Opbergzoldertje in werkplaats

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Om wat extra ruimte in mijn werkplaats en gereedschapskast te creëren wil ik graag een zoldertje in mijn werkplaats/garage maken. Het is niet mijn bedoeling dat ik hierop ga staan, maar helemaal uit sluiten dat er nooit iemand op zal klimmen kan ik ook niet. Ik wil hier voornamelijk wat dingen opleggen die ik weinig gebruik: lege koffers van veel gebruikt elektrisch gereedschap dat in mijn kast hangt, volle koffers van weinig gebruikt elektrisch gereedschap, misschien nog wat dozen rommel en wat stukken draadeind/buis etc. Je snapt het wel :) Alles afzonderlijk niet zo heel zwaar maar alles bij elkaar kan het gewicht toch wel oplopen.

Nu zit er al een soort van zoldertje in mijn werkplaats, met zogenaamde 'brandvrije platen' als ik de ontwerptekening van 1970 mag geloven. In mijn ogen is het een soort spaanplaat dus wat daar brandvrij aan is is mij een raadsel, maar oké. De constructie is gemaakt van 5x10's, die een overspanning van 3,1 meter hebben. Ze liggen hoh ongeveer 64cm uit elkaar. De 5x10's liggen aan 1 kant op/in de binnenmuur gemetseld, maar dit binnenblad is maar 5cm dik. Aan de andere zijde zijn metalen beugels aan de binnenmuur bevestigd waar de balken in liggen. Ik ben van plan de spaanplaten er uit te halen in het eerste gedeelte van mijn garage, en ze te laten liggen (of evt vervangen voor underlayment) in het achterste deel van mijn garage (nabij de garagedeur). Het geheel wordt dan ongeveer 2m diep, en is te bereiken door er een trap bij te zetten (er komt geen vaste trap ivm ruimtegebrek).

Nu weet ik dat deze constructie niet overhoudt en zeker niet gebruikt moet worden om permanent zwaar te belasten, maar zou het voldoen voor mijn doel?

Voor de volledigheid, hier een foto van de huidige situatie:

IMG_5474.jpeg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
De constructie is gemaakt van 5x10's, die een overspanning van 3,1 meter hebben. Ze liggen hoh ongeveer 64cm uit elkaar. De 5x10's liggen aan 1 kant op/in de binnenmuur gemetseld, maar dit binnenblad is maar 5cm dik. Aan de andere zijde zijn metalen beugels aan de binnenmuur bevestigd waar de balken in liggen.
je kan nog altijd 5x10's bijplaatsen
Het is niet mijn bedoeling dat ik hierop ga staan, maar helemaal uit sluiten dat er nooit iemand op zal klimmen kan ik ook niet.
hoeveel hoogte is er om er op te klimmen ?
Ik ben van plan de spaanplaten er uit te halen in het eerste gedeelte van mijn garage, en ze te laten liggen (of evt vervangen voor underlayment) in het achterste deel van mijn garage (nabij de garagedeur). Het geheel wordt dan ongeveer 2m diep
da's redelijk diep voor een ruimte waarvan je niet van plan bent om er op te klimmen
wat als je aan beide kanten platen laat liggen, en het gat rond het midden maakt ?
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Bedankt voor de reactie. De hoogte erboven is nog ongeveer 1,1m. Het is inderdaad vrij diep maar zoals op de foto te zien is hangt de garagedeur aan deze balken waardoor ik ze sowieso niet weg kan halen, vandaar dat ik op deze diepte ben gekomen. Misschien is jou idee om dan in het midden een opening te maken niet gek, dan kan ik de ruimte beter benutten. Als ik aan de voorzijde van de werkplaats de platen er af haal kan ik die balken nog gebruiken om wat resthout op te leggen
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
733
289
RegioRotterdam
Die platen zijn mogelijk onderdeel van de brandpreventie van je huis. Een garage is een brandevaarlijke ruimte. Als je die platen weghaalt weet ik niet wat de brandverzekering daarvan zal vinden.
Het favoriete ingredient van brandwerend materialen uit de jaren '70 is op veel manieren verwerkt.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
582
136
check of die platen asbest bevatten voordat je daarmee aan de slag gaat.

je praat over balken 5 x 10, bedoel je dan 5 cm x 10 cm, als dat zo is zijn die wel sterk genoeg om de brandwerende platen te dragen maar meer ook niet. 10 cm hoogte is te weinig om een zolder te maken, vuistregel is 1 op 20, dus 3 meter overspannen met een hoogte van 15 cm. Wil je er op kunnen staan en spullen opslaan zou ik zeker nog meer hoogte nemen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.003
824
Omgeving Leiden
Om binnen bij de pijpen van de afzuiging in de nok van het huis te kunnen komen wanneer er weer eens een vogeltje in is gevallen, leg ik twee balken 44x69 over het trapgat van 2m x1m in de lengte. Dus de overspaning is twee meter.
Daarop schroef ik dan tijdelijk osb platen waarop dan een huishoudtrap komt,zodat ik de nok van het schuine dak kan bereiken.
Geeft geen krimp. De balken liggen zo'n beetje op 70cm hart op hart.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
582
136
@thomasz,

In die vuistregel van 1 op 20 zit natuurlijk een veiligheidsmarge.
Dus jouw toepassing zal inderdaad sterk genoeg zijn. En met die OSB plaat voeg je ook nog sterkte toe, en met die trap breng je de belasting uit het midden naar de uiteinden.
Maar met die vuistregel zit je wel safe, op zo’n zoldertje wordt toch vaak veel opgeslagen bij elkaar opgeteld kan dit een heel gewicht geven, wil je er toch een keer zelf opkruipen kan dit dan ook.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.