Opknappen onderhoud houten schaaf

MaartenMeijer

Nieuw lid
24 okt 2021
3
1
Heemstede
ik heb een paar oude Nooitgedagt schaven en denk te snappen hou ik het staal moet opknappen en slijpen.
Wat doe ik met het hout? Moet dat geolied worden of juist niet? En zo ja, met wat voor olie? Tips welkom!

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
946
1.094
de buurt van den bosch
ik heb een paar oude Nooitgedagt schaven en denk te snappen hou ik het staal moet opknappen en slijpen.
Wat doe ik met het hout? Moet dat geolied worden of juist niet? En zo ja, met wat voor olie? Tips welkom!
Je moet de bodem vlakken of schuren.(probeer zo weinig mogelijk weg te halen).
Dit zodat de mondopening zo klein mogelijk blijft .De rest van de schaaf kan je ook schuren om eventueel oude olielagen te verwijderen. Ik zet mijn houten schaven in de jojoba olie,
dit is een vloeibare was en daardoor glijdt je schaaf perfect over het hout.

Succes.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MaartenMeijer

maricolino

Actieve deelnemer
21 aug 2019
36
13
Brugge
Ik neem wat lijnolie verdund met terpentijn en met wat staalwol wrijf ik dit goed in, zo maak je het terug proper en bewaar je nog wat van de charme van een oude houten schaaf. Daarna werk ik af met een laagje BLO.

MaartenMeijer

Nieuw lid
24 okt 2021
3
1
Heemstede
Heb je mischien wat foto,s?
Kunnen we zien wat je bedoeld.
1 bol profiel, 2 hol profiel en 1 vlakke schaaf. Roest is er al af, hout gedaan met IKEA houtolie-was spul SKYDD (had niks anders in huis). Die vlakke schaaf is open aan onderzijde en daarbij was het hout verbogen dus de zool niet meer vlak. Die heb ik toe met een andere schaaf maar weer vlak gemaakt (zie foto 2). Volgens mij is het van de houtolie belangrijk dat die het staal niet aantast, dus ik ga het in de gaten houden.
Ik zie op YouTube wel eens houten schaven die een haak aan het beiteluiteinde hebben, zodat je met een hamer de beitel zowel in als uit kan slaan. Kennelijk heeft Nooitedagt dat systeem nooit overgenomen.

Bijlagen

• B23F6724-8D1E-4ABA-9979-C095C400B74A.jpeg
    B23F6724-8D1E-4ABA-9979-C095C400B74A.jpeg
    148,4 KB · Weergaven: 26
  • DAFC1494-E576-441F-9D21-D0E03632316F.jpeg
    DAFC1494-E576-441F-9D21-D0E03632316F.jpeg
    94 KB · Weergaven: 25

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Voor het stellen van de beitel kan je het best met een houten hamer op de kop van de schaaf slaan .
Als je aan de achterkant slaat komt de beitel los als een beetje wil terug stellen zachtjes kloppen tot de juiste diepte en dan de houten spie weer aanslaan .
Als je aan de voorkant slaat kan je de beitel een beetje dieper stellen de spie aanslaan hoeft niet in feite zit de beitel nu alleen maar strakker .
Let wel dat je niet te hard slaat en aan de bovenzijde van de schaaf , het is maar hout .

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
946
1.094
de buurt van den bosch
1 bol profiel, 2 hol profiel en 1 vlakke schaaf. Roest is er al af, hout gedaan met IKEA houtolie-was spul SKYDD (had niks anders in huis). Die vlakke schaaf is open aan onderzijde en daarbij was het hout verbogen dus de zool niet meer vlak. Die heb ik toe met een andere schaaf maar weer vlak gemaakt (zie foto 2). Volgens mij is het van de houtolie belangrijk dat die het staal niet aantast, dus ik ga het in de gaten houden.
Ik zie op YouTube wel eens houten schaven die een haak aan het beiteluiteinde hebben, zodat je met een hamer de beitel zowel in als uit kan slaan. Kennelijk heeft Nooitedagt dat systeem nooit overgenomen.
Zo te zien heb je ze al opgeknapt.
Meestal sla je de beitel vast met een houten wig
zoals in jouw schaven,de olie die ik gebruik is goed
voor hout en metaal.

• Leuk
Waarderingen: MaartenMeijer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.