Ovengedroogd hout verder drogen

Maano

Nieuw lid
15 feb 2024
4
0
Balen
Hallo iedereen,
Ik heb recent een m3 prime eikenhout gekocht bij de lokale handelaar om massieve meubels van te maken. Na mijn eerste salontafeltje te maken dat redelijk snel krom trok heb ik het vochtgehalte ervan opgenomen met zo een vochtmeter toestelletje met pinnen. Tot mijn verbazing las ik steeds rond de 14% vochtgehalte, soms tot 16%. idealiter zou het vochtgehalte ergens tussen 6 en 10% moeten zijn dacht ik voor binnen meubels.
Mijn werkplaats is erg goed geïsoleerd en verwarmd en de vochtigheid is redelijk stabiel.
Heeft iemand er ervaring mee dat ovengedroogd hout nog verder gedroogd moet worden? Kan ik zelf een soort oven bouwen om het verder te drogen?
(In bijlage een foto van het tafeltje voor het krom getrokken is)
Groeten
Neal
 

Bijlagen

  • Oak7.jpg
    Oak7.jpg
    79 KB · Weergaven: 44

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het kromtrekken kan ook te maken hebben met de manier waarop je het tafeltje hebt gemaakt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou zeggen dat met ovengedroogd hout het enige dat je zou moeten doen is het een tijdje opslaan in de omgeving waar het uiteindelijke meubel ook moet komen - om te acclimatiseren...Ik denk niet dat hout dat gebruikt wordt in woonruimtes een vochtgehalte van 6% zou moeten hebben / op dat gehalte zou blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zerox

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Ik zou zeggen dat met ovengedroogd hout het enige dat je zou moeten doen is het een tijdje opslaan in de omgeving waar het uiteindelijke meubel ook moet komen - om te acclimatiseren...Ik denk niet dat hout dat gebruikt wordt in woonruimtes een vochtgehalte van 6% zou moeten hebben / op dat gehalte zou blijven.
Is dat niet in het algemeen een goede tip? Hout wat je (gedroogd) koopt altijd laten acclimatiseren in de ruimte (of nagenoeg zelfde ruimte) als waar het uiteindelijk komt te staan.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Het tijdelijk opslaan van hout in de woning lees ik hier vaker, dit heb ik zelf nooit toegepast en ik vraag me af wat dat scheelt.
Lijkt me in de praktijk ook vaak niet haalbaar of wenselijk.
Zie ook niet zo snel een meubelmaker hout bij de mensen thuis opslaan voordat er begonnen kan worden met verwerken.
Wat ik wel weet is dat veel meubelhout gewoon vanuit onverwarmde opslag verwerkt word tot meubels en dit in de praktijk geen probleem hoeft te zijn.
Wel is het belangrijk welk stuk hout je welke plek geeft in je werkstuk.
Dat 'lezen' van het hout gebeurt vaak tijdens het bestek zoeken.
Dit is iets dat ik niet in woorden kan uitleggen, maar leer je in de praktijk.
Toegepaste constructie's en verbindingen zijn ook bepalend voor hoe hout wel of geen kans krijgt om te werken.
En dat is het volgende punt, hout doet altijd 'iets'
Dat is nu eenmaal zo en 100% garantie is er niet.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Exact. De krimp kan je berekenen, oa. Felder heeft daar een simpele functie voor in zijn app. Als in de bouw rekening wordt gehouden met die krimp, kan je wegkomen met hout dat na constructie van wind- naar meubeldroog gaat. De kwaliteit, draadrichting en zaagwijze zijn daarin ook allemaal bepalend, die zorgen ervoor dat het hout voorspelbaar krimpt/uitzet ipv alle kanten uit gaat. Acclimatiseren in de ruimte zelf is ideaal, maar een ruimte die in de buurt komt qua vochtigheidsgraad is ook goed uiteraard. Probleem is dat er tegenwoordig vele huizen zijn met vloerverwarming en dus een 'abnormaal' droge lucht. Dat kan je moeilijk evenaren in een werk- of opslagplaats. In zo'n geval gaat het hout altijd verder drogen na plaatsing.

