opzoek naar een combinatie sponningschaaf veritas

Status
Niet open voor verdere reacties.

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
Beste forum leden,

Ik ben opzoek naar een veritas combinatie sponningschaaf heeft iemand deze te koop of te leen ? in de buurt van leeuwarden of verkoop in het hele land?

door het corona virus is het allemaal uitverkocht en ik denk dat dit nog wel even zo blijft.

Vriendelijke groeten Jelle
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Gek genoeg is dit al jaren een probleem.... de sponningschaven van veritas lijken in Europa telkens na 1 of 2 maanden al uitverkocht te zijn. Je zou denken dat dit een oplosbaar probleem is... meer produceren. Corona zal dit probleem idd alleen maar verergeren.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
De bottleneck bij het produceren van schaven van de gekende Veritas en Lie-Nielsen kwaliteit is het gietwerk. De gegoten 'blanks' moeten een flinke tijd 'rijpen' aleer ze verder verwerkt worden. Tussen gieten en slijpen etc. kan zomaar meer dan een jaar vergaan. Dan is het opschalen van een bepaalde productlijn wel een dingetje.
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

HuubHangop

Actieve deelnemer
31 okt 2016
65
10
Maastricht
Ben wel benieuwd waarom dat moet, dat zou dan betekenen dat elke gietstuk dat vlak (of in het algemeen vormvast) dient te blijven een jaar moet blijven liggen voor verdere verwerking? Normaal gaat zoiets volgens mij in een oven om nagegloeid te worden..kan me ook niet echt voorstellen dat er op kamertemperatuur veel gebeurt op het molecuul-niveau dat zorgt voor afname van eventuele interne spanningen in het materiaal..
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Ik heb daar ooit iets over gelezen, dus. En een foto gezien, maar waar…?
Even rondneuzen over het fenomeen levert op:
Waarin dus bepaalde voordelen van (buiten) laten liggen gedurende langere tijd beschreven worden — nb het accent op "critical".
Modelbouwers discussiëren er ook over:
Maar zoals gezegd: ik herinner me er iets over gezien te hebben, jaren geleden. En ik kán me natuurlijk vergissen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
De bottleneck bij het produceren van schaven van de gekende Veritas en Lie-Nielsen kwaliteit is het gietwerk. De gegoten 'blanks' moeten een flinke tijd 'rijpen' aleer ze verder verwerkt worden. Tussen gieten en slijpen etc. kan zomaar meer dan een jaar vergaan. Dan is het opschalen van een bepaalde productlijn wel een dingetje.
Ik weet van steinert draaibanken dat ze de gietsels ook maanden laten "rusten" voordat ze verder bewerkt worden. dus kan me dit idd ook wel voorstellen.
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
Beste forum leden,

De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Baptist belde gisteren met de mededeling dat de sponningschaaf binnen is. Bovenstaande vraag is dus niet meer van toepassing.

Groeten jelle
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.