Ook ik, Berken Multiplex Kwaliteit werkbank

Chiel_78

Actieve deelnemer
10 nov 2020
38
8
Zoetermeer, Zuid-Holland
Hallo Allemaal,

Nieuw op het forum maar wat een enorme hoeveelheid informatie kan ik hier vinden.

Ik ben totaal nieuw op het gebied van woodworking. Maar ik wil hier graag aan gaan beginnen. Een zaagtafel een frees zijn reeds aangeschaft.
De volgende stap is een solide werkbank.

Deze werkbank ga ik bouwen zoals deze; Modular Workbench (3x module van 100x70cm). Deze komt in een enkel steens garage te staan (semi vochtig).
De top ga ik maken van Zwart MDF, naar het voorbeeld van hooked on wood, hier wel bekend.

Nu zal het voor mij ook de eerste keer worden waar ik hout ga bestellen.
Ook ik zit met de vraag welke kwaliteit berken multiplex ik hier het beste voor kan gebruiken. B/BB of CP/CP (in ieder geval exterieur verlijmd gezien de ruimte waar hij komt te staan).
Meeste zal verlijmd gaan worden en zichtwerk is daar niet van belang. Echter meen ik ergens gelezen te hebben dat CP/CP constructief ook minder sterk/stabiel zou zijn. Ik vermoed eigenlijk dat ik me dit verkeerd herinner omdat ik hier geen reden voor zou kunnen verzinnen.

Ik hoop dat dit dat dit niet al 1000 keer eerder voorbij gekomen is....(een hoop topics lijken er op maar dwalen dan af).
Het gaat mij dus voornamelijk over of het qua materiaal sterkte nog invloed kan hebben. Zeker bij de werkbank wil ik namelijk dat dit gewoon stabiel is. Betaal dan liever iets meer en goed, dan nu lekker bezuinigen maar over een jaar met de ellende.

Graag jullie meningen/advies waarvoor al bij voorbaat dank :)

Groeten,
Michiel
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom, chiel,

we staan je met raad bij
soms met de daad, als dat jou past

het zou handig zijn om in je profiel je regio/woonplaats te zetten
bij vragen/tips waar afstand een rol speelt, is dat nuttig om weten

berk cp volstaat
die 'cp' slaat op de kwaliteit van de buitenlagen
 

Chiel_78

Actieve deelnemer
10 nov 2020
38
8
Zoetermeer, Zuid-Holland
Hoi ZotvanHout,

Woonplaats toegevoegd, bedankt voor de tip.

CP/CP gaat het dus worden. Scheelt ook behoorlijk in de portemonnee :)
Ik zal een plaat B/BB mee bestellen voor als ik wel wat zichtwerk weg te werken heb. De rest doe ik dan gewoon met CP kwaliteit. Bedankt voor je snelle reply.

Dingen op de planning om te maken;
- Modulaire werkbank (3 stuks)
- 1 van de modules zal zijn voor de zaagtafel met frees (wisselbaar).
- crosscut sled
- Tool board in French Clait stijl.
- Zelf gemaakt decoupeer zaag tafel (omgekeerd onder de tafel en als soort lintzaag te gebruiken).
Deze zal uitwisselbaar moeten worden met de frees.
- ....
- ....
- Subwoofer
- Speakers

Met deze laatste 2 is het idee eigenlijk begonnen om wat met hout te gaan doen :ROFLMAO:

Heb nog heel veel andere leuke idee' en op het web. Maar vooralsnog ben ik nog wel even zoet met bovenstaand lijstje (2 jonge kinderen dus weinig tijd).

Groeten,
Michiel
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Hoi ZotvanHout,

Woonplaats toegevoegd, bedankt voor de tip.

CP/CP gaat het dus worden. Scheelt ook behoorlijk in de portemonnee :)
Ik zal een plaat B/BB mee bestellen voor als ik wel wat zichtwerk weg te werken heb. De rest doe ik dan gewoon met CP kwaliteit. Bedankt voor je snelle reply.

Dingen op de planning om te maken;
- Modulaire werkbank (3 stuks)
- 1 van de modules zal zijn voor de zaagtafel met frees (wisselbaar).
- crosscut sled
- Tool board in French Clait stijl.
- Zelf gemaakt decoupeer zaag tafel (omgekeerd onder de tafel en als soort lintzaag te gebruiken).
Deze zal uitwisselbaar moeten worden met de frees.
- ....
- ....
- Subwoofer
- Speakers

Met deze laatste 2 is het idee eigenlijk begonnen om wat met hout te gaan doen :ROFLMAO:

Heb nog heel veel andere leuke idee' en op het web. Maar vooralsnog ben ik nog wel even zoet met bovenstaand lijstje (2 jonge kinderen dus weinig tijd).