Om terug te komen op de aankoop: verkocht die handelaar het als zijnde ovengedroogd tot 8 a 10%? Als dat klopt(!) en je het dan direct verwerkt moet het goed zitten. Maar als je het hout dan nog een aantal maanden in een koudere/vochtigere werkplaats laat liggen gaat het gestaag terug opklimmen naar winddroge percentages. Ik zou de volgende keer bijvoorbeeld een goede vochtmeter meenemen om er zeker van te zijn dat het hout voldoende gedroogd is.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Het tijdelijk opslaan van hout in de woning lees ik hier vaker, dit heb ik zelf nooit toegepast en ik vraag me af wat dat scheelt.
Lijkt me in de praktijk ook vaak niet haalbaar of wenselijk.
Zie ook niet zo snel een meubelmaker hout bij de mensen thuis opslaan voordat er begonnen kan worden met verwerken.
Wat ik wel weet is dat veel meubelhout gewoon vanuit onverwarmde opslag verwerkt word tot meubels en dit in de praktijk geen probleem hoeft te zijn.
Wel is het belangrijk welk stuk hout je welke plek geeft in je werkstuk.
Dat 'lezen' van het hout gebeurt vaak tijdens het bestek zoeken.
Dit is iets dat ik niet in woorden kan uitleggen, maar leer je in de praktijk.
Toegepaste constructie's en verbindingen zijn ook bepalend voor hoe hout wel of geen kans krijgt om te werken.
En dat is het volgende punt, hout doet altijd 'iets'
Dat is nu eenmaal zo en 100% garantie is er niet.
Niks aan toe te voegen(y)
 

Maano

Nieuw lid
15 feb 2024
4
0
Balen
Bedankt allemaal voor de reacties!
Als ik het goed begrijp wordt verder drogen van ovengedroogd hout niet gedaan en en is dat wat ver gezocht misschien. Ik ga het voorlopig ruw verzagen en dan best even laten acclimatiseren voor het te verwerken.
Soms heb ik wat weinig geduld en wil er vaak direct aan beginnen.

@chevy66 Ik heb de planken verzaagd, daarna geschaafd en door de vandikte bank; dan met enkele domino's stevig verlijmd. Ik heb een licht vermoeden dat ik ergens wat onnauwkeurig ben geweest maar ben niet zeker...
Het is ook niet mijn eerste tafeltje en ik heb zelden problemen met krom trekken. (dit model is wel nieuw)

@henkverhaar Mijn vrouw gaat daar niet zo blij mee zijn geloof ik en de bedoeling is om mijn creaties in productie te brengen en vervolgens te verkopen.

@Ruben houtklusser Het hele tafeltje werd uit 1 dezelfde balk gemaakt van 65mm die vervolgens verzaagd werd en daarna verlijmd. Ik vermijd stukken breder dan 65mm en dacht zo kromtrekken te verminderen.
Ik probeer steeds rekening te houden met de groeiringen om ze om en om te zetten voor te verlijmen maar eerlijk gezegd gaat mijn voorkeur uit naar het esthetische van het eindresultaat.

@Petrolhead Goed punt. Ik ga het eens navragen bij mijn leverancier.. mogelijk had hij het ergens buiten gestockeerd alvorens het bij mij geleverd werd.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Zo te zien frees je de bovenkant uit zodat er een rand overblijft. Dat zou spanning in het hout los kunnen maken. Of een onevenwichtige droging/vochtopname kunnen veroorzaken.
En hoe zitten de poten er onder vast? Hebben de regels ruimte om het blad te laten werken?
Is het tafeltje ergens mee afgewerkt of blank gelaten? Indien afgewerkt heeft het blad overal dezelfde behandeling gekregen? Ongelijk afgewerkte delen kunnen ook leiden tot kromtrekken.
 

