Ontwerp en bouw van multifunctionele multiplex werkbank met zaagtafel

7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Bedankt! Heb inderdaad bij Baptist een extra fles lijm mee laten komen met de bankschroef die ik daar heb besteld :) Hoop alleen dat iik geen 4 liter nodig ga hebben want heb maar zo'n 1 liter fles besteld!

Waar ik vandaag wel achter ben gekomen ... is dat ik te weinig klemmen heb. Kan maar 2 poten tegelijk fatsoenlijk in de lijm zetten en schroeven er in wilde ik eigenlijk liever niet doen. Maar misschien ontkom ik daar niet aan ... zeker niet als ik dit weekend het onderstel in elkaar wil hebben!
Kan niet zien waar je woont maar als het regio Breda is kan ik wel een weekje wat klemmen missen :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je kan ze natuurlijk ook gewoon aan elkaar schroeven vanuit de achterzijde en de voorkant met brads.
Functioneel maar je moet het wel willen. Ik heb in het verleden ook eens een freestafeltje op deze manier gemaakt. Ik zocht op plywood workbench en vond complete tekeningen. Mijn probleem was dat ik ze na het lijmen toch nog iets moest zagen of schaven omdat er toch enkele planken iets verlopen waren.
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Begint ergens op te lijken! Heb enorm veel leermomentjes gehad om hier te komen, dus ik maak geen close-ups :p Moet evengoed nog een hoop gebeuren! Kastjes eronder, french cleats op het bord, bankschroef moet nog goed blok krijgen met 20mm gaten voor bench dogs, en mijn afkortzaag moet nog goed worden ingesteld dat ie zelfde hoogte heeft als werktafel.

Als dat allemaal klaar is nog een freestafelmodule-iets die ik in de bankschroef kan vastzetten o.i.d.

WhatsApp Image 2021-04-25 at 16.06.54.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus en MrCrazy

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Begint ergens op te lijken! Heb enorm veel leermomentjes gehad om hier te komen, dus ik maak geen close-ups :p Moet evengoed nog een hoop gebeuren! Kastjes eronder, french cleats op het bord, bankschroef moet nog goed blok krijgen met 20mm gaten voor bench dogs, en mijn afkortzaag moet nog goed worden ingesteld dat ie zelfde hoogte heeft als werktafel.

Als dat allemaal klaar is nog een freestafelmodule-iets die ik in de bankschroef kan vastzetten o.i.d.

Bekijk bijlage 102358
Het ziet er mooi uit, maar ik persoonlijk ben niet zo’n fan om plaatmateriaal te gebruiken voor constructieve doeleinden. Een paar jaar geleden heb ik 2 MFT look a likes gebouw uit populieren Multiplex (2x18mm) naar het idee van Benchworks. Die hebben 1 jaar op zolder gestaan met 15cm rest hout erop en nu buigen ze zichtbaar door. Ik begin binnenkort aan een vaste werkbank maar deze maak ik uit vuren balk restanten uit mijn dakproject. Een op het oog eenvoudige en licht gebouwde meranti werktafel die ik heb, 40 jaar oud, buigt niet door, terwijl deze vol met zwaar materieel staat. Massief hout is stijver lijkt mij.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het idee van Benchworks was een mobiele MFT, die mee kan in de bus naar een klus. Met massief hout gaat dat niet. Verder is ook het idee van een MFT dat je het blad regelmatig vervangt. Massief hout heeft meer vezels in de lengterichting, en is daarmee inderdaad wel stijver.
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Een beetje te laat voor jou, maar misschien is er iemand anders nog iets mee: "Pask makes" heeft op Youtube ook een video waarin hij hetzelfde principe gebruikt voor een werkbank te maken.

 
  • Leuk
Waarderingen: dirkvanbergen

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Het idee van Benchworks was een mobiele MFT, die mee kan in de bus naar een klus. Met massief hout gaat dat niet. Verder is ook het idee van een MFT dat je het blad regelmatig vervangt. Massief hout heeft meer vezels in de lengterichting, en is daarmee inderdaad wel stijver.
Klopt en in dat opzicht voldoet het uitstekend. Maar indien je een vaste werkbank maakt, die lang mee moet kunnen en misbruikt moet kunnen worden, zou ik de constructie van massief hout maken. Plaatmateriaal kun je wel goed gebruiken om het geheel veel stijver te maken.
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Klopt en in dat opzicht voldoet het uitstekend. Maar indien je een vaste werkbank maakt, die lang mee moet kunnen en misbruikt moet kunnen worden, zou ik de constructie van massief hout maken. Plaatmateriaal kun je wel goed gebruiken om het geheel veel stijver te maken.
We gaan het zien :) Over een paar jaar een nieuwe werkbank maken zou ik niet erg vinden. Er zitten in deze ook een hoop "leermomentjes" zeg maar. Als één van die leermomentjes de materiaalkeuze is dan is dat maar zo :) Het is wel allemaal berken multiplex, dus niet een goedkopere variant. Wel goed zwaar dus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.