Groeten,
Michiel
Hej Michiel,

Mijn werkbank staat ook in de garage en ik heb gewoon "binnen" kwaliteit underlayment gebruikt voor mijn werkblad. Voor mijn werkbank is een goede underlayment meer dan voldoende. Afwerken met BLO en je hebt een fijne werkbank. Ik heb wel een blad van 36mm gemaakt om voldoende massa te hebben. samen met de gevulde lades heb ik zo een werkbank die geen kant opgaat.
Wat je toolboard betreft, ik heb intussen alles in lades weggeborgen. Scheelt je een berg stof en je hebt het meeste toch bij de hand als het in lades zit.

Ik zou op je werkbank ook een goede bankschroef monteren, daar ga je veel plezier van hebben.

Wat het ontwerp betreft waar je naar verwijst, ik vind het een mooi ontwerp maar als je beperkt bent in de tijd weet ik niet of ik het zou doen. Heb je gezien hoeveel hij moet lijmen en klemmen?
Ik heb mijn frame van baddinghout gemaakt en voorzien van een dik werkblad. Dat heeft me een avond flink doorwerken gekost. Voordeel is dat ik daarna in "alle" rust de ladeblokken kon maken als ik tijd had.

Mijn werkbank staat onder het raam van de garage en is niet verrijdbaar. Dat is soms wat lastig, maar eigenlijk mis ik het nooit dat ik erom heen kan lopen.
Als ik dat echt nodig heb zet ik de workmate wel op.
 
Laatst bewerkt:

MVersteeg

Nieuw lid
26 sep 2020
13
6
Altena
Hoi ik ben ook nieuw op het forum, al loop ik al een tijdje mee te lezen zoals velen mensen denk ik ;-)

Ook ik ben bezig om mijn eerste werkbank te maken, de workmate wordt nu toch echt wel te klein voor het het wat grotere werk. Het wordt een combi van enkele werkbanken die ik heb gezien op youtube waaronder ook het zwart MDF werkblad van Hooked On Wood.

Zelf zat ik te kijken naar Lariks Premium . Qua prijs vind ik het nog meevallen en vroeg me of iemand hier ervaring mee heeft, is dit gemakkelijk te verwerken / verlijmen ? etc. En is dit geschikt voor een werkbank frame?

Zodra ik echt aan de slag ga zal ik me nog verder introduceren.

Groet,
Michel
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zal een plaat B/BB mee bestellen
voor mij zit er een prijsverschil van 25 tot 50 % tussen de 3b en de 4b
de bb betekent gewoon dat er herstelplekken in de toplaag zitten
het aantal daarvan is onvoorspelbaar
maar het lukt me aardig om de mooie stukken van tussen die 'plakkers' te halen
ze zijn trouwens nooit groter dan 5 x 10 cm
mijn raad: bekijk het prijsverschil bij jou tussen 3 & 4 b (dat is aan de telefoon makkelijker om uit te spreken, want anders moet de partij aan de overkant de b's tellen ;-)

1 van de modules zal zijn voor de zaagtafel met frees
op woodworking.nl staan een aantal draadjes over bovenfrezen die onder een tafel geplaatst worden
 
Laatst bewerkt:

MVersteeg

Nieuw lid
26 sep 2020
13
6
Altena
lariks is een dure houtsoort
zeker wanneer het uit siberië komt
het aantal lagen in 'jouw' mpx is klein
een berk mpx heeft er 13 op 18 mm
hoe meer lagen, hoe beter de kwaliteit
aan jou om de prijs/kwaliteit te vergelijken
Hoi ZotVanHout bedankt voor je reactie, snap dat het aantal lagen voor een groot gedeelte de kwaliteit bepaalt. Meer is beter in dit geval ;-)

Alleen is de vraag of dit type hout (Lariks Premium) afdoende is om werkbankframe te maken, is het daarvoor geschikt en verwerkt het gemakkelijk? Ik zie dat er zelfs werkbank worden gemaakt met een 7 laags materiaal (o.a. Radiata).

Vraag is of iemand op dit forum met dit plaatmateriaal al eens heeft gewerkt, misschien moet ik een apart draadje ervoor opzetten anders neem ik Michiel zijn topic over en dat maakt het er ook niet overzichtelijker over :).
 

