Oplegging dakbalken in moerbalk

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
In de platdak constructie van mijn douglas overkapping wil ik de dakbalken blind bevestigen middels een verzonken oplegging tegen de moerbalk. Een soort zwaluwstaart maar dan gewoon recht met een vlakke oplegging. Zie hier: Houtverbindingen: Bouwkundig detailleren - details bouwkunde.
De dakbalk wil ik nog wel vast zetten dmv een schroef schuin van boven.

Is er iets te zeggen over wat hier de minimale oplegging moet zijn? Dus hoe ver ik de moerbalk in moet kepen / in moet frezen? Is 25 mm voldoende?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
je zou kunnen opzoeken wat de mogelijke krimp van de douglasdakbalken is & die tov de lengte afzetten
het kan zijn dat die 25 mm door krimp een stuk kleiner wordt
van het vertikaal vast zetten zie ik persoonlijk het nut niet in, want als alle dakbalken gaan krimpen, dan kunnen ze flink aan de moederbalk trekken - theoretische bemerking - heb hier geen ervaring mee
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Hout krimpt toch juist bijna niet in de lengte maar juist in de breedte? De dakbalken komen nl. kops tegen de moerbalk aan.

Met het vastzetten met een schroef wilde ik er voor zorgen dat het een vaste inklemming wordt ipv een losse opligging. Dat komt het doorbuigen van de dakbalk ook ten goede, of heb ik dat verkeerd?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hout krimpt toch juist bijna niet in de lengte maar juist in de breedte?
gelijk heb je
hoe lang de dakbalken zijn & hoe dik de moederbalk is, weet ik niet
over naar de collega's die reeds een dergelijke constructie op poten gezet hebben
Met het vastzetten met een schroef wilde ik er voor zorgen dat het een vaste inklemming wordt ipv een losse opligging. Dat komt het doorbuigen van de dakbalk ook ten goede, of heb ik dat verkeerd?
volgens mij zal de zwaartekracht de dakbalken op hun plaats houden
de doorbuiging hangt vooral af van de lengte + vertikale sectie van de dakbalk + de belasting
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Dakbalken zijn 140x65 (ja, een stuk kleiner uitgevallen dan besteld.. toleranties zeggen ze dan). Deze komen kops tegen een 200x200 balk.

Iemand anders nog ervaring met een dergelijke oplegging? Als ik naar een dergelijke zwaluwstaart verbinding kijk, lijkt die ook niet dieper te zijn dan 25mm.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Precies. 25mm is voldoende. Wel zorgen dat het gefixeerd wordt. Door middel van schroeven of een paar schuin ingeslagen (forse) spijkers.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.