Overhang verlaagd plafond

remco_h

Nieuw lid
7 mei 2020
7
0
Ik ben bezig met het ontwerpen van een tuinhuis / geluidsstudio.
Het wordt een doos-in-doos ontwerp voor optimale geluidsisolatie
Het formaat is 4x4

Het dak wil ik maken van 50x200 balken, dat zou ongeveer moeten kloppen volgens veel calculators maar ik zit met het verlaagde plafond.
Moet ik dit nou het zelfde dimensioneren of kan dit ook minder zijn omdat er niet op gelopen hoeft te worden en er ook geen wind/sneeuwbelasting is?
Ik wil liefst het plafond zo veel mogelijk ontkoppeld hebben van het dak vanwege de geluidsisolatie. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Moet ik dit nou het zelfde dimensioneren of kan dit ook minder zijn omdat er niet op gelopen hoeft te worden en er ook geen wind/sneeuwbelasting is?
Ik wil liefst het plafond zo veel mogelijk ontkoppeld hebben van het dak vanwege de geluidsisolatie. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Dat laatste, het plafond van de "binnenste doos" heeft niks te maken met het dak van de buitenste doos.

Ik zou zefls de geluidstudio doos helemaal vrij van de buitenste constructie houden. De enige uitzondering hierop is natuurlijk de vloer, die zou ik ontkoppelend/geluidreducerend uitvoeren.
Vast wel op google te vinden hoe je dat kan doen.

Bruin is de grond
Zwart is je buitenstedoos
Rood is de ontkoppeling waarop je vloer van je studio komt
groen is de binneste door, je studio.
 

Bijlagen

  • studio.jpg
    studio.jpg
    21,5 KB · Weergaven: 1

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Dat dak kan veel lichter. Alleen gaat het dan veel meer doorbuigen. Het mooiste zou zijn als je de liggers van het dak van de binnenste box kunt ophangen aan de liggers van het echte dak.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hey SK,

definieer even voor alle duidelijkhied over welk dak jij het hebt als je zegt "dat dak kan veel lichter". Ik neem even aan dat jij hier het binnenste dak bedoelt.

Als je ook het binnenste dak aan het buitenste dak gaat "hangen" (het gewicht komt er niet 100% aan) dan moet je wel rekening gaan houden met deze extra belasting. Niet alleen belopen en sneeuw bovenop, maar ook het gewicht eronder telt dan mee als "dakbelasting"

In hoeverre je dit moet meerekenen kan i niks over zeggen omdat ik ook niet weet hoe de constructi er uit gaat zien.

Ook dien je met koppelen (omdat je de twee daken gaat verbinden) rekening te houden met extra geluidsoverdracht die je juist probeert te vermijden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.073
2.598
Je kan de dakbalken van de studio tussen de dakbalken van je schuur leggen. Je laat ze zo ver zakken dat de geluidsisolatie er tussen past. Op die manier kan je de studio vrij van de wanden en het dak maken, zonder dat je te veel hoogte verliest. Hou ook rekening met een geluid reducerende ventilatie mogelijkheid.
 

remco_h

Nieuw lid
7 mei 2020
7
0
Nou lees ik ook nog dat gipsplaten op het plafond eigenlijk om de 30 cm te bevestigd moeten worden. Zou het een idee zijn om 4 zware balken (net zoals het dak) te gebruiken, dus om de meter en hieronder om de 30 cm dunnere latten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.