Oude frank parketschuurmachine.

Skiteacher

Nieuw lid
31 jul 2025
3
0
Belgie
Beste,
Ik heb een oude parketschuurmachine van frank gekocht. Voorin zit er enkel een rubberen wiel met gaten in de zijkant.

Het schuurpapier dat er rond moet is doorlopend. Dus moet niet vastgevezen worden op de rolIMG_8716.jpeg

Ik krijg het papier er voorlopig maar voor de helft rond. Weet iemand hoe je dit correct monteert ?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groeten,

Jeroen

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.000
957
Enschede
ingoogni.nl
Je zult het al wel geprobeerd hebben, is de rol misschien iets conisch? Van de andere kant beginnen en of het papier draaien?

Iets anders dat je kunt proberen is er perslucht tussen blazen zodat het papier over een heel dun luchtlaagje schuift ipv over het rubber.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.255
3.679
Je hoort de schuurhuls vrij soepel over de rol te kunnen schuiven. Voor zover ik weet heb je hulzen van 48 en 55 cm en banden van 75cm.

Skiteacher

Nieuw lid
31 jul 2025
3
0
Belgie
Bedankt voor de reacties. Toen ik het kocht zaten er 2 hulzen over elkaar. Ik heb de kleinste opgemeten en kwam uit op L490xB200.

Dus ik heb er nu op maat laten maken. Maar ik krijg ze er dus voorlopig niet over.

Ik kan online de machine ook niet vinden. Maar zal straks nog een extra foto trekken.

Ik hoop dus hier het antwoord te vinden en/of iemand ervaring heeft met deze machine.

Ik zal zodadelijk ook eens proberen met perslucht

Bedankt voor de hulp!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.255
3.679
Je bent er mee bekent dat die machine minstens een jaar of 50 oud is? Ik kon wel vervangingswalsen op uitwissel basis in duitsland vinden. Maar die lijken ook niet op jouw model wals. Misschien kan jouw wals ook opnieuw bekleed worden, zodat er standaard 48 cm hulzen op passen. Twee hulzen over elkaar is ook al geen goed teken. De hulzen die je op maat hebt laten maken, zijn dus gewoon wat te klein. Steeds hulzen op maat moeten laten maken in oplopende korrelgroottes wordt al snel een dure aangelegenheid.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.255
3.679
Een expansie rol is gewoon recht. Anders loopt de huls er af. Hummel heeft bij mijn weten nooit machines met een expansie rol gemaakt. Maar bijvoorbeeld kunzle & tasin wel. Hun expansie rol heeft een doorsnede van 151mm.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.255
3.679
Dit is geen schuurband. Dit is een huls. Die blijft prima op zijn plaats, als je gewoon rechte vloerbanen schuurt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.