Chiel_78

Actieve deelnemer
10 nov 2020
38
8
Zoetermeer, Zuid-Holland
Ik heb wel een blad van 36mm gemaakt om voldoende massa te hebben. samen met de gevulde lades heb ik zo een werkbank die geen kant opgaat.
Ik heb lang zitten twijfelen over beuken een beuken blad. Maar vind dit toch wel direcht een uitgave. De knoop is doorgehakt en het bovenblad wordt zoals die van Dennis van Hooked on Wood.
Wat je toolboard betreft, ik heb intussen alles in lades weggeborgen. Scheelt je een berg stof en je hebt het meeste toch bij de hand als het in lades zit.
Daar heb je inderdaad een goed punt. Dit is wel door mijn gedachten gegaan (meer stof en vuil op je tools). En aangezien ik toch lades maak. Ik laat dit nog even bezinken. Maar omdat ik zo'n toolboard echt heel gaaf vind. Niet op gelet of het ook het meest praktisch is.
Ik zou op je werkbank ook een goede bankschroef monteren, daar ga je veel plezier van hebben.
Een bankschroef komt zeker op 1 van de modules. Alleen even kijken hoe ik zoiets het best (en mooiste kan maken). Ik ben ook aan het brainstormen om de Modules allemaal te voorzien van een uitschuifbaar stuk. Mocht je toch snel even wat extra ruimte nodig hebben. Uitschuiven en klaar.
Wat het ontwerp betreft waar je naar verwijst, ik vind het een mooi ontwerp maar als je beperkt bent in de tijd weet ik niet of ik het zou doen. Heb je gezien hoeveel hij moet lijmen en klemmen?
Ik heb mijn frame van baddinghout gemaakt en voorzien van een dik werkblad. Dat heeft me een avond flink doorwerken gekost. Voordeel is dat ik daarna in "alle" rust de ladeblokken kon maken als ik tijd had.
Goed punt. Ik ben echter iemand die extreem veel aandacht besteed aan dingen uitzoeken en uitdenken. Ik ben van nature meer een denker dan een doener. Dit uitdenken geeft mij al een hoop plezier, en soms frustraties. Lichtelijk autistisch, misschien wel, ik werk immers in de IT :rolleyes::ROFLMAO:. Het moet dus echt zoals ik in mijn kop heb zitten :) Op zich met al die verlijmingen, kost denk ik niet erg veel tijd,er zit echter veel tijd tussen de dingen voordat je verder kunt.Laten drogen etc. Dit zijn hopelijk precies momentjes die ik wil tussendoor kan missen in plaats van in 1 stuk/ruk alles maken. Ik neem je advies overigenszeker wel mee en ongetwijfeld ga ik mezelf en mijn onkunde tegen komen. Aldoende leert men denk ik dan maar.
Mijn werkbank staat onder het raam van de garage en is niet verrijdbaar. Dat is soms wat lastig, maar eigenlijk mis ik het nooit dat ik erom heen kan lopen.
Als ik dat echt nodig heb zet ik de workmate
Hij komt bij mij inderdaad ook in de garage. Mijn ruimte is zeer beperkt. Mag een stuk muur gebruiken van 2 meter breed. Langs de andere muur dan nog eens 1 meter. Op zich voor de werkbank zal dit meer dan voldoende zijn. Maar voor de zaagtagel is het toch wel fijn als ik deze kan verrijden (naar buiten) of tegen 1 van de andere modules aan om maar zaag ruimte te krijgen.

Wel bedankt voor je antwoord en adviezen.
 
Laatst bewerkt:

Chiel_78

Actieve deelnemer
10 nov 2020
38
8
Zoetermeer, Zuid-Holland
voor mij zit er een prijsverschil van 25 tot 50 % tussen de 3b en de 4b
de bb betekent gewoon dat er herstelplekken in de toplaag zitten
het aantal daarvan is onvoorspelbaar
maar het lukt me aardig om de mooie stukken van tussen die 'plakkers' te halen
ze zijn trouwens nooit groter dan 5 x 10 cm
mijn raad: bekijk het prijsverschil bij jou tussen 3 & 4 b (dat is aan de telefoon makkelijker om uit te spreken, want anders moet de partij aan de overkant de b's tellen ;-)

