Onmogelijke hamer

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
239
184
44
Breda
Zelfs stomen zou ik niet doen. Je hebt maar één kans om de steel in de kop te schuiven. Eenmaal erin komt ie nooit meer los.

Je wilt niet dat de kop los komt te zitten omdat de steel krimpt door vocht verlies.

Het komt neer op super secuur aftekenen, zagen en beitelen om daarna met samengeknepen billen de twee delen samen te voegen. 😄

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
3.564
193
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zelfs stomen zou ik niet doen. Je hebt maar één kans om de steel in de kop te schuiven. Eenmaal erin komt ie nooit meer los.

Je wilt niet dat de kop los komt te zitten omdat de steel krimpt door vocht verlies.

Het komt neer op super secuur aftekenen, zagen en beitelen om daarna met samengeknepen billen de twee delen samen te voegen. 😄
(Mijn ervaring is dat) hout geen water opneemt bij stomen, en dus ook niet (of nauwelijks) uitzet en daarna weer krimpt. Anders zou stoombuigen ook niet of veel minder goed werken. Stomen gaat niet over water, maar over hitte. Het grote voordeel van stoom is dat stoom (waterdamp) een veel grotere warmtecapaciteit en -coefficient heeft dan lucht, en je het hout dus veel sneller en beter op temperatuur krijgt. In minder kritische toepassingen (zoals scheepsbouw) wordt hout ook gebogen door het met vlam/vuur te verhitten - da's een droge manier van verhitten - wat al aangeeft dat buigen om hitte gaat (het plastificeren van de lignine in het hout)

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
239
184
44
Breda
Ik heb helemaal geen ervaring met stoom buigen dus ik ben erg nieuwsgierig of het werkt.
Later dit jaar wil ik namelijk een nieuwe poging wagen.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
1.343
28
Moordrecht
(Mijn ervaring is dat) hout geen water opneemt bij stomen, en dus ook niet (of nauwelijks) uitzet en daarna weer krimpt. Anders zou stoombuigen ook niet of veel minder goed werken. Stomen gaat niet over water, maar over hitte. Het grote voordeel van stoom is dat stoom (waterdamp) een veel grotere warmtecapaciteit en -coefficient heeft dan lucht, en je het hout dus veel sneller en beter op temperatuur krijgt. In minder kritische toepassingen (zoals scheepsbouw) wordt hout ook gebogen door het met vlam/vuur te verhitten - da's een droge manier van verhitten - wat al aangeeft dat buigen om hitte gaat (het plastificeren van de lignine in het hout)
Mijn gedachte: in ieder geval in de gitaarbouw, dan gaat het over dunne plankjes (2-5mm) wordt het water gebruikt om de vezels zacht te maken en buigbaar. zonder water gaat het gewoon niet, zeker niet met houtsoorten met wilde tekeningen en veel kruisdraad. Alleen hitte werkt niet, anders zou je hout langdurig op een bepaalde temperatuur kunnen opbergen en dan met een verhit buigijzer kunnen buigen, maar dat kan echt niet. M.i. heb je dan beiden echt nodig. en de hitte van het buigijzer en het water. Het zal ongetwijfeld als warmtegeleiding fungeren, maar ook als verzachter dus. Dat voel je ook echt. door de hitte van het buigijzer (in feite gewoon een hete pijp) verdampt het water en voel je de boel ook direct weer verharden.

Voorgaande geldt voor dunne plankjes, iets dikker en je hebt meer water (stoom) en andere methoden nodig

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.