op welke multiplex fineren ?

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Op het ogenblik heb ik een paar grotere vellen fineer (100 x 40cm) en tijdelijk toegang tot een grote verwarmde pers. Nu dacht ik er aan om deze vellen al op multiplex te lijmen en dan later zien wat ik er van ga maken.
  • welke multiplex zou ik gebruiken: berk, populier of is ook okuome genoeg ?
    Het is de bedoeling om er meubels mee te maken (bv deuren) en ze moeten dus wel goed vormstabiel zijn/blijven
  • ik dacht 9mm dik te nemen. 9mm is van zich redelijk stabiel en als ik er iets stevigers van wil maken dan plak ik er een plaat 9mm tegen en heb ik 18mm.
    6mm lijkt me te dun om de fineer op te plakken, of niet ?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb laatst een bodem van een lade voorzien van fineer. Dat was 6mm 'hardwood' multiplex van de Hornbach (5.5mm om precies te zijn). Dat ging prima, maar het kan zijn dat grotere afmetingen eerder kromtrekken. Je moet in ieder geval beide zijdes van de plaat fineren om dit kromtrekken tegen te gaan.
Het zou zonde zijn als je nu 9mm dubbelzijdig gaat fineren en later nog een 2e plaat 9mm ertegen plakt...
Ik zou gewoon 18mm multiplex nemen of V313 MDF. Ik neem aan dat okuome ook prima geschikt is als drager.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Voor meubels is een goede kwaliteit berken multiplex wel het beste….

En inderdaad, gebruik ook een (goedkoper) stuk fineer aan de onderzijde.
Dikte is afhankelijk wat je nodig hebt in je eindresulaat. 6mm kan prima voor bijvoorbeeld een achterwand, ladebodem of kistje….
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
daar had ik niet mee gerekend ? Is dat echt nodig want multiplex is ook al x lagen fineer en die laag extra zal dan niet veel meer doen (dacht ik)
Bij dunnere platen zeker… maar eigenlijk gewoon altijd, ze maken die platen niet voor niets “symetrisch”.

En bij het lijmen is het ook wel handig als beide kanten tegelijk vochtig worden…..
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Volgens mij heeft 95% van het gefineerde plaatmateriaal MDF als drager en niet multiplex. In ieder geval wel al het materiaal dat ik bij de Arnhemse Fijnhouthandel heb gehaald. Er worden hele keukens van gemaakt die 20 jaar meegaan. Het hoeft natuurlijk niet hetzelfde (dure) fineer te zijn als de zichtzijde.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Nee hoor….. multiplex is in de meubelbouw minstens net zo gebruikelijk, vooral in dunnere platen. En dat verkopen ze ook gewoon bij AF. MDF is goedkoper, het heeft ook nadelen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
daar had ik niet mee gerekend ? Is dat echt nodig want multiplex is ook al x lagen fineer en die laag extra zal dan niet veel meer doen (dacht ik)
door die laag fineer is de plaat niet meer symmetrisch samengesteld, en is ze uit evenwicht
de verschillende buitenkanten zorgen voor een ongelijke reactie op de (schommelingen van de) omgeving
multiplex bestaat - op een paar hoge uitzonderingen na, die hier eens aan bod gekomen zijn - altijd uit een oneven aantal lagen, te beginnen met triplex
wanneer je vraagt om een plaat met hpl te bekleden, krijg je altijd de vraag welke hpl op de andere zijde gaat
wordt die andere zijde niet zichtbaar gebruikt, dan zetten ze daar een hpl-blad op dat ze kwijt willen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu dacht ik er aan om deze vellen al op multiplex te lijmen
van plaatwerk hou ik niet echt
maar je kan er niet omheen
in mijn beperkte ervaring wordt bij melamine en hpl spaanplaat het meest gebruikt & is die het meest stabiel
de beste mpx is berk, maar die prijzen zijn de hoogte ingeschoten
met de stabiliteit van berk 18 mm heb ik niet over de volledige lijn goeie ervaringen
ik dacht 9mm dik te nemen
bij 9 mm en deuren denk ik aan panelen
dan worden het klassieke deuren met stijlen, regels & posten
daar kan je enige kromte van het paneel opvangen
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Aangaande het tweezijdig fineren, als een poster op een plaat wordt gelijmd is het ook aan te raden op de achterzijde papier te plakken, al is het maar een oude krant. Om het geheel weer in evenwicht te brengen.
 

jorisvh

Post veel
de drager bepaalt de constructieve eigenschappen. als je echt geen idee hebt wat je er van wil maken is het moeilijk kiezen en zou ik persoonlijk nog niet op plaat verlijmen.
inderdaad sowieso 2-zijdig beplakken, zeker als het plaatmateriaal relatief dun is. dus, achteraf 18mm maken van 2x9mm geeft veel verlies.
misschien wil je wel een constructie die niet enkel uit vlakken bestaat (iets met afgeronde hoeken of zo) waarbij je eerst de constructie maakt en dan pas fineert?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
de drager bepaalt de constructieve eigenschappen. als je echt geen idee hebt wat je er van wil maken is het moeilijk kiezen en zou ik persoonlijk nog niet op plaat verlijmen.
je hebt gelijk maar het zijn redelijk grote vellen en de komende weken heb ik toegang tot een grote pers
wie weet wanneer dat weer gebeurt
 

jorisvh

Post veel
je hebt gelijk maar het zijn redelijk grote vellen en de komende weken heb ik toegang tot een grote pers
wie weet wanneer dat weer gebeurt
begrijp ik volledig. alleen al de ervaring om een keer met die pers te werken kan trouwens al een goeie reden zijn om het te doen.
anderzijds, 100x40 lijkt me nog prima te hanteren ”manueel”. ik zou zelf met contactlijm in spuitbus werken. 2-zijdig aanbrengen, na droogtijd bakpapier op de drager, fineer er op en dan bakpapier er telkens 10-20cm tussenuit trekken en aandrukken met een rol.
als je natuurlijk eerst wil voegen en een vel van 100x200 op een hele plaat wil gaan kleven, dan wordt die pers wel heel aanlokkelijk.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
deze week toch maar een poging gewaagd. Een 9mm populier multiplex aan beide zijden gefineerd maar nu trekt de plaat krom.
De kant met de eik(?)fineer staat hol. Enig idee ?

Wat ik wel anders gedaan heb is dat de eikfineer nogal warrig stond en deze heb ik bevochtigd (met een plantenspuit), tussen 2 melamine platen gelegd en een tijdje in de verwarmde pers gelegd. Deze fineer was vochtiger bij het verlijmen. Bij zoiets had ik eigenlijk verwacht dat de eik fineer kant bol zou gaan staan.

23A5249D-491F-4CFD-8B8C-2FFBDD387BC3.jpegF5BD7579-9CF8-4244-A7AE-4D47436C91B0.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.