opbollen in winter

paulvermeeren

Nieuw lid
31 jan 2024
1
0
haarlem
ik heb nu 4 jaar een flat met een houten vloer door lelijke plekken heb ik het dit jaar laten schuren en olieen.
nu is mijn vloer aan het opbollen terwijl ik geen waterschade heb of heeft gehad hoe kan dit en veel belangrijker hoe los ik het op?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Stoken en ventileren? Vloer te strak langs de muren? Het lijkt me dat van olieen alleen, de vloer niet in de winter bol gaat staan. Te hoge luchtvochtigheid in combinatie met te weinig ruimte om te werken van de vloer, zou ik als eerste proberen uit te sluiten. Bij mij heeft de vloer in de winter juist de grootste naden.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Opbollen lijkt mij te komen door uitzetten cq te weinig ruimte om uit te zetten.
Nu, in de winter, krimpt een houten vloer juist, zet in ieder geval niet uit.
Weet je zeker dat er nergens vocht bij komt.
Maak eens een paar foto’s.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Je zegt dat het na het laten schuren is gekomen. Als het om een parketvloer gaat Dan vermoed ik dat er dan thermoplastische lijm is gebruikt bij het initiële leggen en dat de warmte van de schuurmachine de lijm heeft doen loslaten.
Als het om een plankenvloer gaat, zwevend gelegd, dan kan inderdaad alleen vocht de oorzaak zijn. En de winter is inderdaad doorgaans droger qua luchtvochtigheid maar we hebben deze winter eigenlijk alleen regen gehad dus echt droog was het denk ik niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.