Onzichtbaar ophangen van kasten

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo,

Ik ken al meerdere ophangsystemen die regelbaar zijn voor kasten, op het forum is vaak spraak van de "French cleat", maar zijn er nog andere mogelijkheden om onzichtbaar op te hangen?
Ik kan mij niet inbeelden dat een keukenbouwer een houten "French cleat" gebruikt, maar toch zie je maar zelden één of ander ophangsysteem als je een keukenkast opentrekt...
Hoe doet men dat?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
In de bovenhoeken zit vaak een plastic blokje, dat is het ophangsysteem uit de link van knutselaertje.
In de jaren 70 hingen de bovenkastjes van bruynzeel aan houten haaklatten, geborgd met 2 korte houtschroeven.
Google op haaklat en je komt ook de stalen versie tegen.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Speciale onzichtbare kastophangers: Camar 821
Wel is een minimale dikte van zijwanden nodig van 18 mm.
Ik heb ze zelf al vele malen toegepast en kan met de Domino 700 perfect de benodigde gaten 12x69 infrezen.

d71cd25aec91320c3a223795f9bfb922.jpg
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dank u voor de reacties mannen!
@Ronald: zo hangen de kasten die ik tot nu toe al gemaakt heb ook, met die plastieken kastophangers, maar daar wil ik nu net van af.
@Neel: prachtig systeem, heb ik nog nooit gezien! Helaas lijkt het mij wel delicaat om met mijn gereedschap de benodigde opening te realiseren, maar toch bedankt, het is een prachtig systeem!
@Seren: zoiets zoek ik dus, het lijkt me eenvoudig te gebruiken en toch netjes aan de binnenkant van de kast!

Dank iedereen!

Als er nog mogelijkheden zijn, hou u niet in hoor :D
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@SereN: als ik zo zie hoe de ruggen van je kasten bevestigd zijn, dan heb ik de indruk dat ik het mezelf véél te moeilijk maak... Ik frees namelijk een groef in alle platen (alle 4 de platen van de corpus), zaag mijn ruggen zo goed mogelijk op maat en daarna alles inlijmen en klemmen. Bij het klemmen (met gewone, grote spanvijzen) heb ik dan altijd wel wat moeite om alles haaks te houden... (bij het aanspannen van de ene spanvijs trekt het in de ene richting krom, bij het aanspannen van de andere trekt het in de andere richting krom... Bij jouw kasten is het eigenlijk eenvoudiger, doordat de ruggen met nieten "geschoten" worden blijft het geheel haaks en hoef je enkel nog te klemmen voor de lijmverbinding, terwijl alles haaks blijft...
Weet iemand welke type nieten hiervoor gebruikt worden? Zouden dit nieten type 80 zijn? Hoelang zouden de nieten moeten zijn?
 
P

Pel

Guest
Een rug van een kastje heeft praktisch niets te verduren, het ligt er natuurlijk aan of je de nieten in spaanplaat schiet of in multiplex, dan is multiplex zeker sterker, met spaanplaat zou je er wat schroefjes bij kunnen zetten.

Groet Pel.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@bobmartin: de plastieken ophangers zoals in de link van knutselaertje gebruik ik vaak. Waarom ik deze nu niet wil gebruiken? De corpussen die ik eerder maakte waren in witte melamine, zo'n wit bakje valt dan niet zo op in het hoekje, maar de kasten die ik nu wil maken zijn "eik-imitatie-melamine", dat wit bakje in de hoek zal hier dan wel enorm opvallen + de kast die ik moet maken bestaat uit 3 deuren, wil ik in 2 corpussen maken en is links 2.2m hoog en rechts 0.8m hoog. Het is me dan ook de vraag waar ik die dan ga plaatsen...
Die camar 807 heb ik gezien in de topic over een badkamermeubel, ik vind die idd ook interessant, maar dan wel voor een andere reeks kasten die ik nog moet maken. Waar koop je die eigenlijk?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Het aanspannen van de klemmen... het lijmen van werkstukken is voor mij altijd een enorm stressmoment, ik heb ook geen grote variatie aan spanvijzen en moet de klus dan ook meestal fiksen met wat spanvijzen van 120cm die ik liggen heb. Gewoon al door het gewicht van de stang die dan aan de ene kant hangt trekt de boel al wat scheef. Ik heb wel al van die hoekjes gemaakt in multiplex, met openingen erin voor 2 kleine spanvijzen, maar die houden precies niet alles haaks. Nu ja, het zal waarschijnlijk aan mijn ongeduld liggen... Toch probeer ik bij de volgende om de ruggen te nieten (en schroeven), het zal volgens mij een pak makkelijker werken...en... bij ecotools vallen die tackers van niet hoog...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.