Oude schuur bekleden met rabat

Andriesw

Actieve deelnemer
12 jul 2020
38
16
Nadat ik de vorige woning na 10 jaar helemaal af had, beginnen we opnieuw op een ander plekje:)

Op het nieuwe erf staat een oudere schuur van plusminus 600x1000 met daarop hoogstwaarschijnlijk asbestplaten. De bedoeling is om de asbest te verwijderen en nieuwe pannen/ dakpanplaat aan te brengen. De dakconstructie ziet er van binnen nog goed uit. De enkelwandige metselsteen (gestuct) muren wil ik aan de buitenzijde bekleden met houten gevelbekleding.

Ik ben van plan om een houten frame op de wanden aan te brengen en daarop de houten gevelbekleding te bevestigen. Ik twijfel echter hoeveel ruimte ik tussen de muur en de gevelbekleding dien te houden en of ik er een of misschien wel meerdere folies tussen dien te plaatsen.

Is er iemand die misschien aanbevelingen kan doen?

Bijlagen

• schuur.JPG
    schuur.JPG
    93,5 KB · Weergaven: 21

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
649
160
Als je alleen een afwerklaag wilt aanbrengen op de buitenzijde is het voldoende om tussen de 10 en 20 mm ventilatie aan te houden. Die rabat moet toch ergens tegenaan dus ik denk dat ik geimpregneerde panlatten zou gebruiken om daar de rabat tegenaan te maken.

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
389
156
Almen aan zee
Ja hier ook de vraag wat wil je met de ruimte?

Als het alleen gaat om gevelbekleding zorg dan dat het wel een beetje kan ademen, zoals hierboven al genoemd.

Anders zorg dan voor isolatie, is je grootste winst in comfort en energieverbruik.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.823
577
Dordrecht
En als je ruimte houdt, zorg dan dat alles vertikaal kan ventileren, dus bij vertikale latten dubbel rachelen en onder en boven afdoende open houden. Wat je binnen doet haalt daarbij weinig uit, zolang je constructie maar dampopen houdt aan de buitenzijde.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.