Oude beitels snel opknappen en gebruiksklaar maken

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Er is op rommelmarkten etc best vaak oud gereedschap te koop wat na een goede opknapbeurt nog jaren gebruikt kan worden. Dit is niet alleen maar interessant als je niet te veel geld aan je hobby wilt uitgeven, maar er zitten soms ook echte pareltjes tussen met gelamineerde ijzers.

Taylor Tools zette een leuk filmpje online om zo'n oude beitel in weinig tijd weer gebruiksklaar te maken.

Als schuurpapier tot grid 400 gebruiken ze hier ook Cubitron van 3M, waar je erg enthousiaste verhalen over leest (waarvan je dan weer niet weet of daar voor betaald wordt). Iemand hier dat al eens gebruikt?


jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Jose en mink

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik heb cubitron getest met papieren rug dia 150mm Dus niet de net variant. Ik vind dit het beste papier wat ik ooit gebruikt heb. Dat net vind ik niet sterk genoeg voor gewoon schilderwerk. Niet getest op metaal.
Verder zie ik het niet zitten om beitels te slijpen op schuurpapier met stofgaten erin. Heb vorige week nog een test gedaan om beitels te herslijpen met schuurpapier. Nou dat is best nog een hele klus. Gewoon 3m wet and dry doet het prima. Ik had ergens wat anders gehaald maar dat was bagger. Als je serieus moet herslijpen dan is de vraag of je het red met een velletje p 120. Nadat je de braam voelt met p 120 gaan de andere slijpgangen snel. Ik zou voor het grove werk als het goedkoop moet een schaatswetsteen op de kop tikken.
Of diamant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.