Opruimen oude voorraad

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.585
Gaanderen
Er lagen nog wat boren onder mijn freestafel. Had nu eindelijk tijd op het fatsoenlijk te sorteren. Er zat nog wel een verrassing bij.
IMG20220824101029.jpg
Is dit nu een links draaiende boor? 10.5 mm
Hier een overzichtsfoto
IMG20220824091714.jpg
Ja dit was slechts een deel van de overgebleven winkelvoorraad.
Mochten er leden zijn die nog kleine boortjes nodig hebben 0.2mm tot 0.9mm dan heb ik er nog wel een behoorlijke hoeveelheid liggen.
Geen chinese kwaliteit maar boren van Cleveland SKF Bofra en Phanthom.
Ja de oudste zijn uit de jaren 60 Die lagen onder de inlay van de boren kast
Gangbare grote maten zitten er niet bij maar 9.1 9.9 en dat soort maten
Mocht iemand belangstelling hebben in de kleinste maten stuur dan een pb.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.585
Gaanderen
Het zijn allemaal metaalboren. Ik ga morgen wel even kijken wat ik kwijt wil. Vandaag alles uitgezocht dat was een klus.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zo'n dikke? dan hoop ik dat ie heel wat sterker/harder is dan de bout die er mee verwijderd moest worden ;-)

Ik neem aan dat dit soort boren ondermaats waren, zodat je nog een 'wand' van de betreffende bout in het gat had zitten, en je vervolgens een trekker in het boorgat tapte om de bout te verwijderen? Ik denk maar even hardop...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.585
Gaanderen
Henk het is voor mij totaal onbekend. Ik had gisteren mijn kennis van google. Normaal zou ik tapeinduithalers
hiervoor gebruiken. Wij noemde deze vroeger "linkse tap" verkeerde benaming weet ik maar intern was het duidelijk. Ik vond het echter vreemd dat de spiraal de andere kant op loopt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.141
2.625
Het voordeel van een linkse boor, is dat je tijdens het boren, het afgebroken tapeind niet nog dieper het gat in draait. Het komt regelmatig voor dat zo'n draad gat niet blind is . Als je dan tijdens het uitboren het afgebroken stuk er dieper in draait, heb je bijvoorbeeld kans dat het in een olie of koelkanaal beland. Waar je het dan niet meer uit kan krijgen. Met een linkse boor heb je vaak al dat het afgebroken stuk er uit draait als je nog aan het boren bent. Henk je kiest de boor zo dat je niet de schroefdraad beschadigd. Linkse tappen zijn waardeloos in mijn beleving. Of je kiest hem te klein en dan breekt hij af, of je neemt hem groter en dan klem je het bovenste deel van wat je wil verwijderen vast in het gat. Beter zijn de rechte stiften met ribbels op de zijkant. die sla je in het gat en dan zit er een passende huls bij, die over de as met ribbels valt en aan de buitenkant een zeskant heeft waar je een dop of sleutel op kan zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.