Opening (voor handgreep) in deur frezen

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
24
0
Ik heb een schuifdeur van 40mm dik multiplex tweezijdig bekleed met hpl en daarvoor heb ik een komgreep gekocht.

De komgreep is 40mm dik en wordt in een inkeping vanaf de zijkant van 50x100mm met radius 6mm gemonteerd.

Ik heb de gereedschappen in huis om dit gat te frezen. Bovenfrees, kopieerring, mal, 12mm frees. Echter twijfel ik over de aanpak.

Zal ik eerst het grootste deel van het gat eruit zagen met een decoupeerzaag of zal ik meteen met de bovenfrees met 12mm starten? Of zal ik met een dunnere frees starten om het gat te maken?

40mm diep frezen gaat niet lukken denk ik, dus ik ga vanaf 1 kant zo diep mogelijk en dan vanaf de andere kant met een kopieerfrees met lager aan het uiteinde van de frees.

Wie heeft dit al eens gedaan?

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.692
936
Moordrecht
Als het een door en door gat moet worden, eerst uitboren en/uitzagen en met de frees mooi maken. Ook met een wat dieper gat niet helemaal door en door, is starten met een forstner boor beter. In beide gevallen belast je je frees(machine) niet te zwaar. En het werkt sneller

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.805
1.311
Omgeving Leiden
Zoveel mogelijk materiaal weghalen voordat je gaat frezen is een goed idee.

Ik begrijp het denk ik niet goed, maar een 40 mm dikke komgreep in een 40 mm dikke deur gaat toch problemen geven? Een foto maakt het, voor mij, hopelijk duidelijk.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.070
646
‘s-Hertogenbosch
Ik ga ervan uit dat je dit model bedoelt IMG_8224.jpeg
Dan zou ik met een malletje van drie kanten frezen, al dan niet in stappen van 5 mm.
Van tevoren de grote bulk weghalen met de decoupeerzaag , zoals gezegd zorgt dat je frees minder te lijden heeft, maar blijf zeker een mm of zes van de maat af. Zeker als je met hpl bekleed hebt
Succes John

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
24
0
Ja, die greep is het!

Malletje gaat wel lukken, ik ben alleen niet zo'n fan van de decoupeerzaag. Dat is het enige gereedschap dat ik niet zo vertrouw in nauwkeurigheid.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.070
646
‘s-Hertogenbosch
Daarom een kleiner gat zagen… gewoon met rechte hoeken…. Is alleen maar om de bulk eruit te halen.
Als tip: probeer je malletje eerst uit op een stuk afval plex.
Eerst een zichtkant van je deur daarna de kopse kant en daarna de andere zijde. Op deze manier krijg je in de gaten hoe alles splintert en uitbreekt, en je kunt op deze manier af zonder af te schrijven. Let wel op de linker onderkant en de rechter bovenkant waar de frees de fineer los kan slaan

Succes John

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.