Opbouwen eerste werkplaats (tbv meubelbouw

Hamer

Nieuw lid
3 apr 2020
6
0
Sindskort beschikken wij over een grote ruimte die we als werkplaats gaan inrichten. Na vele uren lezen op dit forum, en flink aan nachtrust te hebben ingeboet, zouden we de aanschaf van een aantal machines aan jullie willen voorleggen.

Doel
De afgelopen jaren hebben we veelal kleine meubels gebouwd (kleine kasten, kinderstoeltjes etc.). Dit willen we graag uitbreiden naar een wat groter formaat (o.a. bijzettafels, grotere kasten en op termijn wellicht ook grotere formaten als eettafels).

Voordat we hieraan beginnen zullen we de werkplaats gaan inrichten & opbouwen. Eerste project zal het maken van een MFT tafel & de werkbanken zijn. De resultaten en het proces zullen we in dit topic bij gaan houden. Veel zin in!

Machines
Een aantal machines hebben we inmiddels in huis, gebaseerd op advies van dit forum. Deze zijn in het verleden aangeschaft en gebruikt. Voor nu voldoende om een MFT tafel / werkbanken mee te maken.

- Zaagtafel: DeWalt DW745
- Invalzaag: Festool TS 55 met 2x 1400mm liniaal
- Afkortzaag: Festool Kapex 60
- Boven/kantenfrees: Makita RT0700

De machines die we graag willen aanschaffen zijn:

- Vlak/vandiktebank:
Hier komen we vaak uit op de Makita 2012NB, afgaande op wat we hier lezen lijkt deze machine nauwkeurig te werken, niet téveel herrie en makkelijk te stellen. Alternatief (qua kosten) zou de DeWalt DW733 zijn. Van beide is het jammer dat het geen vlakbank is. Is het een mooie combinatie om een aparte vlakbank te nemen icm een lunchbox model vandiktebank zoals hierboven genoemd?

- Lamellenfrees / domino frees
De kosten van een domino zijn veel hoger, al lijkt het gros dit wel te rechtvaardigen door de extra sterkte en nauwkeurigheid van de verbinding. Is dit een apparaat dat tweedehands zijn nauwkeurigheid ook behoud? Zitten er grote risico's aan dit apparaat tweedehands te kopen?

- Kolomboor
Deze willen we tweedehands aanschaffen. Variabele snelheid, diepte aanduiding, verstelbare tafel vinden we belangrijk. Hier zoeken we nog naar een goed model.

- Lintzaag
We zijn technisch onderlegd, maar willen het apparaat niet volledig bewerken. De nauwkeurigheid van deze machine vinden we wel belangrijk. Is een instapmodel zoals een Record BS250 daarvoor geschikt? Of kopen we beter een tweedehands model (bv. Inca 260​

- Afzuiging
Inmiddels is ons duidelijk dat we een cycloon en stofzuiger willen combineren omdat zonder cycloon de zuigkracht (ivm dichtlopen van de zak) met een rappe snelheid afneemt. We hebben de ruimte om een installatie aan te brengen.

Voor kleinere apparaten als schuurmachines, frezen, invalszaag (de powertools) lijkt een hoge snelheid / lager volume de beste combinatie te zijn. Hier word dan een basic stofzuiger met een cycloon (bv. Oneida Dust Deputy) gecombineerd. 50mm pvc pijp van stofzuiger naar cycloon, en van cycloon naar machine een diameter zo dicht mogelijk in de buurt van de 50mm. Het aansluiten op sommige powertools gaat dan al gauw naar een 27mm slang.

Voor de grote apparaten zoals vandiktebank, zaagtafel word hier vaak een grotere installatie gekozen. Een combinatie van lagere snelheid / groot volume. We zaten hier te kijken naar HBM 550. Is het te doen zonder deze optie en beter eerst het kleinere systeem te bouwen?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.546
256
- Afzuiging

Voor kleinere apparaten als schuurmachines, frezen, invalszaag (de powertools) lijkt een hoge snelheid / lager volume de beste combinatie te zijn.


Voor de duidelijkheid: Hier bedoel je hoge druk / laag volume.




Voor de grote apparaten zoals vandiktebank, zaagtafel word hier vaak een grotere installatie gekozen. Een combinatie van lagere snelheid / groot volume.


En hier bedoel je lage druk / hoog volume.



We zaten hier te kijken naar HBM 550.

