Opspanplaat? Draaibank gezocht

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik heb jaren geleden van een goedkope houtdraaibank, een basis gemaakt voor een schijfschuurmachine. Het bleef op een gegeven moment haken op een opspanplaat ( als ik de naam goed heb?) om het af te maken.
De machine is daarna op zolder beland, en in het welbekende "vergeethoekje" komen te staan.

Tot afgelopen week met een opruimbeurt.
Het word tijd om dit af te maken, en dus ben ik op zoek naar een opspanplaat?

Onderstaand is het soort draaibank waar ik van gemaakt heb.

Screenshot_20231126_234320_Samsung Internet.jpg
En ik ben dus op zoek naar die zwarte ronde schijf die erop word geschroefd.

Wie o wie heeft zoiets liggen, en wil er graag vanaf? Dan kan ik eindelijk, na 8 jaar, dit hoofdstuk afsluiten, en de machine gaan gebruiken.


Een oude foto van de schijfschuurmachine met het missend onderdeel.
20171222_201712.jpg
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Als je een opspanplaat zoekt voor de spindel van een Einhell kun je wellicht bij Einhell kijken.
Anders bij Ali, mits je de juiste maat draad hebt.
Anders draad opmeten en iemand zoeken die een 3D printer heeft zodat hij een aansluiting voor je kan maken. Schuren doe je meestal niet met hoge snelheid of hoge druk dus met goede kunststof kom je een heel eind.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Die dingen hebben toch m18 x 1,5 schroefdraad? Even ergens een passende wielmoer scoren en er een grote ring aan lassen. Dan kan je er een schijf multiplex tegen aan schroeven. En ik zou die vier uitstekende boutjes vervangen door een verzonken uitvoering.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik zal vanmiddag eens meten wat de aansluiting is.
Moeren die erop passen heb ik wel, maar om zelf wat in elkaar te lassen, doe ik liever als laatste keus.

Ik had de hoop dat er hier iemand is, die iets heeft liggen wat er zo op kan. Op marktplaats zijn er tientallen van dit soort draaibank te koop, en bij sommigen zit er ook een opspanplaat bij. Maar die willen ze niet los verkopen (wat ik ook wel snap)


En ik zou die vier uitstekende boutjes vervangen door een verzonken uitvoering.
Als het goed is, heb ik van de moeren geen last, omdat de opspanplaat er ruim voor steekt. Mocht dit wel krap worden, dan kan ik ze makkelijk verzinken!
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Nog iets: Heb je de meenemer er wel bij? Voor zover ik kan zien op de plaatjes is dat een koppelmoer waar ze tanden aan hebben geslepen. Daar zou je zo verder op kunnen bouwen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Bedankt voor het opzoeken, maar dan moet ik alsnog zelf iets maken, terwijl er origineel al een kant en klaar ding is te krijgen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Volgens mij is het dan goedkoper om een complete budget draaibank met de gewenste faceplate van MP te halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.