Opdeksscharnieren kastdeuren

atja

Nieuw lid
7 apr 2014
3
0
Ik ben bezig met het maken van een inbouwkast, en heb een vraag m.b.t. de scharnieren. Ik wil graag opdek-deuren op de kast maken, zodat er zo min mogelijk naden te zien zijn als de kast dicht is. De deuren komen aan staanders waar de kast-planken aan vast zitten te hangen.

Ik heb vrij brede staanders gemaakt, omdat de planken groot zijn (44mm). Aan één staander moeten twee deuren komen te hangen, zoals in deze afbeelding (in dit plaatje is de grijze plaat mijn staander).

Als ik nu zoek naar scharnieren (opdek / hoekaanslag) voor de deuren, dan vind ik vrijwel overal een maximale "overlap" van de deur over de staander van ongeveer 17-18 mm. Omdat mijn staander 44mm is zou ik graag een overlap van 21mm hebben, zodat ik een naad van 2mm tussen twee deuren overhoud.

Weet iemand of zulke scharnieren bestaan en waar ik ze kan vinden? Of misschien een ander type scharnier waarmee ik dit kan doen?

Alle hulp is zeer welkom, alvast hartelijk dank!
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Je hebt een hoekaanslag scharnier nodig voor dikke korpuszijkanten.
Blum heeft dit 110°-speciaalscharnier, wat gaat tot 20mm, net een mm te weinig dus, maar je hebt +- 2mm instelmogelijkheden naar links en rechts, dus red je het net.
Art.nr. 73B3550 is de schroefversie met demping. Even in de catalogus kijken voor andere varianten.
 

atja

Nieuw lid
7 apr 2014
3
0
Geweldig, dat zocht ik! Zelf toch niet goed genoeg gekeken blijkbaar...

Met die 20mm zou het inderdaad net moeten lukken, eventueel frees ik nog een schuin randje aan m'n deur om te voorkomen dat hij de corpus raakt, dan lukt het vast.

Dank voor je snelle reactie!
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
In feite is dit gewoon een normaal kastscharnier (volledig opdek). Normaal gesproken heb je een kastcorpus van tussen de 18 en 20mm. En 4 mm naad tussen 2 deuren. 2 x 20 + 4 is dus voor jou de perfecte maat :D. Maar met een beetje stellen kan je op een 2 mm naad komen.

Normaal gesproken zet je het hart van het scharnier op 21,5 mm vanaf de zijkant van de deur. In jouw geval zal ik het hart van scharnier op 23,5 van de kant afzetten. Beste kan je denk ik even een proefstukje maken, dan weet je het zeker voor je de echter deuren verprutst.

Let er wel op dat je schroefmontage neemt, de inserta scharnieren zijn alleen handig als je een blumboormal hebt. Deze 'klik' je dicht waardoor een soort pluggen zichzelf vastklemmen op de plek waar normaal 2 schroeven zitten. De link hierboven heten speciaalscharnieren omdat er ingebouwde blumotion (demping) in zit. Kan je uitzetten als je, bij teveel scharnieren, teveel demping krijgt.
 

atja

Nieuw lid
7 apr 2014
3
0
Wederom dank voor de reacties! Ik heb inmiddels de BLUM scharnieren besteld bij Lignoshop.de. Als het goed is komt de hele boel vandaag of morgen binnen, dus dan kan ik ermee aan de slag. Het eerste klusje wordt inderdaad een proef-stukje, en daarna de echte deuren.
Dank voor alle hulp!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.