Ook een vraag over een HBM houtdraaibank

patrick1969

Actieve deelnemer
7 sep 2013
38
0
Rotterdam
Hallo allemaal ik ben ook nieuw hier en ik wil een HBM 450 houtdraaibank gaan aanschaffen
mijn vraag is kan ik hier een pen opspansysteem op zetten en zo ja moet ik dan een MK1 of een MK2 opspansysteem hebben , hoop dat iemand mij hier mee kan helpen
alvast bedankt
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
Ook ik heb een vraag over de HBM 450
Mijn oude HBM 375 watt heb ik vervangen door een 450 x 300 550 watt.
Bij de 375w werd de motor snel heet, ik weet dit aan de vrij lichte motor.
Bij de nieuwe 550 w het zelfde probleem, na 5 minuten draaien moet ik 15 min. stoppen om de motor te laten afkoelen.
Ik kan bovendien niet merken dat de nieuwe moter een hoger vermogen heeft dan de 375 watter
Voor ik nu bij HBM te rade ga wil ik eens weten of andere 450 gebruikers dezelfde ervaring hebben met de hoge motortemperatuur.
Zelfs bij onbelast draaien loopt de temp. hoog op terwijl de motor heel licht en vrijwel geruisloos loopt.
Met hoge temp. bedoel ik niet meer met de hand aan te kunne raken zonder je te branden

Dik
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik heb mijn 450 op alle mogelijke manieren mishandeld, veel te zware stukken, veel te grof hout afnemen, heel lang achter elkaar draaien zonder pauze, zonder dat de 375 watt motor ooit te warm is geworden.

Groet, Rob.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Motor mag warm worden, maar alsie zo heet wordt dat je het motorhuis niet meer aan kunt raken (zelfs onbelast) dan is er denk ik iets mis met je machine. Te veel weerstand ergens? Riem veel te strak gespannen?
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik herken het probleem, zelf ook weleens gehad op mijn HBM450 en zoals Henk Verhaar al zegt, de riem was veel te strak gespannen. Met het vastzetten van de motorsteun na het verleggen van de snaar zorgde de borgbout (die inbus om de motor vast te zetten) ervoor dat de steun iets verder naar beneden kwam waardoor de snaar veel te strak kwam te zitten. Dit heb ik toen opgelost door een extra ring te plaatsen tussen de bout en de motorsteun. Let wel, de snaar hoeft niet zo strak te staan dat je er gitaar op kunt spelen, vast is vast en slippen doet hij door het profiel niet snel. Mensen hebben vaak het idee dat het écht strak moet zitten maar dat is niet zo. Experimenteer eens met een wat lossere snaar en kijk (en voel) wat er gebeurd, zo kom je er achter hoe strak de snaar moet staan zodat hij net niet slipt en veel langer meegaat plus dat het veel beter is voor de motor.

Groeten,
Patrick
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De snaar op mijn 450 is door het gewicht van de motor zelf plus heel lichte druk met een vinger gespannen, dus absoluut niet strak.

Groet, Rob.
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
Bedankt allen voor de verrassend snelle reactie.
Ik was toch echt van mening dat ik zeer zorgvuldig was met de riemspanning, heb hem nu nog losser gezet. Bij het vastdraaien van de borgbout werd de riem inderdaad strakker gespannen en weet nu hoe ik dit kan oplossen. Motor wordt nu aanmerkelijk minder warm.
Groet, Dirk
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.