Ik denk dat deze wel erg slapjes is voor een buizenstelsel.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
271
16
Amersfoort
www.twolt.nl
Sindskort beschikken wij over een grote ruimte die we als werkplaats gaan inrichten. Na vele uren lezen op dit forum, en flink aan nachtrust te hebben ingeboet, zouden we de aanschaf van een aantal machines aan jullie willen voorleggen.

Dag Hamer, dat klinkt als een mooi idee! Ik ben wel benieuwd: wie zijn "we"? Zijn jullie nieuw op dit forum, of oudgedienden? Ik doe een poging met een paar van jullie vragen, en kijk er naar uit jullie vorderingen te volgen!

- Vlak/vandiktebank:
Hier komen we vaak uit op de Makita 2012NB, afgaande op wat we hier lezen lijkt deze machine nauwkeurig te werken, niet téveel herrie en makkelijk te stellen. Alternatief (qua kosten) zou de DeWalt DW733 zijn. Van beide is het jammer dat het geen vlakbank is. Is het een mooie combinatie om een aparte vlakbank te nemen icm een lunchbox model vandiktebank zoals hierboven genoemd?​

Als je de ruimte hebt: ja! Je hoeft dan niet telkens je machine om te bouwen van vlak naar vandikte. En als de een defect is hoef je ook alleen die ene machine te repareren. Let wel op dat het handig is om machines van een soortgelijke doorvoerbreedte aan te schaffen.

- Lamellenfrees / domino frees
De kosten van een domino zijn veel hoger, al lijkt het gros dit wel te rechtvaardigen door de extra sterkte en nauwkeurigheid van de verbinding. Is dit een apparaat dat tweedehands zijn nauwkeurigheid ook behoud? Zitten er grote risico's aan dit apparaat tweedehands te kopen?​

Allereerst: een domino is veelzijdiger dan een lamello. Een lamello kan je nagenoeg niet belasten, die dient alleen voor uitlijnen. Een domino daarentegen kan je ook daadwerkelijk als verbinding gebruiken. Het grootste risico van een tweedehands domino is denk ik oplichting en heling. Er zijn veel criminelen actief met Festool machines.

- Kolomboor
Deze willen we tweedehands aanschaffen. Variabele snelheid, diepte aanduiding, verstelbare tafel vinden we belangrijk. Hier zoeken we nog naar een goed model.​

Wat zoek je voor machine? Welke modellen heb je op het oog?

- Lintzaag
We zijn technisch onderlegd, maar willen het apparaat niet volledig bewerken. De nauwkeurigheid van deze machine vinden we wel belangrijk. Is een instapmodel zoals een Record BS250 daarvoor geschikt? Of kopen we beter een tweedehands model (bv. Inca 260​

Tja ik ben persoonlijk meer gecharmeerd van de wat oudere lintzagen. Die Inca voorop. De reden: degelijkheid! Deze machines gaan je leven mee als je ze goed behandelt.

- Afzuiging
Inmiddels is ons duidelijk dat we een cycloon en stofzuiger willen combineren omdat zonder cycloon de zuigkracht (ivm dichtlopen van de zak) met een rappe snelheid afneemt. We hebben de ruimte om een installatie aan te brengen.

(...)

Jullie beschrijven een aantal goede ideeën. Wat mij betreft zeker zo doen! De hbm 550 ken ik niet. Ik zou persoonlijk met de machines die jullie hebben en op het oog hebben gaan voor een hbm 200 of soortgelijk. Neem wel de pro versie (de versie met fijnstoffilter). Anders sta je alsnog in het stof te werken. Realiseer je daarbij dat de fijnstoffilters van deze machines niet heel fijn filteren, en dat juist dat hele fijne stof blijft rondzweven en gezondheidsproblemen veroorzaakt. Hiervoor zal je nog aanvullende maatregelen moeten nemen. Daar is al het nodige over geschreven op dit forum.

Op je vraag: op een zaagtafel werken met enkel een stofzuiger is een slecht plan. Laat staan wanneer je ook machinaal gaat schaven. Een hoogvolume afzuiging zoals de hbm heb je dus ook nodig. Ook daar kan je eventueel trouwens een cycloon aan koppelen. Zie het topic van Karangetang dat momenteel loopt.
 

