origineel timmermans potdlood

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Wellicht een domme vraag maar waarom heeft een origineel timmermans potlood een brede stift .
En hoe behoord deze geslepen te worden?

Simon
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
752
Enschede, Twente
Timmermans-potloden hebben een ovaal profiel – daardoor rolt-ie niet weg. Ik denk dat een bredere stift in die vorm handiger is. Mijn vader sneed hem altijd met een beitel en wel zo dat de punt een langwerpig vierkant werd, zo dus: -
Goed aftekenen met de smalle kant, schrijven met de bredere. (Nu ik erover nadenk is door die methode ook te verklaren waarom de stift breed is — meer materiaal achter het contactvlak.)
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.185
355
Etten-Leur
Alternatief.. Blijft ie beter achter je oor hangen? Maar verder ben ik het met Bert eens.. niet rollen en je hebt een vlakke kant voor afschrijven. Ik slijp hem trouwens in een apart potloodslijper waar die ovale maat in past. of op de schuurband.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
De oplossing is simpel. Je kunt het potlood zo scherpen dat je een smalle lijn kunt trekken zonder dat de punt afbreekt. Een timmermanspotlood blijft veel langer scherp op ruwer hout dan een tekenpotlood!
Een tekenpotlood kun je bv op grenen niet gebruiken. Mijn eerste schooldag op de ambachtsschool begon met een potlood aanpunten
Ik heb een tekening bijgevoegd hoe je te werk gaat. Eerst aan de smalle kant met een beitel aanpunten. Daarna de platte kant met 4 schuine steken aanpunten. Daarna de grafiet punt afwerken zoals op de laatste tekening. Ik hoop dat alles duidelijk is.
Groeten, Ernie

P1040062.jpgP1040061.jpg
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De dame uit het filmpje steekt maar een vreemde punt aan het potlood, vind ik dan. Ik heb het van een oude timmerman geleerd, lijkt erg op de manier van timmerman koos op de jijbuis.
https://youtu.be/SGjooPVijzk
Ernie, jij hebt ook zo'n afgeplat potlood, ik heb nog een halve doos ovale potloden, zijn die ouderwets?
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Hallo Ronald,
De afgeplatte potloden ( met reklameopdruk) kreeg je meestel cadeau bij winkeliers of bouwmaterialen handel. Soms was de kwaliteit wat minder bv de stift te hard. Het liefste gebruikte de timmerman de ovale Lyra potloden.
Ik leg het potlood in mijn hand tussen duim en wijsvinger en steek er dan een punt aan. Zoals timmerman Koos het doet vind ik een beetje ongecontroleerd, maar ieder doet het zoals men het geleerd heeft!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dag Ernie,
Daar zit dus het verschil. Er zijn ook lyra's die dunner en korter zijn, die kreeg ik meestal. De lange en dikkere waren duurder, maar wel beter in gebruik.
Een bedrijf ging over op een ander logo en naam. Deze mochten ze niet meer weggeven:eek:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.758
2.604
Gaanderen
De lyra's die ik vroeger verkocht waren soms verschillend in lengte maar niet in kwaliteit. Wij hadden normaal de langere op voorraad. Tussen de langen en kortere zat bij ons geen kwaliteitsverschil.
Ze zij inderdaad een stukje duurder dan de potloden die gratis weggegeven worden. Wij kregen meestal wel een doos van een merk dat reclame wilde maken maar die waren meestal minder van kwaliteit.
Meestal harder als belangrijkste verschil.
 

WR1944

Oud hout
De dame uit het filmpje steekt maar een vreemde punt aan het potlood, vind ik dan. Ik heb het van een oude timmerman geleerd, lijkt erg op de manier van timmerman koos op de jijbuis.
https://youtu.be/SGjooPVijzk
Ernie, jij hebt ook zo'n afgeplat potlood, ik heb nog een halve doos ovale potloden, zijn die ouderwets?

De dame uit de video laat voor verschillende toepassingen verschillende punten zien. Elke vorm is toegespitst (pun intended) op een bepaald gebruik. Ik gebruik m'n 0,5 mm mechanisch potlood op glad hout als ik nauwkeurig wil aftekenen. Voor het ruwere werk gebruik ik het timmermanspotlood.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Iedereen die op mijn vraag over hoe je een timmermans potlood zou moeten slijpen heeft gereageerd heel hartelijk bedank.

Simon
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.