Oude Compressor mist onderdelen

BasM

Nieuw lid
26 okt 2016
5
0
Heb hier in de schuur nog een compressortje staan die al erg lang stil staat, lijkt ook dat er wat onderdelen missen.
Is hier misschien iemand die er een beetje verstand van heeft die mij kan vertellen wat ik mis of waar ze me verder kunnen helpen (woon in de omgeving Rotterdam)

Compressor is zoals te zien op de foto een Ingersoll Rand Euro 10. Vermoedelijk moet er op het blokje van foto 3 nog wat aangesloten worden, het open gat is duidelijk te zien op foto 2.
Vind hem nog iets te mooi voor de schroot..

IMG_5065.jpgIMG_5068.jpgIMG_5067.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Op de foto's mis ik de pressostaat, waarmee je de compressor aan en uit kan zetten en die zorgt dat de compressor bij bv 8 bar afslaat en bij 6 bar weer start. Op de plek waar nu het slangetje zit wat naar de olieafscheider gaat, hoort het luchtfilter. Zoals deze compressor nu is uitgevoerd is het denk ik een vacuumpomp. De kleppenplaat is 180 graden gedraaid , zodat de pomp de lucht uit de tank trekt. De lucht met olie die wordt uitgeblazen gaat door de afscheider en die leid de olie door het slangetje onderaan terug naar het carter.
 

BasM

Nieuw lid
26 okt 2016
5
0
@Chevy66

Zou mij niets verbazen, als ik de machine inschakel voel ik een onderdruk op de slang die aan de tank gekoppeld zit.
Als ik het goed begrijp mis ik dus:
een pressostaat op het blokje met de olieafscheider
een luchtfilter, waar plaats ik deze?
En die kleppenplaat kan ik zelf draaien?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
De pressostaat gaat op de aansluiting waar nu de slang met manometer opzit, de zilverkleurige leiding die naar de tank gaat, heeft op de tank een terugslagklep,dat is het dikke knobbeltje op de tank. Je moet de achterkant er even afdraaien. Erachter moet een veer zitten en een rubber rondje. Als dit mist zal je tank leeglopen door je compressor. Om de kleppenplaat aan de andere kant te krijgen moet je de leidingen die aan de kop zitten wegnemen,dan draai je de vier moeren bovenop los. Met een beetje geluk kan je nu de cilinder met de kop als een geheel van de onderkant aftrekken. De pakkingen van de kleppenplaat zitten vaak vast waardoor je geen nieuwe nodig hebt als je ze als een geheel kan verwijderen. Nu kan je de cilinder 180 graden draaien. Zuiger met zuigerveertjes weer voorzichtig in de cilinder schuiven en de vier moeren boven op de kop weer aandraaien. De leiding die naar de tank gaat weer aansluiten en aan de andere kant waar nu dat slangetje zit een luchtfiltertje inschroeven. De leiding die in het voordeksel zit kan je gewoon wegnemen en het gat in het deksel afpluggen.
 

BasM

Nieuw lid
26 okt 2016
5
0
Geweldig, hier kan ik wat mee.
Ga vanavond eens even sleutelen en meten welke maten m'n onderdelen verder moeten zijn.
Zoals het er nu naar uit ziet:
- eindplug
- luchtfilter
- pressostaat

- als veertje en rubber dopje missen wellicht nog een nieuwe terugslagklep

Olieafscheider komt dan te vervallen zoals ik het nu begrijp met op die plek een luchtfilter?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Ja de luchtfilter schroef je direct in de kop. Als je wat maten weet pm me dan even.Ik denk dat ik de meeste onderdelen die je nodig hebt wel heb liggen.
 

BasM

Nieuw lid
26 okt 2016
5
0
Even een update'tje: heb dankzij de inzichten van Chevy het een en ander kunnen veranderen. Moeten nog een paar onderdeeltjes op en het is weer een compressor.
Binnenkort ga ik m'n schuur een beetje aanpassen dus dan krijt ie een mooi plekje.

Chevy; ik heb je een PM met maten gestuurd, komt dit wel goed aan?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Als je een bericht stuurt met je tel nr en een tijd dat het je schikt bel ik je even.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.