Hamer

Nieuw lid
3 apr 2020
6
0
Dag Hamer, dat klinkt als een mooi idee! Ik ben wel benieuwd: wie zijn "we"? Zijn jullie nieuw op dit forum, of oudgedienden? Ik doe een poging met een paar van jullie vragen, en kijk er naar uit jullie vorderingen te volgen!

Dat klopt inderdaad 'we' ;). Thijs & Vincent. Wij zijn nieuw op dit forum (althans, we hebben nu een account aangemaakt, we lezen al een poosje mee). Bedankt voor je toevoegingen. Zullen er hieronder op reageren.


Als je de ruimte hebt: ja! Je hoeft dan niet telkens je machine om te bouwen van vlak naar vandikte. En als de een defect is hoef je ook alleen die ene machine te repareren. Let wel op dat het handig is om machines van een soortgelijke doorvoerbreedte aan te schaffen.

Dan gaan we denk ik vooralsnog voor een lunchbox model en ons verder gaan verdiepen in een aparte vlakbank. Mochten jullie hier suggesties voor hebben, dan staan we er voor open om ons de juiste richting op te laten sturen.

Allereerst: een domino is veelzijdiger dan een lamello. Een lamello kan je nagenoeg niet belasten, die dient alleen voor uitlijnen. Een domino daarentegen kan je ook daadwerkelijk als verbinding gebruiken. Het grootste risico van een tweedehands domino is denk ik oplichting en heling. Er zijn veel criminelen actief met Festool machines.

Dat laatste is ons ook opgevallen op marktplaats. Er zijn wat handelaren in gebruikte apparatuur, en ook een boel waar het lijkt te rieken naar heling. Dat een lamello niet te belasten is, en dat met een domino ook makkelijk kleine kopse oppervlakken (zoals bijv in een stoel) belastbaar in elkaar gezet kunnen worden heeft dan ook onze voorkeur.

Wat zoek je voor machine? Welke modellen heb je op het oog?





Tja ik ben persoonlijk meer gecharmeerd van de wat oudere lintzagen. Die Inca voorop. De reden: degelijkheid! Deze machines gaan je leven mee als je ze goed behandelt.


Dag Hamer, dat klinkt als een mooi idee! Ik ben wel benieuwd: wie zijn "we"? Zijn jullie nieuw op dit forum, of oudgedienden? Ik doe een poging met een paar van jullie vragen, en kijk er naar uit jullie vorderingen te volgen!

Dat klopt inderdaad 'we' ;). Thijs & Vincent. Wij zijn nieuw op dit forum (althans, we hebben nu een account aangemaakt, we lezen al een poosje mee). Bedankt voor je toevoegingen. Zullen er hieronder op reageren.


Als je de ruimte hebt: ja! Je hoeft dan niet telkens je machine om te bouwen van vlak naar vandikte. En als de een defect is hoef je ook alleen die ene machine te repareren. Let wel op dat het handig is om machines van een soortgelijke doorvoerbreedte aan te schaffen.

Dan gaan we denk ik vooralsnog voor een lunchbox model en ons verder gaan verdiepen in een aparte vlakbank. Mochten jullie hier suggesties voor hebben, dan staan we er voor open om ons de juiste richting op te laten sturen.

Allereerst: een domino is veelzijdiger dan een lamello. Een lamello kan je nagenoeg niet belasten, die dient alleen voor uitlijnen. Een domino daarentegen kan je ook daadwerkelijk als verbinding gebruiken. Het grootste risico van een tweedehands domino is denk ik oplichting en heling. Er zijn veel criminelen actief met Festool machines.

Dat laatste is ons ook opgevallen op marktplaats. Er zijn wat handelaren in gebruikte apparatuur, en ook een boel waar het lijkt te rieken naar heling. Dat een lamello niet te belasten is, en dat met een domino ook makkelijk kleine kopse oppervlakken (zoals bijv in een stoel) belastbaar in elkaar gezet kunnen worden heeft dan ook onze voorkeur.

Wat zoek je voor machine? Welke modellen heb je op het oog?





Tja ik ben persoonlijk meer gecharmeerd van de wat oudere lintzagen. Die Inca voorop. De reden: degelijkheid! Deze machines gaan je leven mee als je ze goed behandelt.


