Mijn wensenlijstje bevat oa een overkapping voor in mijn achtertuin.

Tuin is ongeveer 5,4m breed en 12m lang.
De ruimte die ik heb voor de overkapping (vanwege wat beplanting etc) is 2,60m lang en zal los naast mijn schuurtje komen te staan.
Nu wil ik dat er geen paal in het midden van de overkapping komt.
Ergens gelezen: Overspanning (in mm) gedeeld door 20 = minimale balkdikte (balkhoogte in mm).
In mijn geval is dat bij 5m een balkdikte van 25cm.
Maar dit is zodat er over gelopen kan worden (wat in mijn geval niet zo is).
De vraag is dan ook, kan ik dan met een wat minder dikke balk uit de voeten?
Voor de staanders (A) wil ik 150x150x2500 gebruiken (zal een stukje afgaan).
Voor de liggers (B) 200x70x5400mm
Voor de dwarsliggers (C) 100x100x2600 (zal passend gemaakt moeten worden)
Zijn dit een beetje normale maten zodat het geheel stevig zal staan, of zit ik er overal te dik boven of juist er onder?
Veiligheid boven alles, maar overdrijven is ook een kunst.
Voor de staanders en de lange liggers wil ik eiken gebruiken, voor de liggers douglas, alles onbehandeld.
Verder wil ik de grond in met betonpoeren met stelbout. (lijkt mij niet zo spannend, er is immers weinig keus qua afmetingen die beschikbaar zijn).
Wel is daar de keuze voor rechthoekig of juist in een soort piramidevorm (waar de laatste mij het meest stabiele lijkt, maar meer graven is).
Wat afwateren betreft, gat in het dak en daar een pijp op de regenpijp van het schuurtje aansluiten?

Tuin is ongeveer 5,4m breed en 12m lang.
De ruimte die ik heb voor de overkapping (vanwege wat beplanting etc) is 2,60m lang en zal los naast mijn schuurtje komen te staan.
Nu wil ik dat er geen paal in het midden van de overkapping komt.
Ergens gelezen: Overspanning (in mm) gedeeld door 20 = minimale balkdikte (balkhoogte in mm).
In mijn geval is dat bij 5m een balkdikte van 25cm.
Maar dit is zodat er over gelopen kan worden (wat in mijn geval niet zo is).
De vraag is dan ook, kan ik dan met een wat minder dikke balk uit de voeten?
Voor de staanders (A) wil ik 150x150x2500 gebruiken (zal een stukje afgaan).
Voor de liggers (B) 200x70x5400mm
Voor de dwarsliggers (C) 100x100x2600 (zal passend gemaakt moeten worden)
Zijn dit een beetje normale maten zodat het geheel stevig zal staan, of zit ik er overal te dik boven of juist er onder?
Veiligheid boven alles, maar overdrijven is ook een kunst.
Voor de staanders en de lange liggers wil ik eiken gebruiken, voor de liggers douglas, alles onbehandeld.
Verder wil ik de grond in met betonpoeren met stelbout. (lijkt mij niet zo spannend, er is immers weinig keus qua afmetingen die beschikbaar zijn).
Wel is daar de keuze voor rechthoekig of juist in een soort piramidevorm (waar de laatste mij het meest stabiele lijkt, maar meer graven is).
Wat afwateren betreft, gat in het dak en daar een pijp op de regenpijp van het schuurtje aansluiten?