Overspanning overkapping

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Goedemorgen,

Voor mijn toekomstige Douglas overkapping van 6 x 4,5 mtr heb ik de volgende 2 vragen:


Vraag 1:
Aan de voorkant van de overkapping (Plat dak) wil ik het liefst geen middenstaander.

Vuistregel is dat voor een ringbalk, voor de overspanning 5 cm dikte nodig is per meter overspanning.

Nu is de overspanning : 600 cm - 2 x de paaldikte van 15 cm maakt 570 cm.

Theoretische balkdikte voor de ringbalk voor is dus: 5,7 x 5 cm maakt: 28,50 cm balkdikte.

Nu lees ik ook verhalen dat wanneer je stevige schoren plaatst, mooi vast gemonteerd onder een beetje spanning, je de afstand van de bevestiging van de schoor tot de paal er af mag trekken.

Dus: bijvoorbeeld 60 cm afstand, x 2 zijden maakt 1,20

Dan zou de overspanning dus 450 cm zijn.
Daarmee zou je aan een balkdikte van 22,50 genoeg hebben.

Klopt deze theorie dat je die afstanden van de overspanning mag aftrekken? En zou 20 (x 15) dan ook al genoeg zijn voor een niet al te zwaar dak?

Optisch lijkt me dat mooier. Maar kan dat ook zonder dat de balk gaat doorhangen bij veel regen/sneeuw?


Vraag 2:
De ringbalk wordt 400 cm breed. 50 cm oversteek/luifeltje. Totaal dus 4,5 mtr.

De dikte van de dakliggers zou dan volgens de vuistregel moeten zijn:
400 - 30 cm (2 palen) = 370 cm

3,7 x 5 is 18,5 cm balkdikte.

De bedoeling is dat er een houten dakbeschot op komt, 3 cm isolatieplaten en epdm dakbedekking.

Zou 150 mm of 170 mm hier niet voldoende zijn?

Ook weer optisch, plus natuurlijk een kostenvoordeel. Maar kan dat ook zonder dat de balken gaan doorhangen bij veel regen/sneeuw?


Ik ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben. Wellicht iemand met een praktijkvoorbeeld die een vergelijkbare overspanning heeft met vergelijkbare balken dat al jaren goed gaat?
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Mijn overkapping van douglas heeft ook een langere overspanning dan hoor bij de balk. Balk is 15cm, overspanning ook rond 4.5 meter.
Constructie technisch mag dit niet, maar ik heb het risico gewoon genomen. Als het veel zal sneeuwen moet ik het dak op om het er af te halen, dat ben ik me bewust.

Nu staat het er inmiddels 5 jaar denk ik. De balk is 1.5 cm ingezakt, valt dus mee. Als het teveel zou worden krik ik hem op en schroef ik aan de binnenzijde een stalen T tprofiel over de gehele lengte, maar dat is dus niet nodig.

Ga je dit bouwen met een vergunning zul je toch minimaal aan de regel L/20 moeten voldoen.
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Hoi Youk,

Is die 4.5 meter overspanning inclusief of exclusief de schoren? Oftewel: Tussen de bevestiging van de schoren of tussen de palen?

Ik bouw 'm vergunningsvrij. Genoeg ruimte in mijn "achtererfgebied", dus dat is niet van belang.

Wel wil ik uiteraard zeker zijn dat het verantwoord is. Daarom ook deze vraag.

Op jouw verhaal afgaand, zou 20 cm voldoende moeten zijn denk ik.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Bij dit soort constructies is de doorbuiging altijd maatgevend. In geval van vraag 2 geeft je overstek nog een stukje positief moment.

Die schoren moet je dan wel aanbrengen met inkepingen in de kolommen en de ligger, zodat die ook daadwerkelijk de verticale krachten kan overbrengen.
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Bij dit soort constructies is de doorbuiging altijd maatgevend. In geval van vraag 2 geeft je overstek nog een stukje positief moment.

Die schoren moet je dan wel aanbrengen met inkepingen in de kolommen en de ligger, zodat die ook daadwerkelijk de verticale krachten kan overbrengen.

Dank voor je reactie, Superkees!

Ik zat zelf te denken aan tellerkopschroeven i.c.m. constructielijm. Zou dat niet voldoende zijn?

Denk jij dat 20 cm balkdikte dan voldoende is?
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Hoi Youk,

Is die 4.5 meter overspanning inclusief of exclusief de schoren? Oftewel: Tussen de bevestiging van de schoren of tussen de palen?

Ik bouw 'm vergunningsvrij. Genoeg ruimte in mijn "achtererfgebied", dus dat is niet van belang.

Wel wil ik uiteraard zeker zijn dat het verantwoord is. Daarom ook deze vraag.

