Overstek jaren 20 woning

Oss

Nieuw lid
21 jun 2020
1
0
Beste allemaal,

Ik ga binnenkort de boeiboorden van mijn huis vervangen. Gebruik daar WBP plaat voor. Nu is het zo dat mijn huis een jaren 20 huis is en nog van die ouderwetse mes en groef delen heeft. Ik wil dit en moet dit graag zo houden (ivm beschermd aanzicht)

Nu vroeg ik mij af welk materiaal ik hier het beste voor kan gebruiken. Ik zoek iets van 88x18 want dat zit er nu ook op. Maar wat ik kan vinden is vuren, dat lijkt me niet handig. Maar wat wel.

Groet!
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
mijn huis is van 1967 en heeft rondom ook overstek en boeiboorden. De afgelopen tijd heb ik alles geschuurd en geschilderd en ook de ventilatiegaten iets uitgeboord en nieuwe insectenroostertjes gemaakt en geplaatst. Door dat werk weet ik dat het bij mij ook iets van 88 x 18 mes en groefdelen zijn. Er mankeerde werkelijk niets aan. Dus waarom zou je niet gewoon vuren gebruiken? Aan de onderkant van de overstek heeft het toch niks te lijden?
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Hier een jaren 30 huis bezitter
Hier ook vuren gebruikt voor het overstek
Van de uitbouw
Origineel is het van grenen super goed maar een ramp om het schilderwerk er strak op te houden
Dus ik zou lekker vuren nemen
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
219
't hoofd van Overijssel
Je zou ook in die WBP een groef kunnen frezen met een bovenfrees. Daarna alles eerst behandelen met pisdunne verf minimaal twee keer. Dan gronden en aflakken.
Of het beter is als vuren. Op de zonkant werkt het in ieder geval minder. Vuren heeft de neiging om uit te drogen en te scheuren. Als je de details goed hebt denk ik dat WBP langer meegaat
 

Pter

Nieuw lid
29 feb 2020
9
0
Ik zou voor ondergrond Griffon(nu Bison-sealer voor hout) voor gebruiken, die is er voor de kopse kanten en grote oppervlakten. Ik heb 20 jaar geleden overal een soort van Profipaint voor de onerstek en boeiboorden gebruikt en ook ingefreesd en dat blijft gewoon goed op de grote stukken, op de hoeken op de kopse kant heb ik inmiddels wel bepaalde stukken moeten vervangen, heeft destijds wel veel freesjes gekost.
Qua plaatmateriaal om te frezen zou je ook eens kunnen kijken naar Tricoya want met vuren kun je blijven schilderen. Voor de binnenpanelen van mijn voordeur en garagedeuren heb ik nu garantiemultiplex gebruikt en laten frezen, als je zorgt dat je op een laagje stopt hoef je niet zoveel bij te werken.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Western red cedar. Die panelen kan je zo kopen. En dan op zelf op maat zagen, en mes en groef er aan, of je freest een sierlijntje er in. Is wel de duurste oplossing, maar je blijft het dichts bij het origineel. Met plaatmateriaal zit je te knoeien met de aansluiting van de platen. Wil je dat goed doen, moet je op de kopse kanten halfhout verbindingen toepassen en kier overlaten. Op mijn schuur zit nu bijna 8 jaar boeiboorden van western red cedar stijf tegen elkaar aan en dat geeft geen krimp. Nog mooier is om de planken over een lengte van 20 cm ze schuin af te frezen en aan elkaar te plakken tot één lange plank.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
981
Omgeving Eindhoven
Ik zou inderdaad ook western red cedar aanbevelen, zeker voor delen die op het weer zitten. En dan panelen nemen van 285 breed en er in de lengte groeven in frezen, en op de overgang tussen 2 platen eventueel een mes en groef eraan frezen om ze netjes aan te laten sluiten.
Als het 100% onder de overstek zit (dus altijd droog) kan het eventueel van minder hout, als de verf daar dan iets minder goed op zit (barstjes erin), dan gebeurt er verder niets mee qua rot.

Hier op de dakkapel is de betimmering een jaar of 10 geleden door de aannemer gedaan met garantieplaat (en echt niet de goedkoopste en ook de randen goed in de sealer gezet), maar de ene dakkapel heb ik vorig jaar al opnieuw betimmerd en op de andere beginnen er op 2 smallere panelen ook mindere plekken te ontstaan (delamineren van de platen, waardoor er toch vocht in komt); die ga ik deze zomer ook vervangen door ceder.
Het boeiboord (red ceder) wat ik zelf op de uitbouw heb gezet een jaar later, zit nog mooi strak in de lak.
En met de afvalstrook ceder, dat ergens achter in de tuin is beland (en dus niet geschilderd is geweest op de zij- en kopse kanten) is nog niets mis mee, ondanks dat het in weer en wind ligt. De vuren balk die ernaast ligt, is al helemaal rot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.