Op zoek naar buitenbekleding kippenhok

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Ik ben een kippenkot aan het bouwen volgens een Amerikaans aangekocht plan, ik kom stilaan op het punt dat ik de "gevelbekleding" moet aanbrengen. Het plan gebruik "T1-11 sidings", zie de foto hieronder:

1691350525516.png

Blijkbaar is dat een soort multiplex paneel dat men veel gebruikt in Amerika, iets gelijkaardig kan ik bij ons (België) niet vinden. Mij leek dit ook wel handig omdat het aantal kieren hierdoor beperkt blijft ten opzichte van individuele planken (minder kieren = minder kans op bloedluizen). Is er toevallig een andere gevelbekleding voor dit soort doeleinde dat jullie me kunnen aanraden?

Alle hulp is welkom!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
816
Omgeving Leiden
T1-11 platen kende ik niet, maar internet leerde mij dat het multiplex is met gefreesde groeven voor een rustieke uitstraling. In het artikeltje dat ikl las, stond dat het een beetje uit de gratie is omdat het veel onderhoud nodig heeft. En ook dat het geen goed idee is om het als dakbedekking te gebruiken. Logisch want het water trekt zo de groeven in.

Ik zou denken aan underlayment als vervanging. En anders gewoon multiplex waarbij je dan zorgt dat de naden precies op een staander vallen.
Voor de 'planken look' zou je er dan latjes op kunnen vastzetten. Veel werk denk, maar de kippen kunnen het vast waarderen :)
 

Zephyrus_NL

Actieve deelnemer
2 apr 2021
44
28
Puttershoek
Ik heb hier een soortgelijk kippenhok gebouwd; raamwerk van vuren 2x3'en met de buitenkant bekleed met vuren rabatdelen van de bouwmarkt. Kwalitatief gezien waren de rabatdelen eigenlijk voornamelijk bedoeld voor binnengebruik, maar door een dikke laag beits gaat het nog prima.

Om bloedluis te voorkomen, heb ik de volledige binnenkant voorzien van HDPE-platen. Oude reclameborden (zoals langs voetbalvelden) via Marktplaats op de kop getikt voor een klein prijsje en op maat gezaagd.

Voordeel: je kan de naden van het HDPE makkelijk kitten en de boel is heel makkelijk schoon te houden.
 

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
T1-11 platen kende ik niet, maar internet leerde mij dat het multiplex is met gefreesde groeven voor een rustieke uitstraling. In het artikeltje dat ikl las, stond dat het een beetje uit de gratie is omdat het veel onderhoud nodig heeft. En ook dat het geen goed idee is om het als dakbedekking te gebruiken. Logisch want het water trekt zo de groeven in.

Ik zou denken aan underlayment als vervanging. En anders gewoon multiplex waarbij je dan zorgt dat de naden precies op een staander vallen.
Voor de 'planken look' zou je er dan latjes op kunnen vastzetten. Veel werk denk, maar de kippen kunnen het vast waarderen :)
Bedankt voor je reactie! Ik kwam een kwartier na mijn post ook die multiplex met groeven tegen haha. Ik denk er ook nu over om wel langs de buitenkant vuren of douglas planken te gebruiken en de binnenmuur te maken uit betonplex ofzo en af te kitten, zo heb ik ook geen kieren en toch een mooie look van buitenaf.
 

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Ik heb hier een soortgelijk kippenhok gebouwd; raamwerk van vuren 2x3'en met de buitenkant bekleed met vuren rabatdelen van de bouwmarkt. Kwalitatief gezien waren de rabatdelen eigenlijk voornamelijk bedoeld voor binnengebruik, maar door een dikke laag beits gaat het nog prima.

Om bloedluis te voorkomen, heb ik de volledige binnenkant voorzien van HDPE-platen. Oude reclameborden (zoals langs voetbalvelden) via Marktplaats op de kop getikt voor een klein prijsje en op maat gezaagd.

Voordeel: je kan de naden van het HDPE makkelijk kitten en de boel is heel makkelijk schoon te houden.
Ik zag ook nog iemand anders betonplex gebruiken incl. kit voor de binnenkant. Dan maakt het ook niet zoveel uit wat ik langs de buitenkant gebruik omdat de luizen toch niet binnen zullen geraken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik heb voor ons kippenhok lariks schroten gebruikt voor de buitenkant. Qua uiterlijk vonden we dat mooi.

Wat fotos ter inspiratie.
20210911_165133.jpg
20210911_165159.jpg


Hier kan je het volledige verslag lezen van de bouw.
 

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
@jelmer, heel erg mooi gemaakt! Ik vraag me nog steeds af wat de makkelijkste bekleding is. Volgens het plan moet ik eerst het dak maken en nadien pas de gevelbekleding aanbrengen. Zoals je kan zien op de foto steekt het dak enkele CM'S uit waardoor ik vrees dat als ik met horizontal planken van boven naar benden werk ik de problemen kom bij de laatste stuk omwille van plaatsgebrek. Het kan zijn dat het een domme opmerking is maar het is de eerste keer dat ik zoiets ga doen. Ik ben net Channelsiding Rabat Lariks Douglas 1.8 x 14.2 cm tegen gekomen, channelsiding moet je blijkbaar verticaal installeren, misschien is dat een optie?
 

Zephyrus_NL

Actieve deelnemer
2 apr 2021
44
28
Puttershoek
Ik zag ook nog iemand anders betonplex gebruiken incl. kit voor de binnenkant. Dan maakt het ook niet zoveel uit wat ik langs de buitenkant gebruik omdat de luizen toch niet binnen zullen geraken.
Ook zeker een optie; maar ik vermoed dat betonplex een stuk duurder gaat zijn, dan (gebruikt) HDPE. Enige voordeel van betonplex is dat je je naderhand geen zorgen hoeft te maken dat je kippenhok wegwaait :p
 
  • Leuk
Waarderingen: jdruwe

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.