Ontwerp 'gebogen' buitenbank

Nelzie

Nieuw lid
22 feb 2021
10
1
Goedemiddag,

Vrienden van mij hebben mij gevraagd om een 'gebogen' zitbank voor in de tuin te maken, met als voorbeeld zie hieronder bijgevoegde foto. Hiervoor heb ik met de benodigde afmetingen in SketchUp een 'werktekening' gemaakt, zie bijgevoegde afbeelding. Voor de duidelijkheid heb ik de bovenste planken weggelaten, zodat de constructie te zien is. Uiteraard zou ik de bank mooier kunnen maken met bijvoorbeeld gebogen gelamineerde planken, maar dit kost (veel) meer tijd. Het idee is dat dit redelijk snel klaar moet zijn, zodat ze er in de lente gebruik van kunnen maken. En ze hebben gevraagd om het liefst de kosten niet te hoog op te laten lopen. Het idee is om Douglas hout te gebruiken (of is ander hout beter?), en dit te bewerken met gekleurde beits. De bank zal niet overdekt, in wee- en wind komen te staan. Vandaar het wat basic en robuust ontwerp.

De totale lengte (aan de voorkant) is 3,00 meter. Voor de poten heb ik 100x100mm bedacht. Ik ben van plan de poten aan de onderkant te verbinden met smallere balkjes (ongeveer 50x50mm) door pen-gat verbindingen. Dit is denk ik het meest efficiënt, of is er een betere/ handigere manier? Aan de bovenkant verbind ik de poten met een plank, waar de dwarsplanken (zo noem ik ze maar even) op komen te rusten.

Is het genoeg om de dwarsplanken aan beide zijden op 50mm (dus de helft van de poot) te laten rusten? Ik overweeg om onder de dwarsplanken balkjes te bevestigen om doorbuigen te voorkomen (op de afbeelding te zien). Op de voorbeeld foto zie ik deze niet, dus zou dit misschien wat overdreven zijn?
Tussen de voorste poten zit ongeveer 690mm ruimte, tussen de achterste 770mm. Zijn dwarsplanken van 20mm dikte dan genoeg, of is het beter om dikkere planken te gebruiken? En is het een idee/ noodzakelijk om de dwarsplanken aan de onderzijde met elkaar te verbinden met RVS verbindingsplaten? Ik heb overwogen om in plaats van kortere dwarsplanken langere planken te gebruiken, en hierin de 'curve' te zagen. Maar dan verlies ik sterkte verwacht ik?

Hebben jullie misschien nog tips/ adviezen, of zou dit goed moeten komen?

Groet,

Ronald

Buitenbank 2.0.png Voorbeeld.jpg

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.533
944
‘s-Hertogenbosch
Gewoon losse bankjes maken die je eventueel kunt koppelen.
Blijft het hanteerbaar en verplaatsbaar.
Horizontale schoring kun je eventueel dmv een verticale plank over de onderste koppelbalk tussen de twee achterste poten.

Zo kun je ook tegemoetkomen in de vraag over de onkosten.

Inderdaad alles van onderaf schroeven is beter, maar dikkere planken vastschroeven in plankjes van 20 mm is ook geen optie lijkt mij.
Schroeven van bovenaf is denk ik niet zo’n probleem als je trespa schroeven gebruikt met zo’n afgeplatte bolkop in een voorgeboord gat.
Deze zijn in veel kleuren verkrijgbaar.
Wil je gewoon RvS, kan ook pak dan nokvorst schroeven met een rubbertje eronder, dit rubber dicht het voorgeboorde gat

Douglas is geen probleem voor buiten maar hou er rekening mee dat ongeschaafd hout veel beits drinkt en dat je alles van tevoren moet behandelen (2x)

Groetjes John

• Leuk
Waarderingen: Henk H

jorisvh

Post veel
algemeen lijken de poten me in het ontwerp overgedimensioneerd t.o.v. de horizontale delen, dat lijkt in de foto beter in evenwicht. als de poten op de foto ook 10x10 cm zijn, dan lijken de horizontale verbindingen me eerder 4-5cm dan 2cm dik te zijn.

de voor-achter verbindingen tussen de poten bovenop de poten leggen vind ik een goed idee, zo is er daar alvast geen horizontaal vlak met kopshout waar water op kan blijven staan.

de dwarsplanken een curve moet je vooral niet doen. kan komen er krachten uit de middellijn en dus wringmomenten waardoor de verbindingen het veel harder te verduren krijgen.

eens met commentaren hierboven dat er een vorm van schoring nodig is. het voorbeeld op de foto bestrijkt bijna een kwartcirkel. de hoek tussen aanliggende delen is veel groter zodat ze daar minder nodig zijn.

op de foto lijken de planken van de zitting gewoon recht te zijn waardoor de spatie vooraan bijna nul en achteraan redelijk groot is. dat stoort me. ik zou de planken taps maken zodat de voeg overal even breed is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.