Ophangsysteem vinyl platen maken

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
101
62
Omgeving Leeuwarden
Hallo!!
Ik wil graag een ophangsysteem maken om mijn platen mooi aan de muur te kunnen hangen. Nu heeft mijn nieuwe huis een STAS ophangsysteem (van die dunne doorzichte draden) en wil ik het liefste iets maken wat ik hier aan op zou kunnen hangen. Echter ben ik bang dat het gewicht van de platen er voor zou kunnen zorgen dat een latje naar voren kantelt. Heeft iemand een idee wat een goede vorm zou zijn van een latje om te voorkomen dat deze zou kunnen kantelen?

Ik dacht zelf misschien zoiets (het grijze moet de doorzichte draad voorstellen en het zwarte de vinylplaat): 1753577799646.png

De reden dat ik het bovenstaande heb getekend is dat ik nu ijzeren haakjes heb die ik vast kan zetten op het doorzichtige draad en ik de haakjes op deze manier wil kunnen verbergen in het houten frame.

Nu kwam ik op internet het volgende (zie foto van de bijlage) ophangsysteem tegen, echter betaal je dan 130 euro voor 4 latjes van een meter en moet ik alsnog boren om het op te hangen dus dat doe ik liever niet.

Bijlagen

• 1753577631886.png
    1753577631886.png
    129,3 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Om dat stabiel te krijgen moet het aanhechtingspunt voor de visdraad bovenaan de plaat komen, of minstens boven het midden, vrees ik.
1753596239357.png
Bij het systeen dat je toont schuif je de plaat bovenaan in een gleuf en laat je ze onderaan in een gleuf zakken, denk ik.
zo gaan de platen mooi in het vlak blijven. Met enkel onderaan in een gleuf gaan ze, afhankelijk van de dikte, min of meer naar voor kantelen.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
594
278
Om dat stabiel te krijgen moet het aanhechtingspunt voor de visdraad bovenaan de plaat komen, of minstens boven het midden, vrees ik.
Bekijk bijlage 158883
Bij het systeen dat je toont schuif je de plaat bovenaan in een gleuf en laat je ze onderaan in een gleuf zakken, denk ik.
zo gaan de platen mooi in het vlak blijven. Met enkel onderaan in een gleuf gaan ze, afhankelijk van de dikte, min of meer naar voor kantelen.
Ongeveer dit, met de toevoeging om aan de onderkant een afstandhouder toe te voegen zodat de houder altijd naar achter kantelt.
Deze tekening klopt namelijk niet met de praktijk, want in de praktijk kantelt de houder maar voren en valt de plaat er waarschijnlijk uit.

Eventueel kan de ophanging iets lager vallen dan de plaat, zolang de plaat niet tegen het draad komt.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.899
612
De bodem niet vlak maken maar 30 a 40 graden laten afhellen helpt ook om de platen altijd te laten 'vallen' zoals je wilt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.