open houten segment schaal

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Na de tweede poging is het toch gelukt.

open segment 340.jpg

ook deze wilde uitbreken maar gelukkig kon ik hem nog lijmen.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Ik heb tussen elk blokje twee kunststof blokjes van elk 5 mm geplaatst en vervolgens er een slangenklem om gedaan. Hierdoor kreeg ik 5 ringen die ik in een keer heb verlijmd. Later heb ik de kunststof blokjes ertussen uit gehaald. Het ging eigenlijk vrij simpel op deze manier.
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Hallo hvdb,
Zou je ook foto's kunnen plaatsen van het maakproces, en dan vooral m.b.t. de kunststof blokjes?
Ik vind het een interessant proces. (Overigens ook de werkwijze van Jan van der Ploeg)
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
hoi paulus

Ik heb nog even naar wat foto's gezocht en misschien dat het dan wat duidelijker wordt.

Eerst bepalen we wat we gaan maken de vorm zeg maar
2020-05-03 13.39.14.jpg

aan de hand van onderstaand tabel bepalen ( diameter ) de afstand van de blokjes.
In dit geval - 10 mm omdat we een open segment schaal gaan maken.
We gaan voor de 10 graden en 18 blokjes per ring.


2020-05-03 13.39.07.jpg

De hoeveelheid laten uittellen en de zaag instellen.
Ik heb een sjabloon gemaakt die ik met een lijmtang tegen het zaagblad aanklem en vervolgens de aanslag instel.
Op deze manier heb ik steeds de perfecte 10 graden hoek die ik wel.
Afstand tussen de geleider aanslag en zaagblad stel ik af met de schuifmaat.
Als je bv een tafelzaag heb kun je natuurlijk ook een soort mal maken.

2020-04-23 20.12.00.jpg

Alles gezaagd .
Ik heb gekozen voor twee blokjes van 5 mm deze had ik liggen en het idee is dat twee blokjes makkelijker te verwijderen zijn na het lijmen.
Maar dat weet ik niet zeker heb namelijk nog niet geprobeerd met een blokje.

2020-05-03 13.41.39.jpg

18 blokjes en de afstandhouder er tussen

2020-05-03 13.44.13.jpg

Geheel op klemmen met een slangen klem . dit kan ook met een inmaakring , elastiek, spanbandje of tie wraps.
Maar ik zelf geef de voorkeur aan de slang klemmen dit gaat gewoon geweldig en zit goed vast .

2020-05-03 13.45.31.jpg
2020-05-03 13.45.56.jpg

Als je alle ringen af heb van te voren even aftekenen hoe ze op elkaar komen te zitten.
Als je aan het lijmen bent heb je ze zeer snelle op positie gezet.
Alle latjes zijn door de van dikte bank gegaan en hebben dus de zelfde maat.
De kunst is om alles tegelijk te verlijmen en goed af te klemmen dan sluit alles het beste tegen elkaar.

Ik doe dit door middel van twee houten platen 40 mm met een draadstang er door ( helaas geen foto )

De bodemplaat doe ik pas verlijmen als alle ringen op elkaar zijn verlijmd.

2020-04-13 17.49.35.jpg

bodem plaat op de lintzaag rondzagen en opsluiten op de draaibank.Een zijde opening draaien voor de klauwbekken .Opsluiten in de klauwplaat het geheel rond en vlak draaien.
2020-04-13 20.16.17.jpg
Alles verlijmen en na droging de afstand blokjes verwijderen

2020-04-26 17.45.26.jpg

En dan draaien .

Ik heb eerst de binnenzijde gedraaid met een schalen guts 13 mm. ( een schraper was geen succes )

Later bij de buitenkant het center met een blokje hout en stof terug geplaatst voor de veiligheid.

Geheel afgewerkt met lijnzaad olie van de supermarkt.

open segment 340.jpg

Het resultaat.

Ik hoop dat jullie hiermee iets kunnen .

Ik heb er in elk geval veel van geleerd en de tweede schaal zal zeker een stuk sneller klaar zijn.
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Dank voor deze duidelijke uitleg.
Ik ben zelf vorig jaar begonnen met houtdraaien met als één van de doelen het gesegmenteerde draaiwerk.
Ik kom steeds meer mogelijkheden tegen en dit open draaiwerk is er daar één van. Ik was vooral benieuwd hoe je dat met de kunststof blokjes had gedaan. Ik ga dat zeker proberen.
Nogmaals dank.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.