Maano

Nieuw lid
15 feb 2024
4
0
Balen
@ccrider het boven blad is idd uitgehold. Ik begrijp dat dat wat spanning kan teweeg brengen. Heb je daar toevallig geen oplossing voor? Ik zie dat wel vaker zo uitgehold..
De poten zitten voorlopig met kleine schroeven vast maar ik ben aan het wachten op meubelbouten om ze zo stevig vast te zetten met rampa moeren. Ik voorzie daar weinig ruimte om te bewegen. (Het tafeltje is ook maar 45cm diameter)
Het tafeltje zou later behandeld worden met een 2 componenten watergedragen matte vernis.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Kleine schroeven lijken me prima voor de poten. ruime gaten boren en een ringetje onder de kop.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Het tijdelijk opslaan van hout in de woning lees ik hier vaker, dit heb ik zelf nooit toegepast en ik vraag me af wat dat scheelt.
Lijkt me in de praktijk ook vaak niet haalbaar of wenselijk.
Zie ook niet zo snel een meubelmaker hout bij de mensen thuis opslaan voordat er begonnen kan worden met verwerken.
Wat ik wel weet is dat veel meubelhout gewoon vanuit onverwarmde opslag verwerkt word tot meubels en dit in de praktijk geen probleem hoeft te zijn.
Wel is het belangrijk welk stuk hout je welke plek geeft in je werkstuk.
Dat 'lezen' van het hout gebeurt vaak tijdens het bestek zoeken.
Dit is iets dat ik niet in woorden kan uitleggen, maar leer je in de praktijk.
Toegepaste constructie's en verbindingen zijn ook bepalend voor hoe hout wel of geen kans krijgt om te werken.
En dat is het volgende punt, hout doet altijd 'iets'
Dat is nu eenmaal zo en 100% garantie is er niet.
Dat scheelt zeer zeker wel, het minimaliseert werking van het hout. Dat bij stampwerk steeds niet afdoende kwalitatief hout wordt gebruikt uit winstbejag wil niet zeggen dat dit een goede praktijk is.
De meubrlmakers die ik ken en waar ik mee samenwerk hebben geconditioneerde bewaaromstandigheden en meten alles wat binnenkomt na.
Ik zou altijd streven naar de beste uitgangssituatie, want hout werkt, dus is zo dicht mogelijk bij de evenwichtssituatie een zo minimaal mogekijke werking en hoog mogeljjke kwaliteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het tijdelijk opslaan van hout in de woning lees ik hier vaker, dit heb ik zelf nooit toegepast en ik vraag me af wat dat scheelt.
Lijkt me in de praktijk ook vaak niet haalbaar of wenselijk.
In de praktijk is dat vaak - de houtzolder. Een paar procent meer of minder is niet heel relevant, maar laten acclimatiseren naar een 'normaal' binnenklimaat, of het nou om winddroog (natter dan binnen) of kiln-dried (droger dan in een normale binnenomgeving) hout gaat is wel aan te bevelen. Ons hout ligt meestal een paar maanden, tot jaren op de zolder boven onze werkplaats. Die is wat kouder (winter) of warmer (zomer) dan de werkplaats zelf, maar verder ongeveer even droog (hoop ik ;-) ). Het hout dat we vervolgens uit deze voorraad gebruiken werkt niet meer, althans niet noemenswaard.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Om ook nog een duit in het zakje te doen.

Ik heb de planken verzaagd, daarna geschaafd en door de vandikte bank; dan met enkele domino's stevig verlijmd.
Heb je tussen die stappen het hout weer even laten acclimatiseren, voordat je het tot het tafelblad hebt gemaakt?
Het verzagen van de balk tot planken kan ook interne spanningen losmaken. Het advies is om na verzagen 1-2 dagen te wachten voordat je gaat vlakken en verder verwerken.
Als alles in één middag van balk tot plank tot gefreesd tafelblad is verwerkt, kan het zijn dat het blad alsnog is kromgetrokken door de interne spanningen.
Het infrezen doet hetzelfde zoals benoemd, dat zou het nog kunnen versterken.

Zoals opgemerkt, geen starre verbinding tussen blad en poten.

Verder een mooi ontwerp en heel mooi gemaakt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Hout langere tijd laten liggen is een goede methode.
Onder omstandigheden zoals in de huiskamer zou natuurlijk geweldig zijn, maar ik heb dat nooit toegepast en heb ook nooit problemen ervaren. (als meubelmaker van maatwerk)
Vandaar mijn eenvoudige veronderstelling vanuit de praktijk dat dit niet persee nodig is
Dat scheelt zeer zeker wel, het minimaliseert werking van het hout. Dat bij stampwerk steeds niet afdoende kwalitatief hout wordt gebruikt uit winstbejag wil niet zeggen dat dit een goede praktijk is.
De meubrlmakers die ik ken en waar ik mee samenwerk hebben geconditioneerde bewaaromstandigheden en meten alles wat binnenkomt na.
Ik zou altijd streven naar de beste uitgangssituatie, want hout werkt, dus is zo dicht mogelijk bij de evenwichtssituatie een zo minimaal mogekijke werking en hoog mogeljjke kwaliteit.
Ja hout werkt.
En ik neem van je aan dat het verschil kan maken wanneer de eindgebruiker omstandigheden worden benaderd.
Kan alleen uitgaan van mijn eigen ervaring(heb het nu niet over hobby), en dat is dat hout prima in de werkplaats of bijbehorende opslag kan liggen (hoe langer hoe beter)
Heb daar nooit problemen uit voort zien komen.
Kennelijk is dat een prima werkende praktijk die overigens niet voortkomt uit stampwerk of winstbejag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only en jelmer

