Onderstel verstekzaag, welke?

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.451
323
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Gents, Ladies,

Ik ga een nieuwe verstekzaag kopen en ben op zoek naar een onderstel wat daar goed bij gaat werken, ik had een Gamma onderstel bij mijn oude Bosch GCM08.
De uittrekbare steunen met rolletjes vond ik perfect alleen de mogelijkheid om daarop een eindstop te gebruiken was niet echt zuiver, als je de plank er iets te hard tegenaan zette was dat 2-3mm extra lengte...

Laatst bewerkt:

Boktor026

Actieve deelnemer
Gents, Ladies,

Ik ga een nieuwe verstekzaag kopen en ben op zoek naar een onderstel wat daar goed bij gaat werken, ik had een Gamma onderstel bij mijn oude Bosch GCM08.
De uittrekbare steunen met rolletjes vond ik perfect alleen de mogelijkheid om daarop een eindstop te gebruiken was niet echt zuiver, als je de plank er iets te hard tegenaan zette was dat 2-3mm extra lengte...

Ik heb een DeWalt DWE780 met een lang onderstel. Daarbij links een extra dubbel poot en rechts een enkel poot. Daarop en opbouw van populier en berk. Twee vleugels met rails en stops, links lang en rechts korter, maar samen ongeveer 5,5m. Ik wil niet meer anders!!

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.536
2.705
Klein-Brabant, Vlaanderen
1/ kijk uit naar een actie waarbij je de zaag en het onderstel samen kan kopen
2/ als dit is om op verplaatsing te werken, kijk dan naar het aantal kgs dat je wil tillen
3/ als je niet op verplaatsing gaat, dan kan je de zaag in een werktafel bouwen

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.451
323
1 Misschien kom ik wel uit op een Bosch zaag en een DeWalt onderstel, dan wordt het listig
2 Ik doe regelmatig tuinhout klussen en dat is altijd op verplaatsing, vandaag was ik weer 70km van huis bezig met een overkapping hierbij was juist het zagen van 10 planken achter elkaar van dezelfde maat het probleem
3 dan zaag ik de meeste zaken met de 7492 zaagtafel en heel soms met de afkortzaak.

Eigenlijk kijk ik meer naar de DeWalt DWS778, de Makita LS1019L en de Bosch GCM 10 die hebben geen uitstekende stangen naar achteren. Wat ik alleen wel mooi vind van de DeWalt is de schaduw belijning, bij zonlicht had ik met die GCM 8 altijd problemen om de laserlijn te zien.

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
90
54
Noordwijk
Eigenlijk kijk ik meer naar de DeWalt DWS778, de Makita LS1019L en de Bosch GCM 10 die hebben geen uitstekende stangen naar achteren. Wat ik alleen wel mooi vind van de DeWalt is de schaduw belijning, bij zonlicht had ik met die GCM 8 altijd problemen om de laserlijn te zien.
Ik heb geen tip voor het onderstel, maar staar je niet blind op die schaduwlijn van de dewalt. Ook deze verdwijnt namelijk al heel snel in zonlicht.

Tevens mis is op de dws778 een dieptestop om inkepingen te zagen. Misschien voor jou ook relevant als je het over overkappingen hebt.

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
697
333
Het Groene Hart
1 Misschien kom ik wel uit op een Bosch zaag en een DeWalt onderstel, dan wordt het listig
2 Ik doe regelmatig tuinhout klussen en dat is altijd op verplaatsing, vandaag was ik weer 70km van huis bezig met een overkapping hierbij was juist het zagen van 10 planken achter elkaar van dezelfde maat het probleem
3 dan zaag ik de meeste zaken met de 7492 zaagtafel en heel soms met de afkortzaak.

Ik heb een Bosch GCM 12 en daarvoor ooit een aftermarket led lampje gekocht wat op de plek van de lasermodule zit. Helaas heeft de toenmalige verkoper ze niet meer maar er zijn een hoop filmpjes waarin mensen zelf zoiets knutselen, misschien voor jou ook een optie?

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
254
116
Rijswijk
Tijdens de verbouwing van mijn huis heb ik veel gemakt gehad van de Dewalt DE7033.
Compact universeel onderstel afkort/verstekzagen (1,1m verlengbaar tot 2,6m) | DEWALT

Enige nadeel is dat bij het vastzetten van de uitschuifarmen, deze iets omhoog komen waardoor de afstand niet meer helemaal klopt. dus stel je legt een lengte uit van 150cm. Wanneer je dan de uitschuifarm vergrendelt zal deze de plank een stunkje opschuiven waardoor 150cm bijvoorbeeld 149.8cm wordt.
Misschien kun je dit bijstellen, maar ik heb de moeite nooit genomen.

Het onderstel is gebruikt met een Kapex 60. Deze paste niet helemaal goed op de steunen van dewalt, Hier heb ik een nieuw gat voor geboord in de steunen. daarna werkt het perfect. De Kapex heeft ook een schaduwlijn. hiervan zie je in de zon niks meer.

Al met al ben ik wel echt tevreden over het onderstel, lekker robuust en voor een verbouwing is die vergrendeling precies genoeg.

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.451
323
De Bosch is intussen afgevallen met zijn 31kilo, dat pak je niet ff makkelijk meer mee.
Vandaag bij Isero even binnegelopen en daar hebben ze een DE7033 staan en dat voelde zeker robuust aan en het mooie vind ik dat jij zegt dat je hem dus al langere tijd gebruikt en dat het nog steeds goed werkt. Ook al heb je dan iets waar je omheen kan werken.
Geen diepte instelling is wel erg jammer, toevallig onderlaatst idd met de overkapping nog gebruikt, heeft die Makita LS1019 dat wel? Ik kon de handleiding van de 1019 niet downloadenwel van de 1018 en die heeft het er wel op zitten.

Boktor026

Actieve deelnemer
Heb je daar mss een foto(s) van?

Mijn zaag- en montagebed Stadt er ook bij.

• Leuk
Waarderingen: The Boktor

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.781
547
Dordrecht
Ik ben ook fan van de DeWalt onderstellen. Zijn ook nuttige extra's als poten en rollen etc. bij te kopen. Maakt het wat breder bruikbaar dan regulier. Is niet al te zwaar, goed stabiel en vlot op te klappen. Ik heb de lange variant, DE7023 met een DeWalt zaag.

Ik.zou voor meubelwerk persoonlijk een vaste opstelking maken met de zaag en de beugels eronder, waarbij de zaag nog wel uitneembaar is. Dat is echt nauwkeuriger dan een onderstel, die gebruik ik voor reguliere bouw en geen meubelbouw.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.