Op jouw verhaal afgaand, zou 20 cm voldoende moeten zijn denk ik.
Ik zal vanavond even een foto maken. Ik heb geen schoren geplaatst, vond ik niet mooi. dus tussen de palen 4,5 meter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bertislief

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Die vuistregel die je gebruikt is voor een balklaag als verdiepingsvloer en niet voor een moerbalk.

Dus voor de moerbalk (ringbalk) moet je eigenlijk een zwaardere balk rekenen omdat daar de helft van je dak op komt te liggen. Zeker met een flink pak sneeuw of water zal dit anders tot doorbuiging leiden.

Voor de balklaag is de vuistregel weer net te zwaar, omdat een verdiepingsvloer in theorie zwaarder wordt belast dan dak. Voor die balklaag kun je hier de juiste maat hout opzoeken: Balkenschuif | Houtinfo
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Die vuistregel die je gebruikt is voor een balklaag als verdiepingsvloer en niet voor een moerbalk.

Dus voor de moerbalk (ringbalk) moet je eigenlijk een zwaardere balk rekenen omdat daar de helft van je dak op komt te liggen. Zeker met een flink pak sneeuw of water zal dit anders tot doorbuiging leiden.

Voor de balklaag is de vuistregel weer net te zwaar, omdat een verdiepingsvloer in theorie zwaarder wordt belast dan dak. Voor die balklaag kun je hier de juiste maat hout opzoeken: Balkenschuif | Houtinfo


Helder.

Wat zou jouw advies zijn voor de ringbalk?

Wanneer ik 15 x 20 neem, zou dat genoeg zijn voor een overspanning van 450 als ringbalk? De Balkenschuif gaat niet tot een dikte/breedte van 150 mm.
Dit zou toch moeten kunnen? En in de winter kun je er altijd nog een steunpaal onderzetten wanneer het heel erg gaat sneeuwen...
Bij regen loopt het water er af als het goed is... Dan staat er nooit meer dan een cm of 2 op. Dat zou een gewicht van 1350 kg betekenen als ik het zo snel bereken.

Voor de balklaag ben ik er wel uit. Daar pak ik 70x170
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik zat zelf te denken aan tellerkopschroeven i.c.m. constructielijm. Zou dat niet voldoende zijn?

Lijm doet daar niks omdat je op kops hout aan het lijmen bent, geringste beweging in je constructie en het breekt los. Enkele grote/dikke tellerkopschroeven zou kunnen, maar los van het feit dat dat esthetisch minder mooi is is het werken met de juiste pen/gat verbinding ook 100x sterker.
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Lijm doet daar niks omdat je op kops hout aan het lijmen bent, geringste beweging in je constructie en het breekt los. Enkele grote/dikke tellerkopschroeven zou kunnen, maar los van het feit dat dat esthetisch minder mooi is is het werken met de juiste pen/gat verbinding ook 100x sterker.

Dat is ook een goede tip!

Thanks!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
op de hoekverbindengen idd geen lijm doen, maar gewoon een simpele halfhoustverbinding en een paar dikke schroeven, tellerkop of houtdraadbouten er doorheen in de staander.

Een 45 graad verbindingen kan ook, dan kun je gerust lijm doen ter opvulling als je wat kieren hebt, maar zoals gezegd, hout werkt als een dolle en dat breekt so stuk als je constructie niet rigide genoeg is en gaat bewegen. Dat zijn serieusse krachten met zulke balken en constructies.

In de foto zie je 200x200 staanders en 200x300 (hoog) liggers met op de hoek de halfhoutverbinding
 

Bijlagen

  • Veranda-forum.jpg
    Veranda-forum.jpg
    219,7 KB · Weergaven: 49

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
op de hoekverbindengen idd geen lijm doen, maar gewoon een simpele halfhoustverbinding en een paar dikke schroeven, tellerkop of houtdraadbouten er doorheen in de staander.

Een 45 graad verbindingen kan ook, dan kun je gerust lijm doen ter opvulling als je wat kieren hebt, maar zoals gezegd, hout werkt als een dolle en dat breekt so stuk als je constructie niet rigide genoeg is en gaat bewegen. Dat zijn serieusse krachten met zulke balken en constructies.

In de foto zie je 200x200 staanders en 200x300 (hoog) liggers met op de hoek de halfhoutverbinding

Dank voor je reactie, Maarten.

De lijm gaat over het bevestigen van de schoren. Met lijm en tellerkopschroef was mijn idee. Zoals JPAndriesse al aangaf heeft dat niet veel zin.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Dank voor je reactie, Maarten.

De lijm gaat over het bevestigen van de schoren. Met lijm en tellerkopschroef was mijn idee. Zoals JPAndriesse al aangaf heeft dat niet veel zin.
you're welcome

@ schoren : ah juist, sorrie dat begreep ik niet goed, ik dacht dat het om de constructie ging :)

maar idd, schoren ook gewoon schroeven (y)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.