Ovaal potje.

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
174
Groene Hart
Hoe maak je een ovaal?
Het object niet precies in het midden zetten, en daarna even ver naar de andere kant 'uit het midden' ?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Mooi potje Leo, maar het ovaal is moeilijk te zien.😀
Is toch echt zo Nico, de grootste zijde is 10cm en de smalste 8,5cm.
Ovaler is hij niet geworden 😊
Ik heb het potje eerst rondgedraaid En toen een echte vakvrouw ingeschakeld! 😇
Daarna zelf gezorgd voor de afwerking.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Ik moest ook goed kijken maar ik zie wel iets ovaals. Heeft deze ovale vorm nog een nut of is het omdat het kan. (of zoals mij wel is overkomt omdat het is gebeurd)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ja hout word niet langer of korter, maar wel dunner, zodoende word het waneer we het overdwars draaien ovaal, sommig hout doet dat meer dan ander.

En dan toont het meer of minder naar gelang de hout nerf loopt.

Het is moeilijk te fotograferen vind ik in een holle vorm, maar andere vorm zoals de platte schaal toont het heel goed.

Beide stukken hier zijn ovaal maar de ene toont het goed maar de ander amper.

Oval Rock Elm platter.jpg Rock Elm hollow form.jpg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Hoe maak je een ovaal?
Het object niet precies in het midden zetten, en daarna even ver naar de andere kant 'uit het midden' ?
Nee, dat werkt niet.
In principe heb je hier speciaal gereedschap voor nodig of je moet het geluk hebben dat een echte vakvrouw het voor je wil doen :p
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.850
902
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
mink said:
Hoe maak je een ovaal?
Het object niet precies in het midden zetten, en daarna even ver naar de andere kant 'uit het midden' ?
Nee, dat werkt niet.
Err, wel. Sort of. Je kunt op die manier wel een object maken met een lange en een korte as. Het wordt dan echter niet een 'echte' ovaal, want de 'bogen' waar de buitenvorm uit bestaan zijn nog steeds secties van cirkelbogen - de omtrek wordt dus een soort van 'opgeblazen rechthoek'... Voor een echte ovaal heb je inderdaad een opspanhulpstuk nodig dat het werkstuk lineair verplaatst tijdens het draaien, met een frequentie 2x de draaifrequentie.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hier kun je zien wat je nodig hebt om een ovaal te draaien, en dan moet je ook je beitel niet hoger of lager verplaatsen, zo een schraper is de enige manier om het te doen.

De man is al enkele jaren geleden overleden, maar was hier lange tijd mee bezig.

Je moet ook een solide bank hebben om het niet te laten bewegen of dansen.

Een buurman kwam om hulp vragen om een oval setup te maken aan zijn bank, Ik heb hem geholpen, maar het bleek al heel vlug dat zijn bank niet zwaar genoeg was, hij heeft er een klein ovaal schaaltje op gedraaid met veel moeite en is er mee gestopt.

( Ik probeerde een korte video te plaatsen, maar het lukte me niet) maar na wat zoeken heb Ik het toch nog gevonden, zo je kunt zien wat er gebeurd.


Hier is een video dat je laat zien waar ze ovale frames maakten (misschien nog) maar dit is een heel oude zagerij die met een waterwiel werkten.

moeilijker te zien dan op de korte video die Ik hier heb, maar dat is al dat Ik je kan laten zien.

 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.