Jullie beschrijven een aantal goede ideeën. Wat mij betreft zeker zo doen! De hbm 550 ken ik niet. Ik zou persoonlijk met de machines die jullie hebben en op het oog hebben gaan voor een hbm 200 of soortgelijk. Neem wel de pro versie (de versie met fijnstoffilter). Anders sta je alsnog in het stof te werken. Realiseer je daarbij dat de fijnstoffilters van deze machines niet heel fijn filteren, en dat juist dat hele fijne stof blijft rondzweven en gezondheidsproblemen veroorzaakt. Hiervoor zal je nog aanvullende maatregelen moeten nemen. Daar is al het nodige over geschreven op dit forum.

Op je vraag: op een zaagtafel werken met enkel een stofzuiger is een slecht plan. Laat staan wanneer je ook machinaal gaat schaven. Een hoogvolume afzuiging zoals de hbm heb je dus ook nodig. Ook daar kan je eventueel trouwens een cycloon aan koppelen. Zie het topic van Karangetang dat momenteel loopt.

Hier gaan we wat aanpassingen in doen. Het topic van Karangetang gaan we nog even goed interpreteren en wat meer info vergaren. Hier komen we op terug.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Hoi, heb je krachtstroom in de nieuwe werkplaats? Wij hebben net een nieuwe afzuiger gekregen en de oude gaan er uit. Het betreft een tweezaks met stoffen filters en een driezaks met fijnstoffilters. Ik weet de specs zo niet uit mijn hoofd maar als je geinteresseerd bent dan kan ik wel wat fotos maken.

Groeten,
Dirkjan
 

Hamer

Nieuw lid
3 apr 2020
6
0
Hoi, heb je krachtstroom in de nieuwe werkplaats? Wij hebben net een nieuwe afzuiger gekregen en de oude gaan er uit. Het betreft een tweezaks met stoffen filters en een driezaks met fijnstoffilters. Ik weet de specs zo niet uit mijn hoofd maar als je geinteresseerd bent dan kan ik wel wat fotos maken.

Groeten,
Dirkjan

Bedankt voor je aanbod Dirkjan. We hebben sinds onze vorige post nieuwe inzichten opgedaan over stofafzuiging & fijnstof. We zijn nu naar een alternatief systeem aan het kijken, met eventueel een uitlaat naar de buitenlucht. Dat is wat geschikter voor onze kleine werkplaats.

- - - Updated - - -

Sinds onze vorige post hebben wij flink wat onderzoek verricht naar stofafzuiging. Graag delen wij met jullie onze bevindingen.

Omdat we bij het opbouwen van onze werkplaats initieel een bouwstofzuiger nodig hebben voor de frees, invalzaag en schuurmachine, hebben wij ons eerst hierop gericht. Daar gaat deze post over. We zullen deze bouwstofzuiger gebruiken i.c.m. een cycloon. De lage druk/hoog volume afzuiging, voor bijv. de zaagtafel, schaffen we in een later stadium aan. Daar dus later meer over.

Door enkele posts op dit forum, zijn we ons verder gaan verdiepen in het gezondheidsaspect van stofafzuiging. Je komt snel terecht bij stofzuigerklassen en filterklassen, die weer samenhangen met TNO richtlijnen en uiteindelijk wetgeving van Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid. TNO/SZW hebben beschreven dat houtbewerkers één van de drie sectoren zijn (samen met metaal en bouw) die bloot staan aan hoge concentraties kankerverwekkende stoffen. Bij de houtbewerkers is dat in de vorm van hardhoutstof. Daarom heeft het SZW een wettelijke norm vastgesteld; TNO helpt met innovaties, keurmerken en richtlijnen je daaraan te houden. Wij vinden het zelf belangrijk om een stofafzuiging volgens die richtlijn aan te schaffen, vanwege het verwachtte aantal uur dat we met houtbewerking bezig zullen zijn.

De Norm
SZW heeft vastgesteld dat hardhoutstof een kankerverwekkende stof is (alle loofbomen zijn hardhout – bron Centrum Hout). Hun onderzoek toont aan dat blootstelling aan hardhoutstof net zo gevaarlijk is als blootstelling aan asbest. Stof van sommige houtsoorten kunnen neuskanker veroorzaken (bijv. berk, esdoorn, populier, iroko, mahonie en eikenhout). Vaak worden de gevolgen pas na een lange tijd zichtbaar (20 jaar). Grenswaardes zijn vastgesteld op 2,0mg/m3, dus 2 milligram inhaleerbaar houtstof per m3 lucht, als gemiddelde over een 8-urige werkperiode. Meten en controleren van deze norm is in praktijk lastig vanwege het grote scala aan mogelijke werksituaties. Beleid is er dus op gericht om apparatuur aan te schaffen die overschrijden van deze norm zal voorkomen, i.p.v. metingen te verrichten. (Bron https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/houtstof/wat-zegt-de-wet-over-houtstof)


