OSB of Underlayment voor een hangkast?

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
In een eerdere post heb ik aangegeven bezig te zijn met het verbouwen van mijn schuur.

Voor de opslag van sortimo L-boxx'en wil ik drie hangkasten maken van ongeveer 90x96x39 met een tussenwand waar twee rijen, soms zware, gereedschapskoffers in komen te staan. Let op, ik wil de koffers op latjes zetten die aan de zij-wanden zitten zodat niet al het gewicht op de bodem komt.
Aangezien de rest van de schuur met OSB bekleed en OSB goedkoper is wilde ik eigenlijk in dezelfde stijl verder.
In eerste instantie dacht ik multiplex of underlayment te gebruiken maar de prijzen zijn vrij fors.

Voor het gebruik als vloerdeel zijn OSB of underlaymentplaten even sterk maar geld dat ook voor het gebruik in kasten?
Zijn er hier mensen met slechte ervaringen mbt het schroeven op de rand of in kops hout van OSB?

Bvd
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
underlayment heeft het voordeel dat de lagen om en om liggen en zo een betere structuur hebben. OSB platen zijn opgebouwd uit losse 'schijven" hout die zijn samen geperst, dus zonder onderling verband.
Ik zou altijd underlayment nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en Petrolhead

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Ja, zo denk ik in principe ook. Maar wat ik wel lees van OSB plaat is dat de snippers in alle richtingen liggen en dus gemiddeld dezelfde sterkte zou moeten hebben. Volgens diverse houtleveranciers zijn ze ook even sterk.
Maar dat is niet echt mijn punt. Het gaat mij meer om het schroeven op de rand en in de rand en de "houdbaarheid" daarvan.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Sorry, niet helemaal duidelijk.
De verbindingen van de kast gaan er zo uit zien. (Als je OSB of underlayment als vloer gebruik schroef je natuurlijk niet zo dicht op de rand)
1490627460_mdf.jpg
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Heb zelf een tijdje terug OSB geschroefd zoals op je foto aangegeven alsook gewoon eens aan de rand in een andere gebruik. Zolange je de gaten voorboort ga je normaal geen probleem hebben met uitbreken aan de rand. Betreffende de kopse kant kan ik niet zeggen of het sterk genoeg gaat zijn voor jou doel, ik heb dit toen gebruikt voor een niet belaste constructie. Maar het lijkt mij dat als dit puur gaat over de body van de kast aan elkaar te houden en het gewicht op latjes komt die aan de zijkant zijn bevestigt dit geen probleem zou mogen zijn. zeker als je ook nog een achterwand voorziet in de kast die je langs alle kanten kan schroeven (want amper krimp en uitzetten).
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
apa_product_banner_ijoist1.jpg
Zo. En wie durft er nu nog te beweren dat het niet geschikt is? Enige punt is dat schroeven in de kopse kanten niet echt houdt. Maar als de koffers toch op latjes komen, hoeven de horizontale delen alleen maar de verticale delen bij elkaar te houden. En dat kan wel met lamello's.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ze zijn even sterk als het, mijn inziens, om trek of duwkrachten in de breedte van de plaat gaat. Zodra je over overspanningen gaat spreken (zoals bij een plank) is het voordeel van underlayment de onderlinge verbanden tussen de vezels. OSB breekt gewoon in twee stukken als de druk te hoog word, dus je krijgt weinig 'waarschuwing'.
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Bekijk bijlage 114486
Zo. En wie durft er nu nog te beweren dat het niet geschikt is? Enige punt is dat schroeven in de kopse kanten niet echt houdt. Maar als de koffers toch op latjes komen, hoeven de horizontale delen alleen maar de verticale delen bij elkaar te houden. En dat kan wel met lamello's.
Ik denk dat het net over die sterkte ging, de schroeven in de kopse kant, zo had ik het toch begrepen. Maar ik ben het eens met je beschrijving ;)
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Ik heb osb kasten in de garage. Ik heb er spijt van. De schroeven tbs de kom-scharnieren houden niet goed en de uitaraling is minder strak dan underlay,ent. Toen een verkeerde besparing geweest. Maar ja, 5 meter kast verdiepingshoog… dat zijn veel platen.

‘’mijn advies: underlayment.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb osb kasten in de garage. Ik heb er spijt van. De schroeven tbs de kom-scharnieren houden niet goed en de uitaraling is minder strak dan underlay,ent. Toen een verkeerde besparing geweest. Maar ja, 5 meter kast verdiepingshoog… dat zijn veel platen.

‘’mijn advies: underlayment.
Ik heb de kasten in mijn werkplaats van MDF gemaakt, maar de planken verstevigd met vuren latjes eronder. Buigt niet door en ook erg betaalbaar (volgens mij zelfs goedkoper dan Underlayment momenteel).
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Ik heb de kasten in mijn werkplaats van MDF gemaakt, maar de planken verstevigd met vuren latjes eronder. Buigt niet door en ook erg betaalbaar (volgens mij zelfs goedkoper dan Underlayment momenteel).
Dat klinkt ook als een prima oplossing.

Ik heb op een andere plek gegrond mdf gebruikt. Werkt perfect. Met multiplex planken ivm doorbuigen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
Als je 18mm platen gebruikt is de sterkte het probleem niet.
(en als je goede leverancier hebt kan je precies nagaan wat je koopt)

Schroeven niet te dicht op de rand van een kopskant (minstens 14* de schroefdikte)
en even voorboren kan geen kwaad.

persoonlijk vind ik het enige nadeel dat je osb moet afwerken als je er bijvoorbeeld een kast van maakt anders splintert het.

underlayment kan je gewoon schuren en het scherpe kantje er af schaven dan ligt het lekker in de hand.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Als Ik het goed begrijp will je OSB verticaal plaatsen en er twee stukken, latten of OSB tegenaan schroeven waar je zware kisten op wil plaatsen, heb Ik dat goed ??.

Volgens my zullen de twee OSB platen naar buiten buigen en te kisten vallen omlaag.

Die latten kun je vast schroeven, maar Ik zou ook lijm gebruiken om zeker te zijn, maar wat wil je doen om de lange verticale platen te verhinderen door te buigen, zijdelings dat is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.