Op 5 januari hout wezen zagen

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
We zijn op 5 januari met 5 man brandhout wezen zagen.
Ik neem het hout waar ik belangstelling voor heb mee om hout te draaien.
Hier een foto van het eerste stukje hout, de anderen snapten niet wat je hier aan had
En een foto wat ik er even gauw van gemaakt heb, wat een mooi hout het is.

IMGP5587.jpg

IMGP5586.jpg
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Heerlijke werkstukken; dit is toch zeker een veel betere bestemming dan een houtkachel.
Vraagje: als het hout na het draaien te drogen ligt, krijg je dan geen scheuren??
 
wupsie als je enkele regels in acht neemt is de kans klein(er)

bij schalen is een vuistregel bijvoorbeeld dan de wanddikte ongeveer 10% van de totale diameter moet zijn en dan de schaal overal even dik moet zijn
daarnaast smeer ik al mijn schalen van de buitenkant in met (verdunde) houtlijm om het drogen te vertragen
bij de meeste schalen werkt dit maar ik heb al een aantal schalen gehad waarbij er toch scheuren optraden(vooral schalen van hout met vergroeiingen en schors erin
na het drogen is de schaal wel flink vervormd maar dit kan je oplossen door de schaal opnieuw te draaien en af te werken
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Zoals je zien kan, is het hout al aardig aan het verteren.
Vochtigheid was zaterdag ruim 25% en nu net 23%
Heb het afgewerkt met shellawax en als het komende zaterdag geen scheuren inzitten geef ik ze weg aan de andere jongens.
Tot die tijd blijven ze bij mij gewoon in huis staan.
Ik verwacht niet dat het gaat scheuren, de structuur van het hout is zo ver weg dat er naar mijn idéé er geen of nauwelijks spanning inzit.

dit was 1 stuk van ruim een meter wat ik in 3 stukken gezaagd had.
Eén stuk van ongeveer 30cm heb ik deze 3 standaards uit gehaald.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Hout zat afgelopen zaterdag op 15% en geen scheuren.
Ze zijn dan ook naar de liefhebber gegaan.
Waren er blij mee.
Kreeg opdracht om er nog 2 bij te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.