Onvindbaar raamprofiel

Tijmen

Actieve deelnemer
Hoi!
Ik wil wegens houtrot een nieuw badkamerraam maken(geen kozijn)

Nu moeten er 4 ruiten dubbelglas in, en kom ik zij- en bovenstijlen, en onderstijlen tegen van meranti, maar nergens een tussenstijl voor dubbelglas.
Uiteraard is zelf maken een optie, maar vanwege de tijd(en evt geld voor weer een frees), is dat niet ook te koop?

Zoek ik wellicht verkeerd, of is er een ander aspect dat ik over het hoofd zie?

En, ik zie dat ze rechte en schuine varianten hebben. Recht vind ik mooier, maar is de schuine versie aan te raden vanwege het afrollen van water?

Besankt vast
 
  • Leuk
Waarderingen: jantje1987

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Zaag je uit een zijprofiel. De dikte van de roede kies je zo dat het de originele roede zo goed mogelijk benaderd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Ja dat klopt, tussendorpels type D zijn bijna nergens te koop, alleen op bestelling.
Meestal neem ik gewoon een onderdorpel type C en verzaag deze tot type D en frees er een groef in.
ScreenHunter_116 Jan. 02 12.18.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ja dat klopt, tussendorpels type D zijn bijna nergens te koop, alleen op bestelling.
Meestal neem ik gewoon een onderdorpel type C en verzaag deze tot type D en frees er een groef in
Volgens bedoeld de ts raamprofiel, en niet het kozijnprofiel.

En dan ga ik mee met chevy. Gewoon uit een zijprofiel zagen op de zaagtafel en de kanten afronden met een afrondfreesje.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Wat ook een optie is voor deze (roedeverdeling) is 1 dubbelglasruit met de roedes erop geplakt. Heeft ook een betere isolatiewaarde
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Laatst bewerkt:

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Als je daarvoor kiest, dan is het wel mooi om de roedeverdeling ook in de aluminium afstandhouders van het glas te laten doorlopen. Dan zie je echt geen verschil. Zou je dat niet doen, dan kijk je raar tegen het kit en hout ter plaatse van de roedes aan.

Zo ziet het er dan uit:
819800BA-75D7-47BC-9A5E-B5080EEF51B1.jpeg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
je plakt ze aan de binnen en buitenkant dat lijkt me vanzelfsprekend.

de glasplaat niet opdelen het doel is juist een beter isolatie
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
je plakt ze aan de binnen en buitenkant dat lijkt me vanzelfsprekend.

de glasplaat niet opdelen het doel is juist een beter isolatie
Dat is ook een keuze. Alleen niet die van mij. Ik heb gekozen voor een hele glasplaat, dus geen losse ruitjes, maar wel een roedeverdeling in de afstandhouders. En vervolgens zoals jij schrijft aan de binnen en buitenkant roedes plakken. Dat oogt wat mij betreft mooier.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Als je daarvoor kiest, dan is het wel mooi om de roedeverdeling ook in de aluminium afstandhouders van het glas te laten doorlopen. Dan zie je echt geen verschil. Zou je dat niet doen, dan kijk je raar tegen het kit en hout ter plaatse van de roedes aan.

Zo ziet het er dan uit:
Bekijk bijlage 95706
Een wienersprosse heet het als de sponning doorloopt achter de roedes , heeft ook mijn voorkeur !
 
  • Leuk
Waarderingen: mark20v

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
Hoi!
Ik wil wegens houtrot een nieuw badkamerraam maken(geen kozijn)

Nu moeten er 4 ruiten dubbelglas in, en kom ik zij- en bovenstijlen, en onderstijlen tegen van meranti, maar nergens een tussenstijl voor dubbelglas.
Uiteraard is zelf maken een optie, maar vanwege de tijd(en evt geld voor weer een frees), is dat niet ook te koop?

Zoek ik wellicht verkeerd, of is er een ander aspect dat ik over het hoofd zie?

En, ik zie dat ze rechte en schuine varianten hebben. Recht vind ik mooier, maar is de schuine versie aan te raden vanwege het afrollen van water?

Besankt vast
Laat het profiel maken bij de plaatselijke schrijnwerker of vakschool.
groetjes Jan
 

Kees78

Actieve deelnemer
26 okt 2017
45
8
stichtse vecht
dat profiel kan je ook gewoon zagen. als je bang bent voor je tijd heb je geen iedeen denk ik hoeveel tijd het raam kost. dan valt de tijd van de roetjes zagen wel mee denk ik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.