Oude kloostertafel welk houtsoort?

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik vind vooraleerst dat het blad een hele mooie tekening heeft die zich best uit mits het verwijderen van de waslaag. Dat de antiekliefhebbers ervan zeggen wat ze willen.:p
Volgens mij zal je het oranje effect niet kunnen verwijderen of ontkleuren. ik vind het niet storend, integendeel.
Voor het verwijderen van de waslaag op de poten zou ik geen schrik hebben om dat chemisch te doen, wel handschoenen, bril en verluchting voorzien. Mechanisch verwijderen zal altijd veel meer tijd en moeite kosten en er is ook een risico van beschadiging door krassen ed. Als er alleen maar was op zit zou je eerst eens met ovenreiniger kunnen proberen: aanbrengen, even laten inwerken en afschrapen. Indien nodig herhalen en nadien goed naspoelen met zuiver water en dan laten drogen.
Anders kan je ook een papje maken van gelijke delen bijtende soda en gewone soda gemengd met bruine zeep: eerst de bijtende soda in een beetje water oplossen. Opgepast dit is een exotherme reactie met een zeer bijtend product: dus PBM & verluchting. Dan de gewone soda erin oplossen en dan de met bruine zeep er een papje van maken. In weze is dit een soort van huisgemaakte superkrachtige ovenreiniger.
Hoewel het niet zo goed te zien is op de foto's zouden de poten best beuken kunnen zijn. Eens de waslaag verwijderd, zullen deze dan ook een andere kleur en tekening hebben dan het blad. Welke afwerkingsmethode je ook kiest, het afwerken kan dit verschil nog meer accentueren. Dus eerst proberen op een minder zichtbaar stukje. Het toepassen van wat kleur kan het verschil wat verdoezelen,maar ook hier: eerst proberen.
Zelf zou ik het met olie afwerken, er zijn verschillende goede producten op de markt voor het afwerken van keukenwerkbladen. Hierover is er hier al wel meer geschreven, even grasduinen kan je helpen in je keuze.
Groetjes,
Pascal
 

Nicolioo

Nieuw lid
27 nov 2013
13
0
Bedankt voor het meedenken, dat klinkt erg chemisch dat goedje van soda maar wel een erg goede tip. De tafel staat buiten dus beluchting is wel oke. Ik heb me iets vediept in het zandstralen en dat is wat we gaan doen. Daarna de tafel goed gladschuren en dan in de olie. Het verschil tussen de poten en het blad moeten we bekijken. Ik laat de onderkant ook gedeeltelijk stralen zodat ik wat proefstukjes op kan zetten .

Ben benieuwd...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.