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Hout langere tijd laten liggen is een goede methode.
Onder omstandigheden zoals in de huiskamer zou natuurlijk geweldig zijn, maar ik heb dat nooit toegepast en heb ook nooit problemen ervaren. (als meubelmaker van maatwerk)
Vandaar mijn eenvoudige veronderstelling vanuit de praktijk dat dit niet persee nodig is

Ja hout werkt.
En ik neem van je aan dat het verschil kan maken wanneer de eindgebruiker omstandigheden worden benaderd.
Kan alleen uitgaan van mijn eigen ervaring(heb het nu niet over hobby), en dat is dat hout prima in de werkplaats of bijbehorende opslag kan liggen (hoe langer hoe beter)
Heb daar nooit problemen uit voort zien komen.
Kennelijk is dat een prima werkende praktijk die overigens niet voortkomt uit stampwerk of winstbejag.
Praktijk, ach, gaat vaak genoeg fout afhankelijk welk hout je koopt.
Professionele partijen waar ik het over heb meten niet voor niets en conditioneren niet voor niets. Dat kost tijd en geld en dus is het noodzaak voor hen.
Hoeveel risico iemand wil nemen is aan hemzelf, ik ben van "meten is weten" en risico vermijden is verstandig. Het kost me teveel moeite om een mooi product te maken om risico te nemen, zeker als het simpelweg niet nodig is en al helemaal niet omdat iemand tegen alle natuurwetten en praktijk beter denkt te weten.
Daarbij is de ene opslag de andere niet en kun je dus totaal geen vergelijk maken tenzij je meet....
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
@ccrider het boven blad is idd uitgehold. Ik begrijp dat dat wat spanning kan teweeg brengen. Heb je daar toevallig geen oplossing voor? Ik zie dat wel vaker zo uitgehold..
De poten zitten voorlopig met kleine schroeven vast maar ik ben aan het wachten op meubelbouten om ze zo stevig vast te zetten met rampa moeren. Ik voorzie daar weinig ruimte om te bewegen. (Het tafeltje is ook maar 45cm diameter)
Het tafeltje zou later behandeld worden met een 2 componenten watergedragen matte vernis.
Een eenduidige oplossing is er niet maar zoals boven ook al genoemd is een vochtmeter je vriend om wisseling in omstandigheden uit te sluiten. En ik denk dat niet te lang wachten met afwerken ook wat zal helpen. Want onbehandeld hout blijft ongecontroleerd vocht opnemen en afstaan al naargelang het weer en de temperatuur.
 

Maano

Nieuw lid
15 feb 2024
4
0
Balen
Nogmaals bedankt voor de vele tips. In de grote lijn haal ik er uit dat geduld noodzakelijk is. Daarbij had ik na mijn tafeltje dat krom getrokken was al enkele balken (vochtgehalte +/-15%) verzaagd enkele mm groter dan de uiteindelijke bruikbare diktes (33x65mm). Vandaag, nog maar na 3 dagen, mijn vochtmeter er nog eens bijgehaald en ofwel is mijn meter niet erg nauwkeurig ofwel is de vochtigheid al gedaald naar een gemiddelde van 12%..
@Paul90 Bedankt ☺️
Ik hoor hier vaker dat geklimatiseerde ruimtes best zijn om hout te stockeren. Speelt de temperatuur hier een grote rol of is het de luchtvochtigheid die best constant moet blijven. Mijn werkplaats is erg goed geïsoleerd en overdag staat de pelletkachel steeds op 21° (s'nachts kan het wel afkoelen, tot 10° op een koude nacht) Het weerstation duid steeds op een stabiele luchtvochtigheid van om en bij de 50%, wat hetzelfde is zoals thuis binnen..
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Hout werkt door vocht, niet door temperatuur.
En hadden moderne huizen maar een vochtgehalte van 50%, dat zou beter zijn voor de gezondheid. De realiteit is dat ze vaak veel droger zijn en dat een bevochtiger wenselijk is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Hout moet je na bewerken eigenlijk direct liefst verwerken. Als er spanning in het hout zit komt dat vrij door het bewerken. Mooie gevlakte stukken kunnen na een dag krom zijn. Hout is een natuurproduct en kan en zal werken, soms door vocht (over tijd) en spanning wat er al in zat. Het verzagen en weer lijmen verhelpt het werken, omdat spanningen elkaar opheffen. Kromme planken kun je weer recht krijgen door het te verwarmen, te spannen en direct te verwerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.