Ik snap je punt. Ik heb wel naar BB/BB gekeken. Dit is alleen verkrijgbaar in 153x153 en interieur verlijmd. Ik heb er gewoon nog niet genoeg verstand van om te beoordelen of interieur of exterieur verlijmd echt uitmaakt in een semi vochtige ruimte als mijn garage. Liever neem ik in die zin geen risico. Voor of 2 platen maakt dit niet zo heel veel uit (scheelt 6 euro per plaat).
op woodworking.nl staan een aantal draadjes over bovenfrezen die onder een tafel geplaatst worden
Top, daar ga ik eens op zoeken. Meer idee'en zijn altijd welkom.
Het idee is vooralsnog om het ontwerp van Rico van de Cornerfield Shop te gebruiken (een aangepaste versie hiervan). Dit design zou ik mooi kunnen inpassen in de modules voor de werkbank. Ook zou ik het gedeelte van de vrees kunnen aanpassen dat dit uitwisselbaar wordt met bijvoorbeeld een omgekeerde decoupeerzaag.
 

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
62
34
Staden
Leuk, ik heb me door de zelfde personen laten inspireren maar dan de grote van paoson om mn werkbank te maken en heb dit ook gedaan met berken mpx bb en zwarte mdf die ik bij een bevriend schrijnwerker heb gehaald. Welke wielen heb je in gedachte?
 

Bijlagen

  • werkbank001.jpg
    werkbank001.jpg
    57,1 KB · Weergaven: 252
  • werkbank002.jpg
    werkbank002.jpg
    57,2 KB · Weergaven: 261

Chiel_78

Actieve deelnemer
10 nov 2020
38
8
Zoetermeer, Zuid-Holland
Leuk, ik heb me door de zelfde personen laten inspireren maar dan de grote van paoson om mn werkbank te maken en heb dit ook gedaan met berken mpx bb en zwarte mdf die ik bij een bevriend schrijnwerker heb gehaald. Welke wielen heb je in gedachte?
Mooie werkbank!
De wielen ben ik nog niet over uit.
CasterHQ zijn schrikbarend duur, en moeten uit de US komen, dit heeft dus niet mijn voorkeur.
Vergelijkbare modellen op Amazon gevonden voor iets minder (nog steeds duur maar oke), echter dit lijken de " namaak" wielen te zijn...geen idee welk model (ik denk de GD-60F). Kwaliteit weet ik echter niet.
Welke heb jij er onder zitten?
Andere tips? :D

Ik maak me bij die wielen wel " zorgen" dat bij mij altijd 1 wiel in de hoek staat (tenzij ik hem naar buiten rol). Geen idee hoe ik dat wiel dan kan laten zakken. Hier kan ik immers niet bij. Probeer nog naar alternatieven te kijken maar dat wordt wellicht allemaal te complex voor me. Kan ook met goedkope wielen beginnen (die kosten bijna niks). En kijken wat het resultaat is. Andere wielen kan ik er altijd nog onder maken.
 

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
62
34
Staden
Mooie werkbank!
De wielen ben ik nog niet over uit.
CasterHQ zijn schrikbarend duur, en moeten uit de US komen, dit heeft dus niet mijn voorkeur.
Vergelijkbare modellen op Amazon gevonden voor iets minder (nog steeds duur maar oke), echter dit lijken de " namaak" wielen te zijn...geen idee welk model (ik denk de GD-60F). Kwaliteit weet ik echter niet.
Welke heb jij er onder zitten?
Andere tips? :D

Ik maak me bij die wielen wel " zorgen" dat bij mij altijd 1 wiel in de hoek staat (tenzij ik hem naar buiten rol). Geen idee hoe ik dat wiel dan kan laten zakken. Hier kan ik immers niet bij. Probeer nog naar alternatieven te kijken maar dat wordt wellicht allemaal te complex voor me. Kan ook met goedkope wielen beginnen (die kosten bijna niks). En kijken wat het resultaat is. Andere wielen kan ik er altijd nog onder maken.
Ik heb ook gekeken bij casterHQ en die leveren niet naar Belgiê. Weet niet van Nederland. Die van mij kwamen van amazon uk en waren de helft goedkoper dan amazon nl. Kben er tot nu toe best tevreden over. Bank verroerd geen mm als die vast staat en rijdt heel licht op de wielen.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ik heb me ook door Paoson laten inspireren, het multiplex heb ik uiteindelijk via opmaatzagen.nl gekocht, dat was goedkoper (en sneller) dan zelf platen op maat zagen.

Ik heb gekozen om ze 120 x 60 te maken. Bijna klaar :cool: Zal binnenkort (ik hoop dit weekend) een bouwverslagje uploaden.

2021-01-02 17.04.42.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mocht iemand nog een werkbank gaan maken met verwisselbare modules kijk dan eens op youtube bij klavieratelier Hier een linkje naar een van de filmpjes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.