oude tuintafel weer als nieuw maken

tvanover

Nieuw lid
22 sep 2013
14
0
Knesselare
Goede avond iedereen,

Per toeval kon ik van een buurman een oude tuintafel krijgen (die ging anders verzaagd worden voor brandhout).
Ik zag er nog wel iets in.

Het is een redelijke zwaar tafelblad, dat vernist was. maar het was in een vuile staat, waarschijnlijk een paar winters buiten blijven staan zonder bescherming.
Ik heb ze met korrel 80 nu afgeschuurd, maar het resultaat is nog niet helemaal waar ik op hoopte.
Er zit precies wat schimmel in (zwarte puntjes), en ook nog wat groenaanslag dat ik er met schuren niet uit krijg.

Ik weet niet als het goed zichtbaar is op bijgevoegde foto. dit is na afschuren en met vochtige doek opgekuist te hebben.

Wat zou ik best doen voor verdere behandeling? ik weet ook niet precies welke houtsoort dit is.

Tips zijn welkom.
Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-29 om 19.05.54_c16c834d.jpg

gr, tom
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
322
139
55
Luzy Saint Martin
Goh, de houtsoort lijkt me een naaldhoutsoort.
Wat je kunt proberen is met een bandschuurmachine dwars op de draad schuren tot je weer op “vers” hout zit. (Van grof naar fijn in kleine stappen!)
Dwars schuren gaat namelijk veel harder dan langs schuren, zeker bij zachte houtsoorten.

Daarna met de draad mee, ook weer van grof naar fijn om alle dwarskrassen er uit te schuren.

En uiteraard vervolgens weer afwerken met een middel naar keuze

Ik moet zeggen dat, op basis van de foto, die tafel nog wel te redden is hoor!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.221
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
te mooi voor de houtkachel
laat de tafel niet in de regen staan, als de naden niet mooi sluiten
is het hout echt hard, dan zou het pitch pine kunnen zijn
koesteren, want dit is zeldzaam geworden
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
80
20
de verre zuiden
-schaven met een handschaaf? of is ie te hard daarvoor?

-Borstelen met een borstelmachine? Die haalt de zachte delen lekker uit. Maar dan heb je "structuur" in je oppervlak.

welk eindresultaat/behandeling/oppervlakkwaliteit wil je aan het eind hebben?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.