Oude Hickory schaal.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dit is part of mijn eerste ervaring met Bitternut Hickory, terwijl Ik nog geen chuck had, het krimt ook meer dan what I gewent was.

Toen deze serie schalen droog ware en Ik het wat opgemeten had, dacht Ik niet genoeg wand dikte te hebben om ze opnieuw rond te draaien, ze werden uit het zicht Bove op een shelf geplaatst, zaten daar voor jaren to wij verhuisden en ze weer in het zicht kwamen, wilde ze toch wel eensdraaien.

Probleem was ze waren op een faceplate geschroefd en nu moest Ik ze op een andere manier opspannen, zo eerst op de jumbo jaws de buitenkant gedraaid, en toen heb Ik een stuk schrap rond gedraaid en die op de bodem gelijmd, de schaal precies gecentreerd opgespannen en dat stuk hout gedraaid zodat Ik het in een chuck kon houden.

Zo netjes de binnenkant gedraaid en alle geschuurd en mijn Tung olie er op, toen was het nog 3 schroef gaten dichten, en niet zoals we dat vroeger deden, een stuk vilt er op lijmen.

Hier zit er al het schrap hout aan en is de binnenkant gedraaid.
Bitternut Hickory.jpg

Dit is de binnenkant, en a Ik had genoeg wand dikte, Ik weet niet of Ik niet good gemeten heb, of dat het hout in 20 jaar wat meer rond is gegaan.


Hickory still on a tenon.jpg

En nu heb Ik een schaal met 3 schroef gaten :-((.
Hickory with screw holes.jpg

Ik heb er dus houten pluggen met lijm er in gestaan en de bodem afgewerkt, je kunt did nooit onzichtbaar maken IMO.

Bitternut Hickory finished.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
540
Steenbergen, Noord Brabant
Als de schroefgaten niet meer al te diep zitten, is het misschien een idee om de dremel te pakken en van die schroefgaten een design feature te maken. Bijvoorbeeld drie geultjes naar het center, zodat het lijkt alsof de schaal op pootjes staat…
t’is maar een idee hè?
 
  • Leuk
Waarderingen: Leo Van Der Loo

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Als de schroefgaten niet meer al te diep zitten, is het misschien een idee om de dremel te pakken en van die schroefgaten een design feature te maken. Bijvoorbeeld drie geultjes naar het center, zodat het lijkt alsof de schaal op pootjes staat…
t’is maar een idee hè?
Thanks Ed, Ik had al gedacht om er 3 korte pootjes onder the zetten, maar heb daar van afgezien, Ik vind dat de schaal dan niet erg stabiel meer is, zo het blijft zoals het is :)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.