Oude houten stoelen behandelen

acdc_RaZoR

Nieuw lid
16 dec 2021
2
0
3500
Dag allemaal

Ik heb twee oude schoolstoelen gekocht maar zou ze graag wat liefde geven. Op het web vind ik heel wat mogelijkheden zoals olie, was, beitsen,... Maar wat nu precies goed is voor deze houtsoort weet ik echt niet.
Wat denken jullie? Een waslaagje er over en het ziet er terug uit als nieuw?


Alvast bedankt
IMG-20211216-WA0018.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
Het beuken van labkrukken is gewoonlijk gelakt. Maar zo op de foto lijkt het als of ze in een vochtige omgeving hebben gestaan en daardoor verkleurd zijn. Als je dat probeert weg te schuren ga je door de toplaag heen.
 

acdc_RaZoR

Nieuw lid
16 dec 2021
2
0
3500
Het beuken van labkrukken is gewoonlijk gelakt. Maar zo op de foto lijkt het als of ze in een vochtige omgeving hebben gestaan en daardoor verkleurd zijn. Als je dat probeert weg te schuren ga je door de toplaag heen.
Hey Chevy
Ze zijn eerder vuil en beetje 'door de vernis' gezeten. Gelukkig geen vocht!
 
J

j1eke

Guest
Ja, voor weer terug als nieuw inderdaad gewoon opnieuw in de lak. Als je de gebruikssporen wilt bewaren kun je ze ook schoonmaken met een oplosmiddel (evt met fijne staalwol) en ze dan in de was zetten. Ze zien er dan weer als netjes uit, maar niet blijvend. De eettafel van m'n ouders hou ik zon in conditie. Die heeft niet meer zo'n zwaar leven als toen we allemaal nog thuis woonden en we vonden het een beetje zonde om hem voor een paar kale plekken op het blad helemaal opnieuw te lakken waarbij misschien ook wel wat karakter verloren zal gaan.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Ik zou ze behandelen met een drogende meubelolie en fijne schuurlap, niet met was. Gewoon met een beetje olie en de schuurlap het hele oppervlak lichtjes schuren en daar waar nodig iets meer schuren om vlekken of beschadiging christelijk te maken en dan binnen een kwartier zoveel mogelijk olie er weer af halen met een schone lap. Als je olie met een fijne schuurlap op brengt krast deze lap vrijwel niet zichtbaar zeker niet als je het hele oppervlak doet. Zo blijft de karakteristiek van het meubel behouden, het kost weinig tijd en er onstaat geen groot zichtbaar verschil tussen geoliede kale stukken en geoliede gelakte oppervlak. Als je met was aan de gang gaat is het moeilijk om kale stukken en gelakt oppervlak dezelfde glans te geven, waardoor je nog meer gaat boenen en het gelakte oppervlak alleen nog maar meer gaat glanzen waardoor het verschil als maar groter wordt.
Als je alles kaal schuurt zullen waarschijnlijk nog steeds vlekken, krassen en deuken zichtbaar zijn die alleen nog maar beter zichtbaar worden als je gaat lakken en er ontstaat een vreemd/onecht oppervlak. Als het dan toch per sé opnieuw gelakt moet worden, gebruik dan een lak met min of meer transparante kleurstof in dezelfde kleur als het hout, dan worden de vlekken/kleurverschillen minder zichtbaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.