst aangemaakt met spiritus. Droogt iets sneller. Aangemaakt blijft het beperkt houdbaar. Aflakken met transparante lak.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb vorig jaar een kistje gemaakt van padoek. Het hout wordt donkerder, maar is toch nog altijd meer rood dan bruin.

Rood, bruin. Kwestie van definitie. Feit is dat het donkerder wordt, veel donkerder, en dat dat proces naar mijn weten bij padoek niet te stoppen is. De oorspronkelijke vraag was hoe "de mooie rode kleur zo lang mogelijk [te] behouden". Die rode kleur die je ziet onmiddellijk na zagen/schuren/draaien is onmogelijk te behouden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De felrode kleur verdwijnt inderdaad 'als sneeuw voor de zon'. Een beetje zon, en het hout verkleurt terwijl je er naar kijkt. Maar het blijft een prachtige houtsoort, veel te mooi voor de meeste toepassingen waarvoor het wordt gebruikt. Alleen jammer dat het zo tegendraads is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.