Stofvrij werken
TNO geeft aan dat het complete systeem belangrijk is om deze grenswaarde in te houden: gereedschap; afzuigslang en stofzuiger. Je stofzuiger kan nog zo goed zijn; als bijv. je schuurapparaat onvoldoende ontworpen is rondom afzuiging, komt er alsnog veel fijnstof vrij. Wij proberen hier nu op te letten bij aanschaf van gereedschap.
(Bron: Folder stofvrij werken TNO http://www.stofvrijwerken.tno.nl/dynamics/modules/SFIL0100/view.php?fil_Id=543)

Stofzuiger – filtersystemen
Bij het uitzoeken van een bouwstofzuiger die deze norm haalt, kwamen wij erachter dat filterklasse M benodigd is bij werken met houtstof. Dit op de schaal van (L)Laag – (M)Medium – (H)Hoog, respectievelijk 99%, 99,9% en 99,995% filter rendement. Deze classificatie slaat op het filtersysteem. Nu trad er bij ons verwarring op, omdat dezelfde classificering bij de stofzuiger bestaat, maar iets anders betekent. Namelijk of de stofafzuiging wel/niet bewaakt wordt. Een L-klasse stofzuiger heeft geen alarmeringssysteem bij te lage afzuigcapaciteit/verstopte filters, een M-klasse wel. (Bron: http://www.stofvrijwerken.tno.nl/informatie/veelgestelde-vragen)
In Duitsland verplicht de Arbodienst een M-klasse stofzuiger bij houtbewerkingsbedrijven (vertelde Starmix Duitsland aan de telefoon). In de Nederlandse wetgeving konden wij dit niet terugvinden (SZW verwees ons voor deze vraag naar hun website).

Het risico van werken met een L-klasse stofzuiger met M-klasse filters, is dat je bij niet regelmatig controleren/schoonmaken van het filter, je alsnog in het stof werkt. De extra elektronica die nodig is in een M-klasse stofzuiger, maakte de door TNO geteste stofzuigers gemiddeld 100-200 euro duurder.

Fabrikanten hebben bouwstofzuigers vaak uitgerust met technologie om filters te reinigen/schoon te houden. Dan wel automatisch, semi-automatisch of handmatig. Voorbeelden hiervan zijn voorafscheiders (cycloon), mechanische reiniging (trilling) en reverse pulse reiniging (luchtomkering). Dit verlengt de tijd die je kunt werken voordat je de filters moet reinigen/vervangen.

Er is dus een hele range aan technologie, automatisch dan wel handmatig, bewaakt en onbewaakt, om stofvrij te werken. TNO heeft inzichtelijk proberen te maken hoeveel uur je kunt werken, voordat de norm wordt overschreden. Dit d.m.v. een label systeem A/B/C/D. (Bron http://www.stofvrijwerken.tno.nl/stofzuigers/classificatie-stofzuigers). A/B/C staat voor respectievelijk 5-8/2-4/1 uur. Label D is speciaal voor houtbewerking stofzuigers, alleen is ons niet helemaal duidelijk wat dit aan prestatie inhoud. We hebben TNO hierover een mail gestuurd, we zullen dat antwoord t.z.t. toevoegen.

Samenvattend
Deze flinke zoektocht heeft ons in ieder geval duidelijk gemaakt dat we voor houtbewerking een stofzuiger aan moeten schaffen met minimaal een M-klasse filtersysteem. Je eigen discipline met schoonmaken van het filter bepaald hoeveel technologische extra’s je wilt hebben. Wij hebben momenteel een L-klasse stofzuiger met M-klasse filtersysteem en TNO A-label op het oog: de Starmix iPulse ARDL-1635. Deze reinigt tijdens het werken de filters door elektromagnetische pulsen.

Tot slot
Er is nog veel meer te zeggen over de ingebouwde filtersystemen, kosten van de filters, noodzaak van wel/geen extra cycloon buiten de stofzuiger of kwaliteitsverschillen tussen de stofzuigers. Maar met dit stuk hoopten we vooral een stukje informatie rond stofvrij werken te delen. De website van TNO is erg behulpzaam als jullie meer willen weten: http://www.stofvrijwerken.tno.nl/
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.