Osmo hardwax over meubelolie?

HenkG

Houdt van hout
24 aug 2013
71
28
Woerden
Wij hebben sinds kort een prachtige tafel met een notenhouten blad. Dat blad is behandeld met meubelolie maar uiterst kwetsbaar voor kringen van glazen en bekers. Bij een tafel die we eerder gebruikten had ik het blad in de Osmo hardwax gezet en dat beviel prima. Dat was makkelijk schoon te houden en vrijwel tegen alles bestand. Zou ik Osmo over de meubelolie kunnen gebruiken? Ik heb de vraag aan Osmo voorgelegd, maar verder dan 'proberen op een teststuk' kom ik niet.
Is er iemand die me daarover een advies kan geven?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste Henk,

Als de tafel behandeld is met een drogende (uithardende) olie dan kun je gewoon de Osmo hardsax aanbrengen. Is het echter en niet hardende olie bijvoorbeeld teak-olie of bijvoorbeeld druivenpit-olie of olijf-olie of paratinne-olie dan gaat dat niet lukken, je zult dan de boel als dat nog kan moeten ontvetten.

Groetnis,
Roeland
 

HenkG

Houdt van hout
24 aug 2013
71
28
Woerden
Dag Roeland,

Dank voor je antwoord. We hebben een flesje met de gebruikte olie meegekregen. Het gaat om Ecotone plantaardige olie voor geolied massief hout. Niet duidelijk is of dit valt onder drogende, uithardende olie. Voelt wel droog. Ik denk dat het het meest verstandig is geen risico te nemen en het blad op te schuren en ontvetten...

Met vriendelijke groet, Henk
 

HenkG

Houdt van hout
24 aug 2013
71
28
Woerden
Het resultaat…

Na het blad zorgvuldig te hebben geschuurd met de excentrische schuurmachine, eerst met korrel 80 en daarna met korrel 120, heb ik het blad in de Osmo gezet. De eerste schuurvellen liepen dicht als gevolg van de meubelolie. Toen dat voorbij was ging het schuren met korrel 120 probleemloos. De Osmo TopOil 3028 kleurloos/zijdemat heb ik volgens gebruiksaanwijzing 3x dun opgebracht en, ik kan niet anders zeggen, het ziet er mooi uit. Nog steeds benieuwd hoe deze afwerking zich houdt, maar ik denk dat het prima zal gaan gezien de eerdere ervaringen met de olie/hardwax…

eettafel 1.jpgeettafel 2.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: matsuba en Musicus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.