Onzichtbare verbindingen voor tussenplanken in ondiepe kast

michiel.denecker

Nieuw lid
1 sep 2019
14
10
Goedemorgen,

Er is mij gevraagd om een ondiepe souvenirkast te maken. An sich geen probleem, maar ik wou tegen even volgende vraag aan jullie voorleggen.

Ik moet de legplanken onzichtbaar verbinden met de tussenschotten van de kast. Ik had gedacht om de planken te verbinden met de tussenschotten aan de hand van deuvels en lijm, maar misschien hebben jullie een beter idee?

In onderstaand voorbeeld heb ik aangeduid waar het over gaat. de kast zelf wordt gemaakt uit meubelpanelen met een HPL-laag (Unilin Evola).
snip souvenirkast.JPG
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
135
18
Haarlemmermeer
Ik kan geen maten uit de tekening halen, maar er vanuit gaande dat het een vrij grote kast wordt, zou ik segmenten maken van twee staanders met hiertussen vaste planken. Dit kan inderdaad prima met deuvels. Deze segmenten zet je dan op de juiste afstand neer, en dan schuif je de tussenliggende planken op lamello's. Hiervoor de lamello's op de normale manier in de zijdes frezen. In de planken loop je een gestopte groef.

Als er wel de mogelijkheid is om de kast ineens op te bouwen en dan neer te zetten, en je dus gebruikt maakt van een doorlopende bodem + dek, zou ik alles met deuvels in elkaar zetten.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Deuvels of lamellen is om het even. Het is maar welk gereedschap je voor handen hebt. Een deuvelmal is wel zelf te maken, maar ik zou het niet gaan proberen met de simpele malletjes die in de winkel zijn te krijgen (bv van Wolfcraft).
 

michiel.denecker

Nieuw lid
1 sep 2019
14
10
Ik kan geen maten uit de tekening halen, maar er vanuit gaande dat het een vrij grote kast wordt, zou ik segmenten maken van twee staanders met hiertussen vaste planken. Dit kan inderdaad prima met deuvels. Deze segmenten zet je dan op de juiste afstand neer, en dan schuif je de tussenliggende planken op lamello's. Hiervoor de lamello's op de normale manier in de zijdes frezen. In de planken loop je een gestopte groef.

Als er wel de mogelijkheid is om de kast ineens op te bouwen en dan neer te zetten, en je dus gebruikt maakt van een doorlopende bodem + dek, zou ik alles met deuvels in elkaar zetten.
Beste Jan,

Met afmetingen deze keer. Het is de bedoeling dat ik de kast in 1 keer bouw, met een enkele plaat tussen elke kolom. de kast zelf is slechts 215 diep en zoals je ziet, zijn de verschillende segmenten niet zo breed.

Dan zet ik de boel in elkaar met deuvels. bedankt voor het advies!

snip souvenirkast.JPG
 

michiel.denecker

Nieuw lid
1 sep 2019
14
10
Deuvels of lamellen is om het even. Het is maar welk gereedschap je voor handen hebt. Een deuvelmal is wel zelf te maken, maar ik zou het niet gaan proberen met de simpele malletjes die in de winkel zijn te krijgen (bv van Wolfcraft).
Ik dacht er al aan om een deuvelmal te maken, zodat ik op die manier telkens correct boor. Fijn om dat bevestigd te zien :)
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
In ons vorige huis had ik iets dergelijks op maat in een nis gebouwd. Gemaakt van meubelplaat en alles gedeuveld. De planken niet verlijmd, de deuvels wel. Je zou kunnen overwegen om op strategische plaatsen excentrische meubelverbinders te gebruiken, om meer verband in de kast te krijgen. Dat is wel wat meer werk.

De indeling van mijn kast had ik afgekeken van kast Random van Neuland / MDF-Italia. Ik had er simpele schuifbakken in gemaakt, per stuk in 2 verschillende kleuren geschilderd. Door de bakken om te draaien konden we het aanzicht wijzigen van primaire kleuren in de stijl van... De Stijl :p naar iets rustiger in 8 tinten grijs. Ik heb geen foto's meer, wel het SketchUp bestand:

Wandkast.jpg
 
Wij deden dat nogal eens door in de kastwand op de plaats van de legplank een groef te frezen (niet helemaal tot de voorkant). Dan in de kopse kant van de legplank een groef te frezen eveneens niet helemaal tot de voorkant. Dan een veer maken lijmen in de kastwand en dan de legplank inschuiven over de veer voorzien van lijm zodat het een geheel gaat vormen.

M.vr.gr. Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.